S rostoucím časem stráveným před obrazovkou zažívají malé děti více hněvu, frustrace a záchvatů vzteku než kdy jindy.
Pokud vaše malé dítě častěji propadá záchvatům vzteku, možná za to může tablet. Nový výzkum naznačuje, že nadměrný čas strávený před obrazovkou vede k nárůstu hněvu a frustrace u dětí předškolního věku, což ztěžuje zvládání jejich záchvatů.
Používání mobilních zařízení u malých dětí prudce vzrostlo, přičemž doba strávená před obrazovkou se zvýšila z pěti minut denně v roce 2020 na 55 minut v roce 2022 – změna, která zdůrazňuje rostoucí roli technologií v raném dětství. Do věku čtyř let má většina dětí vlastní zařízení.
Spojitost mezi časem před obrazovkou a hněvem
Nová studie v odborném americkém časopise JAMA Pediatrics identifikovala spojitost mezi používáním tabletů a emocionálními výbuchy u malých dětí. Studie sledovala 315 dětí předškolního věku po dobu dvou let a zjistila, že děti ve věku tři a půl roku, které strávily více času s tabletem, vykazovaly ve věku o rok starším častější známky hněvu a frustrace.
Studie se opírala o údaje od rodičů ohledně používání tabletů a emocionálním chování dětí, aby sledovala vývoj každého dítěte v průběhu času. Výzkumníci zjistili, že nárůst každodenního používání tabletu o jednu hodinu ve věku tři a půl roku souvisel s 22% nárůstem hněvu a frustrace v následujícím roce.
Výzkum také odhalil, že děti náchylnější k hněvu ve věku čtyři a půl roku často zvýšily svůj čas s tabletem do věku pěti a půl roku, což naznačuje, že nadměrný čas strávený před obrazovkou může vyvolat emocionální problémy, ale tyto problémy mohou také děti přivést k tomu, aby se na obrazovky ještě více spoléhaly, čímž se vytváří obtížně překonatelný cyklus.
„Děti, které jsou náročnější a méně zvládnutelné, jsou rodiči vystavovány většímu množství času před obrazovkou,“ zmiňuje studie. „Rodiče uvádějí, že používají mediální zařízení jako uklidňující nástroj k zvládání emocionálních výbuchů malých dětí.“
Výzkum, provedený během pandemie covidu-19, také zdůraznil, jak jedinečné stresy tohoto období mohly ovlivnit výsledky studie. Vzhledem k tomu, že mnoho rodin čelilo narušeným rutinám a zvýšenému stresu, mohlo to způsobit, že používání tabletů dětmi a jejich emocionální stavy byly méně stabilní.
Průměrně děti ve studii ve věku pět a půl roku strávily s tabletem asi hodinu denně, i když toto číslo se výrazně lišilo.
Zatímco předchozí studie naznačily spojitost mezi časem před obrazovkou a problémy v chování, tento výzkum je jedním z prvních, který zkoumá tento vztah v čase u stejných subjektů. Sledováním stejných dětí po několik let studie poskytuje důkazy, že používání tabletů může způsobovat emocionální problémy v raném dětství i být jejich důsledkem.
„Rodiče a pečovatelé by měli pečlivě sledovat používání tabletů u dětí předškolního věku, zvláště u dětí, které mají větší tendenci projevovat hněv a frustraci,“ uvedla hlavní autorka studie Caroline Fitzpatricková pro Epoch Times.
Proč je rané dětství důležité
Rané dětství je klíčové pro rozvoj dovedností regulace emocí. Mozek prochází rychlým růstem, a proto jsou aktivity, jako je interaktivní hra, čtení a sociální interakce, zásadní pro budování emocionálních a kognitivních dovedností. Způsoby, jakými jsou tyto dovednosti rozvíjeny, se mohou výrazně lišit.
Mnoho rodičů se snaží vypořádat s výzvami této vývojové fáze tím, že dětem dávají tablety, aby je zabavily nebo uklidnily během emocionálních výbuchů. 65 % pečujících osob uvádí, že používají obrazovky právě za tímto účelem.
„Tato strategie se pravděpodobně dlouhodobě obrátí proti nim, protože může narušit schopnost dětí vyvinout si vnitřní mechanismy pro zvládání emocí,“ konstatuje Fitzpatricková. Používání tabletů je často samotářská činnost, která dětem poskytuje méně příležitostí k procvičování těchto klíčových dovedností.
Studie publikovaná začátkem tohoto roku v časopise JAMA Network Open zjistila, že předškolní děti, které trávily dvě nebo více hodin denně před obrazovkami, vykazovaly výrazně nižší úroveň psychické pohody ve srovnání s dětmi, které tráví u obrazovek pouze jednu hodinu.
Tyto děti vykazovaly menší zvídavost, odolnost a pozitivní emoce – klíčové ukazatele zdravého vývoje – a byly náchylnější k problémům v chování, jako je hyperaktivita a agrese.
Tyto výsledky se shodují se širšími obavami lékařské komunity o vlivu času před obrazovkou na mladé mozky. Americká akademie dětské a adolescentní psychiatrie doporučuje omezit neškolní čas před obrazovkou pro děti ve věku dvě až pět let na maximálně jednu hodinu denně v pracovních dnech a tři hodiny denně o víkendech, přičemž zdůrazňuje důležitost umírněnosti.
Na druhou stranu Americká akademie pediatrů naznačuje, že kvalita interakcí s digitálními médii je důležitější než přísné dodržování časových omezení.
„Neexistuje dostatek důkazů, které by prokazovaly přínos konkrétních pokynů k omezení času před obrazovkou,“ uvádí její stanovisko.
Tipy pro zvládání času před obrazovkou u předškoláků
Fitzpatricková zdůrazňuje, jak důležité je promyšleně řídit čas před obrazovkou, aby se podpořil zdravý vývoj předškolních dětí. Doporučuje zapojovat děti do aktivit, které budují dovednosti emocionální regulace, jako je společné čtení knih a imaginativní hra.
„Technologie pro děti by neměly zahrnovat funkce jako automatické přehrávání, které mohou vést k delším obdobím používání,“ radí Fitzpatricková. Místo toho doporučuje vybírat technologie, které podporují společné sdílení mezi dítětem a vychovávající osobou, čímž se zlepšují možnosti učení.
Navrhuje, aby pečující osoby vytvořily plán rodinného využívání médií, který nastaví jasná pravidla ohledně času před obrazovkou a zajistí, že děti budou vystaveny kvalitnímu vzdělávacímu obsahu. Vypnutí automatického přehrávání a dalších funkcí, které děti mohou lákat k dalšímu sledování obsahu, je také doporučováno. Povzbuzování dětí k tomu, aby tablet vypnuly, když dokončí svou činnost, jim může pomoci rozvinout lepší seberegulaci.
„Rodiče a vychovatelé mohou zajistit, aby děti používaly obrazovky ve vhodných situacích,“ říká Fitzpatricková s tím, že by se obrazovkám mělo vyhýbat během jídla a večerních rituálů před spaním. Dále zdůrazňuje důležitost příkladu vyváženého používání médií a navrhuje, aby rodiče a vychovatelé omezili svůj vlastní čas před obrazovkou v přítomnosti dětí.
Stanovením jasných hranic a příkladem mohou pečující osoby pomoci dětem vyvinout zdravější vztah k technologiím. Koneckonc, vyvarování se používání obrazovek jako nástroje k uklidnění nebo utišení dětí je klíčové pro rozvoj jejich dlouhodobé emocionální odolnosti.
–ete–