„Spíte dobře? Měli byste být ve velkém stresu, když jdete po ulici,“ napsal nedávno ředitel čínského Konfuciova institutu v Bratislavě Ľuboslav Štora slovenskému expertovi na Čínu. Výhružný e-mail obdržel Matej Šimalčík ze Středoevropského institutu asijských studií (CEIAS).

Ředitele Konfuciova institutu údajně vyprovokovala zpráva, která uvádí, že „několik čínských korporací je zapojeno do sledování a represí muslimské menšiny v Číně“ v oblasti Sin-ťiang.

„Čína si buduje vliv v akademickém světě a snaží se potlačit svobodnou a kritickou debatu o svém režimu,“ říká Matej Šimalčík z institutu asijských studií CEIAS, a jak je z praxe patrné, účinně zapojuje do svého politického programu i místní obyvatele.


Ľuboslav Štora, který v minulosti působil jako ředitel čínské společnosti ZTE na Slovensku, ve výhružném dopise dále uvedl: „To nemůžete brát vážně, že několik čínských korporací je zapojených do sledování a represí muslimské menšiny v Číně. Kdo vám tyto hlouposti financuje?“

18. listopadu 2020 se setkal Výbor pro lidská práva německého Spolkového sněmu. Předmětem veřejného slyšení byla situace v oblasti lidských práv v Číně.

„Měla jsem tu čest zúčastnit se jako znalkyně a podávat zprávy o centrech vymývání mozků v Číně. Sotva jednání skončilo, čínské velvyslanectví v Berlíně zveřejnilo na svém webu pobouřené prohlášení,“ uvádí novinářka Lea Zhou, autorka pořadu Jak to vidí Lea.

Velvyslanectví prohlásilo: „Situace v oblasti lidských práv v Číně je nyní nejlepší v čínské historii, s níž jednomyslně souhlasí 1,4 miliardy lidí v Číně.“

Benedict Rogers, zakladatel Hong Kong Watch a místopředseda komise pro lidská práva britské Konzervativní strany, nedávno komentoval novou zprávu komise s názvem Temnota se prohlubuje.


Knižní tip Epoch Times
Devět komentářů ke komunistické straně mapuje děsivou historii Komunistické strany Číny. Iniciovala hnutí, díky kterému vystoupilo ze „strany“ a jejích přidružených organizací již přes 300 milionů Číňanů. Zakoupíte na našem E-shopu.


Podle zprávy v dnešní Číně vidíme vynucená přiznání v přímých přenosech státní televize, stát, který masově sleduje své občany, zneužívání zadržovaných příznivců meditační praxe Falun Gong pro jejich orgány a to, co mnozí označují za genocidu ujgurského národa. 

Podle Rogerse je 83 světových značek, včetně velkých amerických společností, provázáno s nucenými pracemi v Číně.

Podle zprávy OSN je v provincii Sin-ťiang internováno v takzvaných pracovně-převýchovných táborech na jeden milion Ujgurů. Podle výpovědí svědků a obětí „převýchovy“ jsou v táborech nuceni vzdát se vlastní kultury, víry a jazyka.

Čínský režim výše uvedené zprávy popírá o tvrdí, že se jedná pouze o „vzdělávací zařízení“, nikoliv koncentrační tábory. Podobně označuje obvinění z genocidy jako neopodstatněná, neboť se podle úřadů komunistické strany jedná o „opatření v boji proti hrozbě terorismu“.

Organizace Human Rights Watch zveřejnila 19. dubna svoji nejnovější zprávu o stavu lidských práv v Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang. V jejím názvu příznačně parafrázuje formulaci z uniklého interního dokumentu čínské vlády: „Zpřetrhejte jejich pokrevní vazby, přesekněte jejich kořeny“.

Ve zkratce podle projektu Sinopsis zpráva shrnuje současný čínský „civilizační projekt“ v Sin-ťiangu, jehož cílem je jednoduše počínštění turkického a obecně muslimského obyvatelstva a jeho „převýchova“ v čínské vlastence.

Čínský režim vyhrožuje také v ČR

V oblasti České republiky se událo hned několik případů vyhrožování ze strany čínského režimu. Série výhrůžek přišla v souvislosti s plánovanou cestou předsedy Senátu Jaroslava Kubery na Tchaj-wan, který cestu nakonec neuskutečnil, protože krátce před plánovým odjezdem za nejasných okolností zemřel.

Nejvyšší ústavní činitelé ČR se tehdy proti výhrůžkám z čínského velvyslanectví v Praze oficiálně ohradili.

Další výhrůžky přišly směrem k nově zvolenému předsedovi Senátu Miloši Vystrčilovi, který nakonec původně plánovanou Kuberovu zahraniční cestu uskutečnil.

V listopadu 2020 dostali novináři z Aktuálně.cz nevyžádaný e-mail ze Švýcarska se zprávou, že Miloš Vystrčil za svou cestu na Tchaj-wan obdržel od tamní vlády čtyři miliony dolarů. Projekt Sinopsis ve spolupráci se švýcarským sinologem Ralphem Weberem odhalili, že zpráva pochází od vydavatelů  čínsko-anglického webu EurAsia Info sídlícího ve Švýcarsku.

Ten je součástí Světového svazu čínských masmédií, který je propojen s čínským propagandistickým systémem prostřednictvím svého partnera – Všečínského svazu novinářů pod Oddělením propagandy Ústředního výboru Komunistické strany Číny. Více zde…

V časopisu China Brief vydávaném nadací Jamestown Foundation vyšla studie s názvem „How the CCP Mobilized a Cross-Border Disinformation Campaign Against the Czech Senate Speaker“. Její autoři, ředitel projektu Sinopsis Martin Hála a analytici Filip Jirouš a Petra Ševčíková, v ní na příkladu chování čínských diplomatů a vlivových organizací v souvislosti s cestou předsedy Senátu Miloše Vystrčila na Tchaj-wan popisují mechanismy fungování čínské propagandy a dezinformací.