Zimní období letos je pro většinu domácností ve znamení úsporných opatření. Prudce rostoucí ceny potravin, energií i služeb nás nutí hledat způsoby, jak omezit výdaje. Někteří možná –  v rámci úspor – uvažují i o vynechání pohybových aktivit a návštěv welness studia.

To však není nejlepší nápad.

O své zdraví a kondici můžete pečovat i v tmavých zimních dnech, a přitom nenabourat svůj napnutý rozpočet. Právě v chladných a tmavých dnech máme pečovat o své fyzické i duševní zdraví, a pohyb je k tomu skvělým a finančně dostupným nástrojem. Navíc vám pohyb přináší dobrou náladu.

Pakliže jste rozhodnuti prožít zimu ve znamení úsporných opatření a rostoucí ceny potravin, energií i služeb nás nutí hledat způsoby, jak omezit výdaje, pohyb omezit nemusíte. Navíc pohyb je účinným a bezplatným nástrojem. Stačí pevná vůle.

Závěry studie hongkongské univerzity dokonce ukazují, že právě pohybové aktivity přinášejí v léčbě lehké a středně těžké deprese stejně příznivé účinky jako antidepresiva.

Jak zůstat fit v rámci finančních možností

Ilustrační foto. (Pavel Danilyu | Pexels)
Ilustrační foto. (Pavel Danilyu | Pexels)

Více chůze

Zkuste více chodit. Vyhledávejte každou šanci, jak se přemístit pěšky. Chůze je skvělým a nenáročným způsobem, jak se pravidelně hýbat a ušetřit. Můžete alespoň část cesty do práce nebo za pochůzkami absolvovat pěšky místo autem nebo tramvají.

Nejenom se nenásilně rozhýbete, ale dopřejete si tak prostor pro vnímání přítomného okamžiku a zklidnění uspěchané mysli. Možná si i všimnete, jak se vaše okolí mění a že i zima může mít svoje barvy a náladu. V zimních dnech sice tma přichází brzy, ale současně ještě není pozdní hodina.

Domácí trénink si plánujte

Pokud jste  se rozhodli cvičit doma, s širokou nabídkou online lekcí jógy, posilování nebo tance to dnes není problém. Co obvykle selhává, je motivace a pravidelnost.

Nezapomeňte si proto i tréninky v domácím prostředí napsat do diáře a chovejte se stejně, jako byste na ně docházeli do studia. Žádné rušení lekce na poslední chvíli a mobil ponechte vždy „zamknutý v šatně“.

„Pokud je vaše práce sedavá, doporučuje se každou půlhodinu vstát a hýbat se. Můžete trochu pracovat na zahradě, jít na procházku nebo si jen dát „pohybovou svačinku“ – pár minut lézt jako krab nebo balancovat na jedné noze. Zní to hloupě, ale co může být hloupějšího než sedět se zadkem na židli osm hodin v kuse?

Kromě silového tréninku, chůze a běhu můžeme vyzkoušet synchronizované pohyby, jako je tai-či, a skupinová cvičení, která využívají pocity propojení s ostatními. Pocit propojení může vyvolat i pohyb při hudbě, který nám umožní ztratit se v rytmu a na chvilku přestat myslet,“ radí kniha Hýbej se! Nový výzkum o vítězství těla nad duchem od novinářky Caroline Williamsové.

Výbava z „druhé ruky“

Pokud potřebujete sportovní výbavu, nemusíte sahat hluboko do kapsy. Můžete ji skvěle a levně pořídit „z druhé ruky“.

Nebojte se podívat do specializovaných facebookových bazarů. Už dávno není třeba se obávat použitého zboží a jeho kvality. Často zde můžete získat skvělé a téměř nové věci za výrazně nižší cenu.

Navíc záruční doba platí i pro použité věci ve standardní délce 24 měsíců. Zajímavé kousky můžete objevit taky na výměnných akcích zvaných „swap“.

Pokud přece jen máte rádi dynamičtější aktivity a potřebujete společnost, zvažte členství v amatérské lize. Například Vaše liga vám za cenu průměrného oběda v restauraci měsíčně zprostředkuje 4 zápasy s parťáky stejné úrovně. Můžete poměřit své síly ve squashi, badmintonu, tenise nebo ping-pongu. Nejen že si dáte do těla, budete se posouvat v žebříčku, ale poznáte tak i nové přátele!

Protein čerpejte z luštěnin

Domácí vaření je skvělou příležitostí k tomu, jak mít pod kontrolou svůj jídelníček, objevovat nové chutě a jejich kombinace. Například luštěniny jsou skvělým a levným zdrojem bílkovin, vitamínů skupiny B, železa a vápníku. Možná znáte jen hnědou čočkovou kaši nakyselo ze školní jídelny a upřímně ji nesnášíte? Můžete nyní zkusit červenou nebo žlutou čočku v indické kuchyni, cizrnu v receptech Středního východu nebo staročeskou pučálku z naklíčeného hrachu. Chutné, zdravé – a za pár korun!

Nižší teploty doma pojměte jako otužování

Během posledních let, respektive zim, se trendem stalo otužování. (A to jsme ještě netušili, jak nám vzrostou účty za teplo.) Do ledové řeky se nořit hned nemusíte. Vašemu zdraví (i peněžence prospěje) mírné snížení teploty v domácnosti i vody ve sprše – o pár stupňů. Upevníte si přitom odolnost svého imunitního systému a potrénujete i odolnost duševní. Když si pak jednou za čas dopřejete voňavou koupel ve vaně, o to víc si ji můžete vychutnat.

Stačí být kreativní a hledat nové, hravé cesty, jak si užívat radostí života, pečovat o sebe bez zbytečného utrácení. Tuto současnou situaci i s jejími podmínkami zkuste brát jako dobrodružnou výzvu.