12. 12. 2024

Německé automobilky využívají v Maďarsku státní dotace. Od nástupu Viktora Orbána k moci v roce 2010 se tyto výhody neustále rozšiřují. V současné krizi německých automobilek se zdá, že velké německé společnosti našly v Maďarsku útočiště.

Zavírání závodů, snižování mezd a povinné propouštění. Tato opatření jsou v programu představenstva koncernu Volkswagen, a to nejen pro závody v Německu. Největší světový automobilový koncern se potýká s mnoha problémy. V krizi se však nacházejí i BMW a Mercedes-Benz.

Zdá se, že situace v Maďarsku je pro německý automobilový průmysl odlišná.

V pátečním rozhovoru pro maďarskou veřejnoprávní rozhlasovou stanici Kossuth hovořil maďarský premiér mimo jiné o situaci německých automobilových továren v zemi. „Německé automobilky se v Maďarsku nezavírají, ale rozšiřují,“ řekl Orbán v pořadu.

V době krize staví BMW v maďarském Debrezinu novou továrnu na elektrická SUV za dvě miliardy eur.

Cílem maďarského vedení je co nejvíce přilákat německé investice. Německé společnosti jsou i nadále největšími investory v Maďarsku. Podle maďarského ministra zahraničních věcí v roce 2023 zaměstnává v této středoevropské zemi přibližně 6 000 německých společností 300 000 lidí.

Orbán: Zachraňte tyto cenné továrny

Německý automobilový průmysl trpí odbytovou krizí. Nezřídka se setkáváme s přeplněnými parkovišti, kde stovky nových vozů čekají již týdny či měsíce na zahájení prodeje. Obzvláště časté jsou tam elektromobily.

Orbán uvedl, že minulý týden jednal s „některými důležitými hráči“ v německé ekonomice. Ti se podle něj potýkají s obrovskými obtížemi. Uvedl, že naposledy musely být v Německu ve velkém měřítku zavřeny továrny na počátku roku 2000.

Maďarská vláda musí udělat vše pro to, aby německé továrny v Maďarsku zůstaly, řekl Orbán. Jinak by se „celé regiony [Maďarska] propadly do beznaděje“.

Jedná se o mimořádně „cenné továrny“ a Maďarsko má zájem na jejich „záchraně“. Pokud by se do tohoto procesu zapojila přímo vláda, bylo by možné zabránit tomu, aby se německé problémy rozšířily do Maďarska, uvedl premiér. Jinými slovy: „Musíme vytvořit konkurenční prostředí“, aby se továrny sídlící v Maďarsku nemusely zavírat.

Maďarská vláda podepsala s těmito společnostmi dohody, které je povzbuzují, aby navzdory problémům v Německu ponechaly své továrny v Maďarsku. „Maďarské hospodářské prostředí je pro ně příznivější a mohou zde lépe udržet pracovní místa,“ řekl Orbán.

Německé automobilky nabízejí svým zaměstnancům v Maďarsku více než jen práci. MercedesBMW provozují školy a kolem továren se vytvořily komunity.

Generální ředitel společnosti Daimler AG Dieter Zetsche (vpravo), maďarský premiér Viktor Orbán (uprostřed) a vedoucí místního závodu Frank Klein otevírají 29. března 2012 nově dokončený závod německé skupiny Mercedes-Benz v Kecskemetu. (Attila Kisbenedek / AFP via Getty Images)

Politika hospodářské neutrality

Orbán také vysvětlil, jak si představuje příznivé prostředí pro německé podnikatele v Maďarsku. Tento přístup je založen na politice „hospodářské neutrality“. To znamená, že maďarská vláda chce udržovat dobré vztahy také s čínskými a americkými investory. Jinými slovy, Maďarsko se nezaměřuje pouze na Evropu, ale hledá „správnou rovnováhu“, vysvětlil Orbán.

V rámci strategie hospodářské neutrality se v Maďarsku vedle sebe staví německé automobilky a čínské továrny na baterie. Taková je realita, i když se to některým lidem nelíbí, řekl v listopadu v Bruselu ministr zahraničí Péter Szijjártó.

V loňském roce ministr označil Maďarsko za „místo setkání mezi Východem a Západem“. To umožňuje německým investorům instalovat tyto komponenty do svých prémiových e-aut „prakticky od dveří ke dveřím“, „aniž by museli využívat silniční dopravu“.

Rozsah, v jakém země přitahuje čínské továrny na baterie, se ve skutečnosti zdá být v Evropě jedinečný. Čínská společnost CATL například plánuje výstavbu závodu poblíž města Szeged. S roční výrobní kapacitou pro přibližně jeden milion e-automobilů by se podle listu Zeit jednalo o největší zahraniční investici v historii země. V Maďarsku již působí tři továrny na baterie a více než 30 dodavatelů.

Podle Szijjártóa maďarská vláda „nerozlišuje“ mezi investujícími zeměmi. Jediným pravidlem je, zda je obchodní partner připraven respektovat místní pravidla. Trh je otevřený i pro investory z Východu, kteří v jiných zemích nejsou z různých důvodů vítáni. Tato snadnost obchodu by mohla být velmi atraktivní i pro západní společnosti.

Místní obyvatelé a zástupci opozičních stran však ne vždy podporují zřizování velkých závodů. Obávají se, že porušování předpisů v oblasti životního prostředí nebude dostatečně kontrolováno a že výroba náročná na vodu by mohla ohrozit vodní zdroje. Kritizováno je také to, že hospodářská politika země ji činí příliš závislou na zahraničních nadnárodních společnostech a že z toho nakonec nemá prospěch Maďarsko, ale tyto společnosti.

