11. 8. 2024

Po čtyřech letech plánování je nedávno zrekonstruovaná galerie šperků MFA Boston jednou z nejrozsáhlejších sbírek na světě.

V bostonském Muzeu výtvarných umění (MFA) je na právě probíhající výstavě Beyond Brilliance: Nejvýznamnější exponáty ze sbírky šperků k vidění více než 4 000 let historie. Příběhy z dávné minulosti i současnosti – láska, válka, smrt, světový obchod, politika, věda a umělecké umění – jsou vyprávěny prostřednictvím více než 150 předmětů vystavených v nedávno zrekonstruované galerii.

Výstava, jejíž plánování a realizace trvala čtyři roky, „představuje vynikající sbírku šperků MFA, jednu z nejrozsáhlejších na světě“, říká Emily Stoehrerová, kurátorka šperků v muzeu. Je jedinou muzejní kurátorkou ve Spojených státech, která se věnuje šperkařství. Tato stálá výstava byla otevřena v květnu a zahrnuje každoroční obměnu některých předmětů.

Vystavené zářivé šperky, z nichž mnohé mají slavnou minulost, zahrnují dochované artefakty starověkých civilizací, šperky z 19. století inspirované historií a cizími zeměmi, a také inovativní návrhy 20. století, bižuterii a současné šperky, které kombinují tradiční náměty s nejnovějšími materiály.

V Muzeu výtvarných umění v Bostonu je instalována výstava „Beyond Brilliance: Jewelry Highlights From the Collection“. Rita J. and Stanley H. Kaplan Family Foundation Gallery. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Antičtí a moderní šperkaři

Šperky jsou nejstarší uměleckou formou na světě. Nejstarší příklady zdobení, univerzálního lidského sklonu, pocházejí z doby před více než 100 000 lety. Významnou roli hrály korálky. Ačkoli je tato výstava uspořádána tematicky, začíná nejstarším šperkem – korálkovým staroegyptským širokáčem Wesekh z let 2246 až 2152 př. n. l.

Široký límec Wesekh, 2246–2152 př. n. l. Zlato, steatit, tyrkys a lapis lazuli. Expedice Harvardovy univerzity a Bostonského muzea výtvarných umění. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Součástí límce je zlato, vzácný tyrkys (pravděpodobně vytěžený na Sinajském poloostrově), drahý lapis lazuli (pravděpodobně z Afghánistánu) a steatit (metamorfovaná hornina). Vnější zlatá řada je tvořena kousky ve tvaru brouků skarabeů. Ti byli důležitými kulturními symboly znovuzrození, ochrany a štěstí. Mrtví byli často pohřbíváni s předměty s brouky. Tento široký límec byl vykopán z hrobu dvorského úředníka, jehož jméno je vyryto na zlatých zakončeních.

Muzeum začlenilo digitální prvky, které umocňují zážitek z prohlídky. Některé předměty jsou zobrazeny na videích zepředu i zezadu a podrobná zvuková prohlídka je ke stažení online. Ačkoli je na výstavě řada velkých exponátů, starořecká náušnice z let asi 350 až 325 př. n. l., která zobrazuje Niké jedoucí na dvoukonném voze, patří mezi nejmenší a nejnádhernější vystavené šperky. Vědci se vzhledem k úžasnému řemeslnému zpracování domnívají, že náušnice mohla být nošena královskou osobou nebo použita k výzdobě sochy.

Náušnice s Niké jedoucí na dvoukoňovém voze, asi 350–325 př. n. l. Zlato a smalt. Fond Henry Lillie Pierce. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Šperk znázorňuje bohyni vítězství Niké a skládá se z více než 100 částí pospojovaných dohromady. Niké má na sobě chiton, přepásanou tuniku, a je zobrazena se soustředěným výrazem, přičemž drží otěže vzpínajících se koní. Její křídla naznačují rychlost pohybu a jsou jemně vyřezávaná. Nad touto vinětou je uprostřed zimolezové palmety vyobrazen plod ve tvaru slzy.

MFA má mimořádně bohatou sbírku šperků z 19. a 20. století. Mezi šperky s královskými kořeny patří například brož Coburský orel z roku 1840. Tato sentimentální brož byla jednou z 12, které navrhl princ-konzult Albert jako dar královny Viktorie nosičům vlaku při jejich svatbě. Je to první kus, který získalo americké muzeum.

Královské družičky tradičně dostávaly dárek s motivem holubice. V tomto případě byl orel vhodným symbolem Albertova německého rodu Coburgů. Použité materiály jsou pro tuto příležitost symbolické: tyrkys pro vzpomínky, diamanty vyjadřující věčnost, rubíny představující vášeň a perly symbolizující pravou lásku.

