Spotřebitelská organizace dTest a dalších sedm sesterských institucí v Evropě sdružených pod hlavičkou BEUC podaly včera stížnost na společnost Meta. Technologický gigant si podle nich neoprávněně vynucuje souhlas při přihlašování do služeb Facebook a Instagram.
Meta také podle nich nedodržuje zásady GDPR týkající se spravedlivého zpracování, minimalizace údajů a omezení účelu. Jedná se již o druhou stížnost podanou během několika týdnů, ta první se týkala zakázaných nekalých praktik z hlediska spotřebitelského práva.
Žaloby podávají jednotlivé spotřební organizace u svých vnitrostátních úřadů, v případě České republiky se jedná o Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ).
Zaplať, nebo souhlas
Od listopadu 2023 si uživatelé Facebooku a Instagramu musí vybrat mezi placenými verzemi těchto aplikací, které jsou bez reklam, anebo bezplatnými verzemi se sledováním jejich chování a profilací. Z analýzy BEUC a jejích členů vyplývá, že tento postup není jenom nekalou obchodní praktikou, ale také není v souladu s GDPR.
„Volba ‚Zaplať, nebo souhlas‘, kterou Meta vnutila spotřebitelům, je kouřovou clonou, která má zakrýt skutečný problém nezákonného zpracování údajů,“ uvedla v tiskové zprávě Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
„Vynucený souhlas, který Meta od většiny uživatelů získala, nemůže být v souladu s GDPR, protože volba, kterou uživatelům ukládá, nemůže vést k jejich svobodnému a informovanému souhlasu,“ míní Hekšová.
Svými údajně nezákonnými praktikami společnost Meta podporuje systém reklam založený na sledování, který online sleduje chování spotřebitele a shromažďuje obrovské množství osobních údajů, namítá dTest a dodává, že to je také hlavní způsob, jakým společnost Meta dosahuje svých zisků.
„Obchodní modely založené na sledování spotřebitelů přinášejí v rámci GDPR nejrůznější problémy a je načase, aby dozorové orgány pro ochranu údajů zastavily protiprávní zpracování údajů společností Meta a její porušování základních práv fyzických osob,“ konstatuje Hekšová.
Nesvobodný souhlas není jediným problémem společnosti Meta při zpracování osobních údajů, na které si dTest za spotřebitele stěžuje. Společnost podle právní analýzy BEUC porušuje GDPR i v několika dalších ohledech:
• Společnost Meta nemůže vysvětlit zákonnost svého zpracování osobních údajů pro personalizaci zobrazovaného obsahu, protože není jasné (neexistuje způsob, jak to ověřit), že veškeré profilování spotřebitelů prováděné společností Meta pro tento účel je a) nezbytné pro plnění příslušné smlouvy a b) v souladu se zásadou minimalizace údajů.
• Některá zpracování osobních údajů spotřebitelů prováděná společností Meta pro reklamní účely se zřejmě neplatně opírají o smlouvu.
• Zpracování osobních údajů prováděné společností Meta obecně není v souladu se zásadami transparentnosti a účelového omezení.
• Nedostatečná transparentnost, neočekávané zpracování, využívání dominantního postavení společnosti Meta k vynucení souhlasu a změna právních důvodů zpracování způsobem, který znemožňuje výkon práv subjektu údajů, nejsou v souladu se zásadou korektnosti.