Podpora pro německé podniky v Maďarsku

První automobilku se státní podporou postavila společnost Mercedes v Kecskemétu. Spolupráci iniciovala předchozí socialistická vláda. Po volebním vítězství Viktora Orbána v roce 2010 se však podpora dále rozvíjela.

Opoziční zpravodajský portál Telex nedávno zveřejnil podrobnou zprávu o dotacích, které v zemi dostávají němečtí výrobci automobilů. Podle zprávy se takzvané strategické dohody staly oblíbeným nástrojem Orbánovy vlády na podporu ekonomiky.

Od roku 2012 uzavřela maďarská vláda 96 takových dohod s různými velkými nadnárodními společnostmi, včetně několika dohod s německými společnostmi, jako jsou Mercedes a Audi, Bosch a Thyssenkrupp.

Pouze několik z těchto dohod, které jsou obvykle udělovány na základě jednotlivých vládních usnesení, je zveřejněno. Šetření protikorupční organizace Transparency International Hungary v roce 2020 však ukázalo, že od roku 2010, kdy byl Orbán nepřetržitě u moci, získaly tyto společnosti výrazně více daňových úlev. A německé automobilky by v Maďarsku získaly více daňových úlev než v Německu.

V letech 2010 až 2019 vláda rozdělila prostřednictvím jednotlivých vládních rozhodnutí různým velkým společnostem dotace ve výši přibližně 1,1 miliardy eur. Z toho 36 % připadlo německým automobilkám.

Obvinění z protekce

Podle Telexu německé podniky získaly tuto podporu, aniž by byla odůvodněna dodatečnou pracovní silou nebo přidanou hodnotou jejich produkce. „V akčním programu šlo tedy spíše o rozdělování peněz německým nadnárodním společnostem než o ochranu maďarských pracovních míst.“

Portál cituje vysoce ceněný maďarský investigativní web Direkt36: „Mezi maďarskou vládou a klíčovými hráči německého automobilového průmyslu existují velmi úzké vazby. Jde to tak daleko, že šéfové některých společností mohou přímo volat Viktoru Orbánovi a [ministru zahraničí] Péteru Szijjártóovi, pokud mají pro maďarskou vládu nějaké obavy,“ uvádí se v dokumentu.

Podle informátora, který hovořil s Direkt36, ministerstvo zahraničí obvykle doporučuje jako subdodavatele společnosti napojené na vládu, například maďarské stavební firmy, které staví továrny, když chce zahraniční společnost investovat v Maďarsku. To by také mohlo vysvětlovat, proč má maďarská vláda zájem na udržení německých společností.

etg

Související články

Přečtěte si také

Senát schválil Vatikánskou smlouvu po silné kritice některých senátorů. Láska požádá o ústavní posouzení

Zpovědní tajemství, vyváženost, (ne)zbytnost – Senát dnes jednal o takzvané Vatikánské smlouvě mezi ČR a Svatým stolcem, která upravuje některé právní otázky. Většina pro ratifikaci zvedla ruku.

Trump nařídil odtajnit spisy o vraždě Kennedyů a Martina Luthera Kinga

V prosinci 2022 vydal Národní archiv více než 13.000 dokumentů, ale Bílý dům za Joea Bidena zablokoval zveřejnění dalších tisíců s odkazem na obavy o národní bezpečnost.

Prodej nových vozů v Evropě vzrostl vloni jen mírně. Frčí hybridy, elektromobily spadly

Nejpopulárnější jsou stále vozy na benzín, následují hybridy a po nich bateriové elektromobily.

Německý odpad z větrných elektráren uložený v České republice – Ministerstvo životního prostředí zahájilo vyšetřování

Německá recyklační společnost čelí podezření, že v České republice nelegálně likviduje kompozitní materiál obsahující skleněná vlákna z větrných turbín a částí letadel.

Vlček: Energie jsou tak zásadní, že souvisí s podstatou demokracie

Energie jsou tak zásadním tématem, že přímo souvisí s podstatou našeho života, demokracie a společenského uspořádání, sdělil dnes ministr průmyslu Lukáš Vlček v reakci na středeční projev polského premiéra Donalda Tuska v Evropském parlamentu.

bolesti hlavy
Typy bolestí hlavy a starodávné metody pro rychlou úlevu

Bolesti hlavy mohou být způsobeny stresem, špatným držením těla, chladem nebo dietou. Tradiční čínská medicína nabízí řešení – od akupresury po bylinkové čaje, které přinášejí úlevu a podporují zdraví.

Den v obrazech: Zamrzlá řeka Hudson, Trumpův projev na fóru v Davosu a Tisíce jeřábů v Izraeli

Světové události dne 23. ledna zaznamenané objektivem fotoaparátu.

Pavel Blažek
Ministr spravedlnosti chce změnit znění trestného činu, který včera „schválil“ Senát

Přes kritiku některých zákonodárců a justičních špiček Senát novelu Lex Ukrajina VII nezamítl a půjde na podpis prezidentovi. Ministr Blažek dnes oznámil záměr změnit znění sporného paragrafu.

Shen Yun vystupuje před plným sálem v divadle Dailes v lotyšské Rize, 7. ledna 2025. (Zhentong Zhang / The Epoch Times)
Postsovětská země se ocitla pod nátlakem čínského režimu kvůli představení Shen Yun

Lotyšsko se stalo další zemí, která čelila diplomatickému tlaku čínského režimu, protože v lednu hostila newyorský soubor klasického čínského tance.