Po čtyřech letech plánování je nedávno zrekonstruovaná galerie šperků MFA Boston jednou z nejrozsáhlejších sbírek na světě.
V bostonském Muzeu výtvarných umění (MFA) je na právě probíhající výstavě Beyond Brilliance: Nejvýznamnější exponáty ze sbírky šperků k vidění více než 4 000 let historie. Příběhy z dávné minulosti i současnosti – láska, válka, smrt, světový obchod, politika, věda a umělecké umění – jsou vyprávěny prostřednictvím více než 150 předmětů vystavených v nedávno zrekonstruované galerii.
Výstava, jejíž plánování a realizace trvala čtyři roky, „představuje vynikající sbírku šperků MFA, jednu z nejrozsáhlejších na světě“, říká Emily Stoehrerová, kurátorka šperků v muzeu. Je jedinou muzejní kurátorkou ve Spojených státech, která se věnuje šperkařství. Tato stálá výstava byla otevřena v květnu a zahrnuje každoroční obměnu některých předmětů.
Vystavené zářivé šperky, z nichž mnohé mají slavnou minulost, zahrnují dochované artefakty starověkých civilizací, šperky z 19. století inspirované historií a cizími zeměmi, a také inovativní návrhy 20. století, bižuterii a současné šperky, které kombinují tradiční náměty s nejnovějšími materiály.
Antičtí a moderní šperkaři
Šperky jsou nejstarší uměleckou formou na světě. Nejstarší příklady zdobení, univerzálního lidského sklonu, pocházejí z doby před více než 100 000 lety. Významnou roli hrály korálky. Ačkoli je tato výstava uspořádána tematicky, začíná nejstarším šperkem – korálkovým staroegyptským širokáčem Wesekh z let 2246 až 2152 př. n. l.
Součástí límce je zlato, vzácný tyrkys (pravděpodobně vytěžený na Sinajském poloostrově), drahý lapis lazuli (pravděpodobně z Afghánistánu) a steatit (metamorfovaná hornina). Vnější zlatá řada je tvořena kousky ve tvaru brouků skarabeů. Ti byli důležitými kulturními symboly znovuzrození, ochrany a štěstí. Mrtví byli často pohřbíváni s předměty s brouky. Tento široký límec byl vykopán z hrobu dvorského úředníka, jehož jméno je vyryto na zlatých zakončeních.
Muzeum začlenilo digitální prvky, které umocňují zážitek z prohlídky. Některé předměty jsou zobrazeny na videích zepředu i zezadu a podrobná zvuková prohlídka je ke stažení online. Ačkoli je na výstavě řada velkých exponátů, starořecká náušnice z let asi 350 až 325 př. n. l., která zobrazuje Niké jedoucí na dvoukonném voze, patří mezi nejmenší a nejnádhernější vystavené šperky. Vědci se vzhledem k úžasnému řemeslnému zpracování domnívají, že náušnice mohla být nošena královskou osobou nebo použita k výzdobě sochy.
Šperk znázorňuje bohyni vítězství Niké a skládá se z více než 100 částí pospojovaných dohromady. Niké má na sobě chiton, přepásanou tuniku, a je zobrazena se soustředěným výrazem, přičemž drží otěže vzpínajících se koní. Její křídla naznačují rychlost pohybu a jsou jemně vyřezávaná. Nad touto vinětou je uprostřed zimolezové palmety vyobrazen plod ve tvaru slzy.
MFA má mimořádně bohatou sbírku šperků z 19. a 20. století. Mezi šperky s královskými kořeny patří například brož Coburský orel z roku 1840. Tato sentimentální brož byla jednou z 12, které navrhl princ-konzult Albert jako dar královny Viktorie nosičům vlaku při jejich svatbě. Je to první kus, který získalo americké muzeum.
Královské družičky tradičně dostávaly dárek s motivem holubice. V tomto případě byl orel vhodným symbolem Albertova německého rodu Coburgů. Použité materiály jsou pro tuto příležitost symbolické: tyrkys pro vzpomínky, diamanty vyjadřující věčnost, rubíny představující vášeň a perly symbolizující pravou lásku.
Na výstavě je k vidění i současný německý design – velký pár střapcových náušnic Hemmerle z roku 2018. Byly vyrobeny ke 125. výročí založení firmy. Obsahují přes 200 karátových safírů a korálkové střapce jsou zavěšeny na železné bavorské korunce, což je odkaz na mnichovské dědictví firmy.
Revivalistické šperky
Historický obrozenecký šperk se stal významným v 19. století. Současné vykopávky antických památek inspirovaly hnutí archeologického obrození. Italská firma Castellani je považována za jednoho z největších šperkařů tohoto stylu. Zlatnická rodinná firma se specializuje na mikromozaiku, která se skládá z teser, drobných úlomků skla. Jedním z exponátů je brož se lvem z doby kolem roku 1870. Oduševnělá lví hlava mohla být inspirována pompejskými podlahovými mozaikami, které byly v té době objeveny. Lvi byli ve starém Římě symbolem síly a statečnosti.
Dalším populárním směrem v tomto období bylo renesanční obrození. Vystavený židovský snubní prsten byl vyroben ve střední Evropě v průběhu 19. století, ale ve stylu 16. století. Židovské snubní prsteny byly tradičně jednoduché, ale při obřadu se někdy používaly i propracované exempláře.
Tyto svatební prsteny mají podobu jeruzalémského chrámu. Ve variantě vystavené na MFA je otevírací střecha. Chybí mu sice drahokamy, ale je skvěle vybroušený a smaltovaný. Tvůrce šperku pravděpodobně ovlivnily poklady objevené v 19. století.