Brož s coburskou orlicí navržená princem-konzortem Albertem, 1840. Zlato, tyrkys, perla, rubín a diamant. Zakoupeno muzeem z prostředků věnovaných rodinnou nadací Rity J. a Stanleyho H. Kaplanových. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Na výstavě je k vidění i současný německý design – velký pár střapcových náušnic Hemmerle z roku 2018. Byly vyrobeny ke 125. výročí založení firmy. Obsahují přes 200 karátových safírů a korálkové střapce jsou zavěšeny na železné bavorské korunce, což je odkaz na mnichovské dědictví firmy.

Pár střapcových náušnic a forma, 2018, Hemmerle. Černě zpracované železo, bílé zlato, safíry a safírové střapce. Dar společnosti Hemmerle s velkorysou pomocí Christiana a Yasmin Hemmerleových (Copyright Hemmerle/Courtesy of the Museum of Fine Arts, Boston).

Revivalistické šperky

Historický obrozenecký šperk se stal významným v 19. století. Současné vykopávky antických památek inspirovaly hnutí archeologického obrození. Italská firma Castellani je považována za jednoho z největších šperkařů tohoto stylu. Zlatnická rodinná firma se specializuje na mikromozaiku, která se skládá z teser, drobných úlomků skla. Jedním z exponátů je brož se lvem z doby kolem roku 1870. Oduševnělá lví hlava mohla být inspirována pompejskými podlahovými mozaikami, které byly v té době objeveny. Lvi byli ve starém Římě symbolem síly a statečnosti.

Mikromozaiková brož se lvem, asi 1870, Castellani. Zlato a sklo. Dar Susan Beth Kaplanové. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Dalším populárním směrem v tomto období bylo renesanční obrození. Vystavený židovský snubní prsten byl vyroben ve střední Evropě v průběhu 19. století, ale ve stylu 16. století. Židovské snubní prsteny byly tradičně jednoduché, ale při obřadu se někdy používaly i propracované exempláře. 

Tyto svatební prsteny mají podobu jeruzalémského chrámu. Ve variantě vystavené na MFA je otevírací střecha. Chybí mu sice drahokamy, ale je skvěle vybroušený a smaltovaný. Tvůrce šperku pravděpodobně ovlivnily poklady objevené v 19. století.

Židovský snubní prsten, 19. století. Zlato a smalt. Anonymní dar ke stému výročí. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Klasickým šperkem vyšší společnosti z konce 19. století je vystavený náhrdelník z přírodních perel a diamantů pocházející z rakouské větve rodiny Rothschildů. Krásný šperk zdobí 10 dokonale sladěných přírodních perel – ohromující sestava. Tyto přírodní perly byly považovány za vzácnější než diamanty, dokud lidé na přelomu 19. a 20. století nezvládli proces výroby kultivovaných perel. Tento náhrdelník byl ve sbírce baronky Clarice de Rothschildové.

Náhrdelník z přírodních perel a diamantů, kolem roku 1880. Stříbro, zlato, přírodní perly (pinctada maxima) a diamanty. Dar dědiců Bettiny Looram de Rothschild. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Když nacisté v roce 1938 obsadili Rakousko, byla baronka na zahraniční cestě v Londýně, kam odcestovala i s většinou své sbírky šperků; čímž právě tento náhrdelník unikl nacistickému plenění. Náhrdelník je představitelem směru Belle Époque, konkrétně dobového stylu „girlanda“, pro který je charakteristický design rozevlátých zakřivených linií. 

Patriotickým příkladem platiny je brož s americkou vlajkou od firmy Black, Starr and Frost, jednoho z nejstarších klenotnických domů ve Spojených státech.

Brož s americkou vlajkou pro Black, Starr and Frost, 1917, pravděpodobně Oscar Heyman Bros. Platina, diamant, rubín a safír. Dar Seliny F. Littleové na památku Niny Fletcher Littleové. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Na výstavě je zastoupena nejslavnější americká značka šperků Tiffany & Co. Jedním z jejích šperků je exotická ozdoba na ruku z doby kolem roku 1893. Jeho autorem je hlavní návrhář společnosti G. Paulding Farnham. Inspirací mu byl indický hathpal, tradiční svatební ozdoba. Barevné polodrahokamy zasazené do zlata obepínají zápěstí, leží na hřbetu ruky a vedou přes čtyři prsty. Aby divák lépe pochopil složitost šperku, je zobrazen na pečlivě vyrobeném modelu ruky.

