Rodina tanečníka Stevena Wanga čelí v Číně tvrdému pronásledování, stejně jako miliony dalších lidí v jeho rodné zemi. Tento mladý tanečník se začal věnovat klasickému čínskému tanci téměř před dvaceti lety, když ho ve dvanácti letech přijali na profesionální taneční akademii. Dnes je prvním sólistou souboru Shen Yun Performing Arts, předního světového souboru klasického čínského tance, který se věnuje oživování autentické tradiční čínské kultury.

Za své krajany a prastarou čínskou kulturu bojuje Steven Wang na jevišti. Jeho cílem je podle jeho slov probudit v srdcích diváků smysl pro spravedlnost a upozorňovat na zásadní boj mezi dobrem a zlem, který se odehrává v dnešní Číně.

Po 5 000 let byla Čína místem, jež obývali lidé, kteří věřili, že základem je harmonie mezi nebem, zemí a lidstvem. Věřili, že jejich kultura byla inspirována nebesy, a společnost byla velice ovlivněna učeními konfucianismu, buddhismu a taoismu. Zásady jako věrnost, poctivost, laskavost, moudrost a spravedlnost byly v té době vysoce ceněny a ctěny.

Za posledních sto let za vlády komunismu bylo toto staré dědictví a jeho odkaz téměř nenávratně zničeno v kampaních na odstranění tradiční kultury a v politických bojích o moc.

S posláním souboru Shen Yun cítí Wang osobní až osudové spojení.

„Můj otec zemřel kvůli pronásledování,“ řekl Wang v rozhovoru na webových stránkách Shen Yun Creations, kde jsou zveřejňovány profily umělců newyorského souboru. Když se dozvěděl o smrti svého otce, věděl, že se nemůže vrátit do Číny a zúčastnit se jeho pohřbu. I on sám by po návratu do země čelil pronásledování.

„Neměl jsem možnost se za ním naposledy vrátit,“ řekl Wang a dodal, že jeho matka zůstala s otcem v Číně a stále tam čelí pronásledování.

Komunismus Wangovi ale nevzal jeho víru. V New Yorku hledal svobodu a uplatnění, a když se připojil k souboru Shen Yun, dokázal tak uměleckým způsobem bojovat za to, čemu věří. Jako nezávislý umělecký soubor umožňuje Shen Yun svým umělcům svobodně vyjadřovat svou víru a kulturu a sdílet ji se světem prostřednictvím jevištního umění.

Tragickou ironií je, že umělecká společnost, která chce zachránit dědictví pěti tisíc let staré čínské civilizace inspirované nebesy, nemůže ani vkročit na území moderní Číny, kde vládne komunistická strana.

Soubor představuje klasický čínský tanec, prastaré legendy, kulturu a moudrost čínských dynastií, které vládly v Číně po tisíciletí. Ale některá představení zobrazují také příběhy ze současné Číny, v níž tradice bojují s komunismem.

A tak, když se opona zvedne, dnes již přední tanečník, Steven Wang, rozvine nad hlavou transparent, na kterém je napsáno pět čínských znaků: Falun Dafa je dobrý. Za odvahu vyslovit těchto několik prostých slov jsou miliony lidí v Číně, včetně Wangovy rodiny, tvrdě pronásledovány vládnoucím režimem. Nápis odkazuje na buddhistickou školu Falun Gong, která vyučuje principy pravdivosti, soucitu a snášenlivosti.

Duchovní dědictví

Všichni tanečníci Shen Yun se věnují meditaci. Mnozí z umělců praktikují výše zmiňovanou duchovní praxi Falun Gong nebo také Falun Dafa, která učí morálním principům a rozvoji charakteru. Tradice duchovní kultivace, tedy rozvíjení těla a mysli, byla po tisíciletí významnou součástí tradiční čínské kultury. Za vlády komunismu však tato tradice utrpěla silný šok.

„Bylo mi asi osm let, když jsem se poprvé setkal s duchovní kultivací,“ říká Wang. Jako nejmladší ze čtyř sourozenců byl zlobivé dítě, které se často dostávalo do problémů. Vzpomíná si však, že když jeho rodiče začali praktikovat Falun Dafa, mnoho věcí se změnilo.