Klasickým šperkem vyšší společnosti z konce 19. století je vystavený náhrdelník z přírodních perel a diamantů pocházející z rakouské větve rodiny Rothschildů. Krásný šperk zdobí 10 dokonale sladěných přírodních perel – ohromující sestava. Tyto přírodní perly byly považovány za vzácnější než diamanty, dokud lidé na přelomu 19. a 20. století nezvládli proces výroby kultivovaných perel. Tento náhrdelník byl ve sbírce baronky Clarice de Rothschildové.
Když nacisté v roce 1938 obsadili Rakousko, byla baronka na zahraniční cestě v Londýně, kam odcestovala i s většinou své sbírky šperků; čímž právě tento náhrdelník unikl nacistickému plenění. Náhrdelník je představitelem směru Belle Époque, konkrétně dobového stylu „girlanda“, pro který je charakteristický design rozevlátých zakřivených linií.
Patriotickým příkladem platiny je brož s americkou vlajkou od firmy Black, Starr and Frost, jednoho z nejstarších klenotnických domů ve Spojených státech.
Na výstavě je zastoupena nejslavnější americká značka šperků Tiffany & Co. Jedním z jejích šperků je exotická ozdoba na ruku z doby kolem roku 1893. Jeho autorem je hlavní návrhář společnosti G. Paulding Farnham. Inspirací mu byl indický hathpal, tradiční svatební ozdoba. Barevné polodrahokamy zasazené do zlata obepínají zápěstí, leží na hřbetu ruky a vedou přes čtyři prsty. Aby divák lépe pochopil složitost šperku, je zobrazen na pečlivě vyrobeném modelu ruky.
Secesní a deco návrhy
Konec 19. a začátek 20. století se nesl ve znamení dvou nejslavnějších šperkařských hnutí: Art Nouveau a Art Deco. Španělský přívěsek Fuset y Grau zobrazující dívku vyfukující perlové bubliny z doby kolem roku 1910 je nádhernou ilustrací prvního z nich, vyznačujícího se plynulými liniemi, přírodními motivy, ženskými figurami a použitím smaltu pliqué-à-jour. Tato technika smaltu je bez zadní strany a simuluje vzhled barevného skla s úžasným efektem.
Art Deco se vyznačovalo odvážnými geometrickými tvary, novými brusy kamenů a novými materiály. Velkolepým předmětem prezentovaným MFA je brož Marjorie Merriweather Postové z roku 1929, kterou vyrobil Oscar Heyman Bros. pro významné americké klenotnictví Marcus & Co. v New Yorku. Tato au courant brož z platiny využívá historický předmět – 60karátový vyřezávaný smaragd ze 17. století. Tento smaragd byl vytěžen v Jižní Americe, putoval do Evropy, poté byl portugalskou lodí převezen do Indie a nakonec do něj mistr řemesla vyřezal obrazy květů kosatce. Vyřezávání smaragdů je pověstné svou obtížností a indičtí řemeslníci z doby vlády dynastie Mughalů se v tomto umění zdokonalili. Postová shromáždila historickou sbírku šperků a tato brož byla jedním z jejích ceněných kousků.
Bývalý majetek Postové je prezentován vedle současné indické brože od firmy BHAGAT. Tento šperk připomíná jali, ozdobnou okenní zástěnu, která se v regionu vyskytuje v řadě různých typů staveb. Smaragdy byly použity k napodobení mechu, který roste na většině bombajské architektury. Šperk byl vyroben z kolumbijských smaragdů a kombinuje mughalský a Art Deco design. Dílnu opustil v únoru 2024 a do MFA dorazil v dubnu – stal se tak nejnovější akvizicí.
Hvězdou výstavy je Boivinova brož s mořskou hvězdicí z roku 1937, jeden z nejslavnějších šperků 20. století. Brož, kterou navrhla významná francouzská návrhářka Juliette Moutardová, vlastnila hollywoodská herečka Claudette Colbertová. Tato velká brož je čtyři palce dlouhá a je vyrobena ze zlata, 71 rubínů a 665 ametystů. Předpokládá se, že ve 30. letech 20. století byly vyrobeny pouze čtyři exempláře v této kombinaci kamenů. Brož je plně kloubová, složená z kloubů, které se pohybují a drápají jako skutečný mořský tvor. Navzdory složité konstrukci působí výsledná brož dokonale elegantně.
Přírodní svět fauny a flóry slouží již tradičně jako plodná inspirace pro výrobu šperků. Na výstavě je několik květinových a motýlích ukázek, včetně dvou současných šperků od čínských šperkařů, kteří obnovili tuto formu použitím titanového osazení. Luxusní šperkaři dávají tomuto kovu přednost, protože jej lze eloxovat a vytvořit tak bohatou škálu barev. Kromě toho jeho lehkost usnadňuje tvorbu velkých, přesto nositelných šperků.
Nádherná motýlí brož Forever Dancing-Bright Star od Wallace Chana je vyrobena z barevných diamantů a skutečných exemplářů motýlích křídel. Chan je jedním z nejvýznamnějších současných šperkařů. Brož je prvním Chanovým dílem, které se dostalo do sbírek amerického muzea. V čínské kultuře je motýl symbolem věčné lásky a figuruje v historické legendě ve stylu Romea a Julie nazvané Motýlí milenci.
Výstava Beyond Brilliance oslavuje kreativitu a technickou genialitu mnoha lidí, kteří se podíleli na výrobě každého šperku. Vyzývá návštěvníky, aby se nechali okouzlit krásou předmětů a příběhy, které vyprávějí, což poutavě usnadňuje kurátorská práce. Výstava úspěšně dokládá, že šperk je umění, které patří do muzeí, a je zároveň vzdělávacím přínosem.
–ete–