Ozdoba na ruku, kolem roku 1893, navrhl G. Paulding Farnham. Zlato, tyrkys, safír, zelený granát, zirkon, peridot, granát hessonit, beryl, turmalín, chryzoberyl a perla. Dar Jody Sataloffové na památku Josepha a Ruth Sataloffových. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Secesní a deco návrhy

Konec 19. a začátek 20. století se nesl ve znamení dvou nejslavnějších šperkařských hnutí: Art Nouveau a Art Deco. Španělský přívěsek Fuset y Grau zobrazující dívku vyfukující perlové bubliny z doby kolem roku 1910 je nádhernou ilustrací prvního z nich, vyznačujícího se plynulými liniemi, přírodními motivy, ženskými figurami a použitím smaltu pliqué-à-jour. Tato technika smaltu je bez zadní strany a simuluje vzhled barevného skla s úžasným efektem.

Přívěsek Girl Blowing Bubbles, cca 1910, od Fuset y Grau. Zlato, platina, smalt, perla, slonovina a safír. Nákup muzea z prostředků darovaných Susan B. Kaplanovou, William Francis Warden Fund, Carol Noble na počest Susan B. Kaplanové a anonymně. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Art Deco se vyznačovalo odvážnými geometrickými tvary, novými brusy kamenů a novými materiály. Velkolepým předmětem prezentovaným MFA je brož Marjorie Merriweather Postové z roku 1929, kterou vyrobil Oscar Heyman Bros. pro významné americké klenotnictví Marcus & Co. v New Yorku. Tato au courant brož z platiny využívá historický předmět – 60karátový vyřezávaný smaragd ze 17. století. Tento smaragd byl vytěžen v Jižní Americe, putoval do Evropy, poté byl portugalskou lodí převezen do Indie a nakonec do něj mistr řemesla vyřezal obrazy květů kosatce. Vyřezávání smaragdů je pověstné svou obtížností a indičtí řemeslníci z doby vlády dynastie Mughalů se v tomto umění zdokonalili. Postová shromáždila historickou sbírku šperků a tato brož byla jedním z jejích ceněných kousků.

Brož Marjorie Merriweather Postové, 1929, Oscar Heyman Bros. Platina, diamant a smaragd. William Francis Warden Fund, Marshall H. Gould Fund, Frank B. Bemis Fund, Mary S. and Edward J. Holmes Fund, John H. and Ernestine A. Payne Fund, Otis Norcross Fund, Helen and Alice Colburn Fund, William E. Nickerson Fund, Arthur Tracy Cabot Fund, Edwin E. Jack Fund, Frederick Brown Fund, Elizabeth Marie Paramino Fund in memory of John F. Paramino, Boston Sculptor, Morris and Louise Rosenthal Fund, Harriet Otis Cruft Fund, H. E. Bolles Fund, Seth K. Sweetser Fund, Helen B. Sweeney Fund, Ernest Kahn Fund, Arthur Mason Knapp Fund, John Wheelock Elliot and John Morse Elliot Fund, Susan Cornelia Warren Fund, Mary L. Smith Fund, Samuel Putnam Avery Fund, Alice M. Bartlett Fund, Benjamin Pierce Cheney Donation, Frank M. and Mary T. B. Ferrin Fund, and Joyce Arnold Rusoff Fund. (Převzato se souhlasem/Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Bývalý majetek Postové je prezentován vedle současné indické brože od firmy BHAGAT. Tento šperk připomíná jali, ozdobnou okenní zástěnu, která se v regionu vyskytuje v řadě různých typů staveb. Smaragdy byly použity k napodobení mechu, který roste na většině bombajské architektury. Šperk byl vyroben z kolumbijských smaragdů a kombinuje mughalský a Art Deco design. Dílnu opustil v únoru 2024 a do MFA dorazil v dubnu – stal se tak nejnovější akvizicí.

Brož Jali, 2024, autor BHAGAT. Zlato (18k), diamant a smaragd. Fond Williama Francise Wardena. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Hvězdou výstavy je Boivinova brož s mořskou hvězdicí z roku 1937, jeden z nejslavnějších šperků 20. století. Brož, kterou navrhla významná francouzská návrhářka Juliette Moutardová, vlastnila hollywoodská herečka Claudette Colbertová. Tato velká brož je čtyři palce dlouhá a je vyrobena ze zlata, 71 rubínů a 665 ametystů. Předpokládá se, že ve 30. letech 20. století byly vyrobeny pouze čtyři exempláře v této kombinaci kamenů. Brož je plně kloubová, složená z kloubů, které se pohybují a drápají jako skutečný mořský tvor. Navzdory složité konstrukci působí výsledná brož dokonale elegantně.

