Milan Kajínek

18. 7. 2019

Filmové recenze

„Bojoval jsem za svobodu na Berlínské zdi proto, abych nakupoval?“

Kolik věcí měli naši předkové. Kolik naši prarodiče? Kolik předchozích kultur a myšlenkových proudů hlásalo potřebu navrátit se k přírodě a upřednostnit morální principy a duchovní hodnoty před honbou za věcmi, emocemi a požitky? A je to tady zase. Tentokrát se probudil mladý německý scénárista a režisér Florian David Fitz, aby položil zásadní otázky dnešní doby ve snímku Bez věcí nad věcí.

Původní název 100 věcí (100 Dinge) není tak výstižný jako česká verze, která je trefnější. Ale nenechte se zmást, Fitzův snímek není jako moderní pětiminutová skladba, která stále opakuje svůj refrén. Je spíše jako houslová skladba o několik větách – obsažná a otevírá více témat, která jsou jakýmsi hledáním lidskosti uprostřed všudypřítomného konzumu.

Všestranně nadaný Fitz nejenom napsal scénář a celý snímek režíroval, ale také si zahrál jednu z hlavních rolí. Jeho film naznačuje, že prostředí Facebooku, sociálních médií a chytrých telefonů je prubířským kamenem současné generace, která nezažila válku, nedostatek ani katastrofy, které by jim vytvářely zásadní životní výzvy.

Mladá generace nyní čelí prostředí manipulace, povzbuzování závislosti na věcech a technologiích a vyrůstá v ultra-materiálním prostředí, v němž musí hledat nejenom sama sebe, ale také smysl života.

Toni miluje svůj kávovar. Paul zbožňuje svůj chytrý telefon a nedokáže si představit chvíli bez Amazonu a svých supermódních tenisek. 

Aktuální otázka, kterou snímek Davida Fitze položil, zní: „Dostaneme se do ráje pomocí moderní sériové výroby?“

Všechno se začne měnit jednoho rána, kdy se oba probudí nazí na zemi v prázdném bytě. Během včerejšího bujarého večera uzavřeli sázku, že se vzdají všeho, co vlastní a každý den si budou moci vzít zpět pouze jednu ze svých věcí.

Během náhodně vyprovokovaného dobrodružství, se jim podaří zodpovědět celou řadu zásadních otázek.


Hodnocení a komentář

Snímek vychází z německého prostředí, není tedy divu, že se v něm objevuje narážka na uprchlickou krizi nebo vliv marxismu na evropskou společnost. Jak komunismus a Marxovy vize slibují ideál „materiálního ráje na zemi“, který přijde s hmotným dostatkem pro všechny, tak se dnešní lidé při vlnách konzumu zaplavili věcmi – ale šťastní nejsou, proč?

Někde se stala chyba, materiálním dostatkem, přebytkem a opakovaným nakupováním věcí lidé štěstí nedosahují. Snímek se přiblížil do bodu, kdy zjišťuje, že honba za věcmi nevyřeší lidský pocit prázdnoty. Pouze říká, že se musíme naučit s prázdnotou v sobě žít a pochopit, že nakupováním věcí se z toho nedostaneme.

Ve skutečnosti konzum a zavilý nepřítel duchovna Karl Marx zanevřeli na duchovní stránku člověka. Štěstí a únik z prázdnoty se ale nacházejí právě tam, v lidské duši, na kterou věda, zdravotnictví a konzum zapomínají. Je také obecně známo, že duchovně založení lidé jsou klidnější, spokojenější a žijí s trvalým pocitem štěstí, který jim přináší vnitřní rovnováha. Naproti tomu okamžik štěstí po nákupu se vytrácí poměrně rychle.

Jak říká jedno staré přísloví: „Pokud jsi spokojený s tím, co máš, jsi vždy spokojený.“ Nebo jak prohlásila Jenifer Zhengová, která přežila hrůzy vězeňského systému díky své víře: „Když dosáhnete vnitřního klidu, nechcete ovládat druhé, nemůžete ovládat ostatní, ale můžete ovládat sami sebe.“

Snímek samozřejmě tak daleko nejde, ale je zřejmé, že se jedná o konflikt. Zatímco Marx slibuje štěstí v „materiálním ráji“ pomocí sociálních výhod, duchovní cesty nabádají k dosažení ráje pro existenci duše, zušlechťováním sebe sama – nenásilím, zaslouženě, jako odměnu za dobré a ctnostné chování.