Principy Falun Dafa učí lidi, aby změnili nejprve sami sebe a „nahlédli do svého nitra“. „Když se setkáte s problémy, nedíváte se na vše ze svého pohledu, ale z pohledu ostatních,“ říká Wang. „Výsledkem bylo, že náš rodinný život se stal mnohem harmoničtější.“

Jeho rodiče už nebyli tak nevrlí a jeho zlobení ukázňovali rozumem. Začali spolu více mluvit, a tak se mezi nimi vyvinul dobrý vztah.

Steven Wang, hlavní tanečník souboru Shen Yun Performing Arts. (Foto: © Shen Yun Performing Arts)

Komunismus a duchovno

Trvalo to však krátce, protože v roce 1999 začal předseda komunistické strany Ťiang Ce-min přesvědčovat stranu, že Falun Gong, kterému se v Číně věnuje na 70 až 100 milionů lidí, je hrozbou absolutní moci. V červenci 1999 začalo na jeho popud celostátní pronásledování všech příznivců Falun Gongu, pálení knih a ničení nahrávek hudby k meditačním cvičením metody Falun Gong.

„Došlo k pronásledování a hromadnému zatýkání,“ vzpomíná Wang. „Policisté vtrhli do našeho domu a bili a kopali kolem sebe jako šílení. Udělali hrozný nepořádek, vzali nám všechny knihy učení Falun Dafa a nakonec unesli mé rodiče.“

Jeho rodiče byli potom zadržováni v oddělených věznicích, kam je jejich děti a příbuzní chodili navštěvovat.

„Pokaždé, když jsme je navštívili, vypadali jako vyhladovělí. Nikdy mi neřekli, jak to tam vypadá. Řekli mi jen, že jsou v pořádku. Dokážeme si však představit, že byli pravděpodobně mučeni. Bylo to vidět na jejich vyčerpaných tvářích,“ říká Wang.

Od té doby už Wang nikdy nezažil stabilní rodinný život. Když byl jeho otec propuštěn, byla zase zatčena jeho matka.

„Toto pronásledování nikdy nepřestalo,“ říká Wang a vzpomíná na oslavy Nového roku, které prožíval doma se svými třemi staršími sestrami, bez rodičů.

Hledání svobody

Nakonec přijel do Spojených států, aby se zde věnoval taneční kariéře. Zatímco byl v zahraničí, jeho otec byl ve vězení mučen a poté propuštěn. Dozorci si prý mysleli, že by mohl ve vazbě zemřít. V takových případech často vězně v kritickém stavu propustí, aby zemřel mimo vězeňské zařízení. V roce 2009 jeho otec skutečně na následky mučení zemřel, o čemž se Wang dozvěděl až o měsíc později.

„Zušlechťování těla a mysli není zločin,“ říká Wang, který vzal umění jako možnost říci lidem o tom, co prožívá on i jeho krajané v dnešní Číně. „Nemohl jsem se vrátit do Číny, a tak mi nezbývalo nic jiného než toto pronásledování odhalit prostřednictvím umění.“

Wang, stejně jako ostatní členové souboru Shen Yun, nemůže vstoupit na zemí Číny. Jako jednotlivcům jim hrozí pronásledování a jako umělecké skupině jim komunistická strana nedovolí do Číny ani vstoupit, protože se obává jejich vlivu na šíření tradiční kultury a povědomí o tristní lidskoprávní situaci v zemi.

Skutečnost na divadelních prknech

Dva roky po smrti svého otce vystupoval Wang v představení, které zobrazuje probíhající protesty na náměstí Nebeského klidu v Pekingu.

„Náš tanec je založený na skutečných událostech, které byly upraveny pro jeviště,“ vysvětluje Wang. Hraje v něm muže, který na náměstí rozvine transparent. „Když začalo pronásledování, mnoho lidí, kteří praktikovali Falun Gong, se vydalo na náměstí Nebeského klidu a na protest vyvěsilo transparenty.“

Při ztvárnění této role vycházel Wang ze svých osobních zkušeností. „To jsou věci, které se skutečně staly mým blízkým,“ vysvětluje Wang.

„Doufám, že si díky této formě umění více lidí uvědomí krutý útlak, který se odehrává v dnešní Číně. Chci oslovit srdce lidí a probudit v nich smysl pro spravedlnost, aby se postavili proti této diskriminaci,“ řekl Wang, který věří, že jednoho dne toto pronásledování skončí.

Z původního článku německé redakce deníku The Epoch Times přeložila G. K. Upravil M. K.