Brož s mořskou hvězdicí, 1937, Juliette Moutardová. 18karátové zlato, rubín a ametyst. Zakoupeno muzeem z prostředků věnovaných Nadací rodiny Rity J. a Stanleyho H. Kaplanových, Monikou S. Sadlerovou, Fondem Otise Norcrosse, Fondem Helen a Alice Colburnových, Kruhem kurátorů: Fashion Council, Nancy Adamsová a Scott Schoen, Seth K. Sweetser Fund, Theresa Baybuttová, Emi M. a William G. Winterer a Deborah Glasserová. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Přírodní svět fauny a flóry slouží již tradičně jako plodná inspirace pro výrobu šperků. Na výstavě je několik květinových a motýlích ukázek, včetně dvou současných šperků od čínských šperkařů, kteří obnovili tuto formu použitím titanového osazení. Luxusní šperkaři dávají tomuto kovu přednost, protože jej lze eloxovat a vytvořit tak bohatou škálu barev. Kromě toho jeho lehkost usnadňuje tvorbu velkých, přesto nositelných šperků.

Brož Enchanted Ania, 2023, autorka Anna Huová. Spinely (8,48 ct), kulaté brilianty (5,36 ct) a titan. Dar Dr. Christiny S. Yao. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Nádherná motýlí brož Forever Dancing-Bright Star od Wallace Chana je vyrobena z barevných diamantů a skutečných exemplářů motýlích křídel. Chan je jedním z nejvýznamnějších současných šperkařů. Brož je prvním Chanovým dílem, které se dostalo do sbírek amerického muzea. V čínské kultuře je motýl symbolem věčné lásky a figuruje v historické legendě ve stylu Romea a Julie nazvané Motýlí milenci.

Forever Dancing – motýlí brož Bright Star, 2013, autor: Wallace Chan. Žlutý diamant, efektní barevné diamanty, horský křišťál, perleť, vzorek motýla, perla a titan. Dar Christin Xing a Rexe Wonga. (Copyright Museum of Fine Arts, Boston)

Výstava Beyond Brilliance oslavuje kreativitu a technickou genialitu mnoha lidí, kteří se podíleli na výrobě každého šperku. Vyzývá návštěvníky, aby se nechali okouzlit krásou předmětů a příběhy, které vyprávějí, což poutavě usnadňuje kurátorská práce. Výstava úspěšně dokládá, že šperk je umění, které patří do muzeí, a je zároveň vzdělávacím přínosem.

ete

Související články

Přečtěte si také

Města v ČR chystají kvůli dešti evakuace, tisíce domácností už jsou bez proudu
Města v ČR chystají kvůli dešti evakuace, tisíce domácností už jsou bez proudu

Města v České republice chystají kvůli extrémním dešťům a očekávanému vzestupu hladin evakuace obyvatel a staví protipovodňové bariéry.

Bipolární porucha: Příznaky, příčiny, léčba a přírodní přístupy
Bipolární porucha: Příznaky, příčiny, léčba a přírodní přístupy

Bipolární porucha je poměrně běžná a celosvětově je diagnostikována u 1 ze 100 lidí v určité fázi jejich života.

Kniha z knihovny z roku 1919 se „tak líbila“, že byla vrácena až po 105 letech – jak vysoká je pokuta za pozdní vrácení?
Kniha z knihovny z roku 1919 se „tak líbila“, že byla vrácena až po 105 letech – jak vysoká je pokuta za pozdní vrácení?

Zaměstnanci veřejné knihovny ve Fort Collins se po dlouhé době rádi podělili o zprávu – po 105 letech se konečně vrátila opožděná kniha.

AI paradox
AI paradox

Umělá inteligence přetváří podnikání a otevírá dveře k vyšší efektivitě a inovacím. Avšak s novými možnostmi přicházejí i výzvy, jako jsou otázky ochrany soukromí a riziko zaujatosti. Jak se s nimi firmy vyrovnají?

Michiganští obyvatelé jsou unaveni národní politikou a doufají v pravdu
Michiganští obyvatelé jsou unaveni národní politikou a doufají v pravdu

V Michiganu voliči vyjadřují frustraci z negativních kampaní a volají po otevřené diskuzi o důležitých tématech, jako je vzdělání a životní podmínky, které ovlivňují jejich každodenní život.