Lidé chtějí ze své podstaty dosáhnout „ráje“ a považují myšlenku existence „ráje“ za smysluplnou a reálnou. Aktuální otázka, kterou snímek Davida Fitze položil, zní: „Dostaneme se do ráje pomocí moderní sériové výroby?“

Hodnocení: {VERating 4}

Do 17 let nevhodnýPremiéra 18. července 2019, délka 111 minut * ČSFD * IMDB * Bioscop *

Scénář a režie: Florian David Fitz

Hrají: Florian David Fitz, Matthias Schweighöfer, Miriam Stein, Hannelore Elsner a další

Čtěte také:

Učit umění znamená učit, jak rozvíjet charakter. Proč?

Tradiční kultura: Co je nalevo a co je napravo

Tradiční kultura: Když se zvonilo „klekání“

Co znamená být pravým mužem

Jaké poučení nám přináší příběh z jiného světa

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Vakcíny mRNA pro lidi, zvířata i rostliny. Francouzští autoři v rozhovoru: „Nic už neunikne messengerové RNA“

Technologie mRNA se rozšiřuje od lidí k hospodářským zvířatům a rostlinám. Autoři knihy „Nic už neunikne messengerové RNA“ upozorňují na bezpečnostní rizika, nedostatky v regulaci i otázky svobody volby v době, kdy se mRNA postupně dostává do potravinového řetězce.

Program Nová zelená úsporám uzavírá dočasně příjem žádostí o dotace

Letos se příjem žádostí spustil 20. února a měl původně trvat přesně rok.

Gregor a Hřib – zcela odlišné vize o dopravě v Praze a elektromobilitě

V debatním pořadu Duel na ČT24, který byl odvysílán 9. listopadu, se střetli nově zvolení poslanci Matěj Gregor od Motoristů sobě a pirát Zdeněk Hřib, kteří přednesli své velmi odlišné názory na dopravu.

Války o vlajky. V nedělní diskuzi se politici přeli o místo cizích symbolů na veřejných budovách

V nedělní debatě Václava Moravce se rozhořel spor o vyvěšování vlajek. Zatímco předseda Svobodných na státních budovách cizí vlajky nechce, potenciální budoucí opozice krok kritizuje a varuje před izolací.

Laboratorní „ryby“ v USA již na jídelníčku. Evropský výrobce chce schválení i pro EU

Německý startup Bluu a belgická společnost Fishway by chtěli během několika následujících let uvést na evropský trh laboratorně vypěstované rybí „maso“, informují média. Ve Spojených státech jsou laboratorní „ryby“ již několik měsíců na jídelníčku, zatímco v Singapuru se jejich schválení očekává každým dnem. Umělé kuřecí je již v obou zemích povoleno několik let. Laboratorně vypěstované […]

Šéf BBC a ředitelka zpravodajství rezignovali po kritice za úpravu Trumpova projevu ze 6. ledna

Generální ředitel Tim Davie a šéfka zpravodajství Deborah Turnessová rezignovali po kritice způsobu, jakým pořad „Panorama“ sestříhal Trumpův projev z 6. ledna. Oba převzali odpovědnost, zatímco Trump hovoří o pokusu ovlivnit volby a zpochybňuje nezávislost BBC.

Trump omilostnil Rudyho Giulianiho a další osoby zapojené do snahy zpochybnit výsledky voleb v roce 2020

Americký prezident Donald Trump omilostnil řadu prominentních osobností zapojených do jeho snahy zpochybnit výsledky voleb v roce 2020, v nichž Trump prohrál s demokratem Joem Bidenem.

Obrazovky v tmavé místnosti zobrazují logo OpenAI a videoscénu z nočního města vytvořenou nástrojem umělé inteligence Sora.
Záplava deepfake videí s umělou inteligencí vytváří ideální alibi pro pachatele, ukazuje výzkum

Rychlý nástup nástrojů jako „Sora“ usnadňuje falšování i popírání pravých záznamů. Odborníci varují před „výnosem lháře“, kdy lze uniknout odpovědnosti tvrzením, že autentické video je falešné, což podkopává důvěru i instituce.

Žloutence A v Praze podlehlo od začátku roku 13 lidí, nakazilo se přes 1000

Žloutence typu A v Praze podlehlo od začátku roku 13 lidí, informovala dnes na sociální síti X Hygienická stanice Hlavního města Prahy.