Tiffany Brannan

9. 10. 2025

První část série představuje první z Pucciniho trilogie jednoaktových oper, tragédii Il Tabarro.

„Triptych“ (Il Trittico) Giacoma Pucciniho by se dal nazvat nejoblíbenější trojicí operního světa. Není to překvapivé – jde totiž o jediné dílo svého druhu. Některé opery se sice často uvádějí ve dvojicích, avšak původně nebyly jako dvojice zamýšleny. Existuje samozřejmě Wagnerův čtyřdílný cyklus Prsten Nibelungův (Der Ring des Nibelungen), který je tak monumentální, že jej nelze odehrát v jednom večeru.

Il Trittico se stalo posledním dokončeným dílem velkého skladatele verismu před jeho smrtí v roce 1924. Původně plánoval dvojici – tragédii a komedii –, ale nakonec přidal třetí jednoaktovku. Výsledkem jsou tři mistrovská díla: Plášť (Il Tabarro), Sestra Angelika (Suor Angelica) a Gianni Schicchi.

Giacomo Puccini, 1908. (Library of Congress / Public Domain)

Il Tabarro

Il Tabarro je první operou z cyklu, kterou Puccini vymyslel a zkomponoval, a zároveň nejméně známou z trojice. Tuto temnou operu lze plně pochopit pouze skrze její nádhernou partituru. Jako jediná se odehrává v době samotného skladatele – v roce 1910 – a její název ironicky odkazuje na předmět, nikoli na postavu: plášť. To je příznačné, protože právě tato část je jediným skutečným příkladem verismu (z italštiny „pravdivost“ nebo „realismus“) v celém cyklu. Méně než o jednotlivé postavy jde o prostředí, které je utváří.

Skutečnou hvězdou příběhu je řeka Seina. Děj se odehrává na bárce kotvící na této pařížské řece. Libreto napsal Giuseppe Adami na motivy francouzské hry La Houppelande („plášť“) od Didiera Golda.

Západ slunce nad Seinou

Michele (baryton) je majitelem bárky, kde se děj odehrává. Je to muž středního věku, který neustále nosí plášť. Jeho mladá žena Giorgetta (soprán) k němu po smrti jejich dítěte zcela ochladla. Touží utéct od Michela a od neklidného života na lodi se svým mladým milencem Luigim (tenor), který je Michelem zaměstnán.

Obálka opery „Il Tabarro“ z vydání nakladatelství Ricordi, pravděpodobně vokální partitura. (Public Domain, USA)

Příběh se odehrává v hodině kolem západu slunce, kdy dělníci dokončují práci, poslouchají hudbu neviditelného flašinetáře a hovoří o svých snech a trápeních.

V této scéně se objevují i Luigiho kolegové: Talpa (bas), který je spokojeně ženatý s hovornou sběračkou hadrů Frugolou (mezzosoprán), a Tinca (tenor), jenž utápí svůj žal z nevěry své ženy alkoholem.

Když všichni tito vedlejší hrdinové popřejí svému zaměstnavateli a jeho ženě dobrou noc, Michele přemýšlí, zda chlad jeho ženy nepramení z lásky k jinému. Když Luigi omylem považuje kouř Micheleho dýmky za domluvené znamení ke schůzce, narazí na žárlivého manžela, který ho donutí k přiznání a nakonec ho uškrtí.

Když Giorgetta vyběhne ven, Michele jí odhalí tělo milence ukryté ve svém plášti. Zděšená Giorgetta poznává, jak její sobeckost zničila oba muže, které milovala.

Žádná z árií z Il Tabarro se běžně neuvádí mimo rámec opery – převážně proto, že jen málo úseků lze samostatně vyjmout. V této fázi své tvorby již Puccini zcela přijal styl tzv. „průběžné kompozice“, kdy melodie plynule přecházejí jedna do druhé bez přerušení. Proplétají se natolik složitě, že jen málo částí dává smysl samostatně.

Baryton zde má silnou árii, v níž osaměle a dramaticky přemítá o chladnosti své ženy. Překvapivě odlehčený moment přináší Frugola v komicky upovídané árii o své kočce – jedné z mála árií, které Puccini napsal pro mezzosoprán.

Puccini v partituře využívá progresivní harmonie k vytváření napětí a používá neobvyklé zvuky, jako mlžné sirény či klaksony, aby zachytil atmosféru Paříže před první světovou válkou. Celou operou se vine melancholická melodie řeky, evokující proudící vodu – nezapomenutelný a pronikavý motiv.

Díky intenzivnímu dramatu a hypnoticky jedinečné partituře je Il Tabarro zapomenutým klenotem trilogie – dílem s tak silným emocionálním i hudebním nábojem, že by obstálo i jako samostatné mistrovské dílo.

Další části Pucciniho trilogie Il TritticoSuor Angelica a Gianni Schicchi – představíme v pokračování této série.

Jaká témata z oblasti umění a kultury byste si přáli, abychom zpracovali? Napište nám své nápady nebo podněty na e-mail namety@epochtimes.cz

ete

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Většina firem plánuje příští rok zvednout mzdy, informuje Hospodářská komora. Kde a o kolik?

70 % firem plánuje v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejvíce ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví.

Tomáš Zdechovský: Kdo spí v demokracii, probudí se v diktatuře (rozhovor)

Europoslanec Tomáš Zdechovský připomíná, že svoboda není trvalý stav. Vysvětluje, proč její ohrožení začíná vždy nenápadně a proč musí být společnost bdělá.

Platit v hotovosti nad 250 tisíc v rámci obchodní činnosti bude už za rok v celé EU nelegální

Od července 2027 se má začít v EU uplatňovat nařízení, které stanovuje maximální výši obchodních plateb provedených v hotovosti na 10 tisíc eur. Vyšší platby budou muset být v celé EU vykonávány elektronicky.

Bez malých pravd narazíme na realitu, říká statistik Tomáš Fürst (rozhovor)

Tomáš Fürst se vrací k roku 1989, rozebírá hranice svobody i to, jak moderní ideologie ohrožují otevřenou debatu a proč je nutné chránit svobodu slova.

Cirhóza: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy

Jak předcházet cirhóze a snížit její riziko: klíčová doporučení od životního stylu přes léčbu základních onemocnění až po pravidelné kontroly.

Schillerová chce obnovit dluhopisy pro domácnosti už v příštím roce. Vyplatí se investovat?

ANO chce zavést dluhopisy pro fyzické osoby co nejrychleji. Pro domácnosti má jít o bezrizikovou investici, pro stát o výhodnou formu půjčky.

„Moudrost je cennější než rubíny“: Intelektuální život je pro každého

Intelektuální život není výsadou elit – stačí ticho, čas na četbu a odvaha klást si otázky o smyslu života.

O svobodě, odpovědnosti a odkazu listopadu 1989 s ředitelem ÚSTR Ladislavem Kudrnou (rozhovor)

Byl pátek, byl jsem doma a četl knihu od M. Remarqua Tři kamarádi. Události jsem vnímal zejména prostřednictvím starších spolužáků, rodiny a příbuzných. To sepětí bylo neuvěřitelné. Atmosféra nepopsatelná...

Pohled 111 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52458917
Aleje a jejich historické pozadí: Řád, stabilita, věčnost rodu

Aleje stromů, které šlechtici vysazovali v krajině, reprezentovaly důstojnost panství a staly se součástí krajinářského umění.