Summer Lawson

28. 2. 2023

Studie publikované v časopisech NutrientsInternational Journal of Molecular Sciences zjistily, že sloučeniny z větviček morušovníku účinně brzdí infekci covid-19. Klinický výzkum nyní vstoupil do fáze přípravy komerčního využití.

Moruše je poklad z přírody

Po tisíce let se morušovník používá v Číně, Jižní Koreji a dalších zemích jako léčivá rostlina. Sušené mladé větvičky moruše bílé (Morus alba) se široce používají k léčbě bolesti při artritidě, mrtvici, částečném ochrnutí, otocích, atletické noze a podráždění kůže.

V západní medicíně jsou větvičky moruše považovány za diuretikum, působí protizánětlivě, antibakteriálně a antivirově a pomáhají předcházet vzniku rakoviny.

V již zmíněných studiích jihokorejský výzkumný tým potvrdil, že dvě složky obsažené ve větvičkách moruše, mulberrofuran G a kuwanon C, účinně blokují proces pronikání virů do buněk hostitele v počátečním stadiu nákazy covidem-19. Na základě těchto studií se podařilo prokázat, že viry jsou schopny pronikat do buněk hostitele.

Morušovník předchází infekci covidem-19

Po vstupu do lidského těla se koronavirus váže na receptor ACE2 lidských epiteliálních buněk a proniká do hostitelských buněk prostřednictvím spike proteinu na povrchu viru.

Vědci klinickými pokusy zjistili, že mulberrofuran G i kuwanon C se pevně vážou na spike protein a receptor ACE2, čímž účinně brání vzájemné vazbě spike proteinu a receptoru ACE2.

Kromě toho výzkumný tým ověřil pomocí buněčných experimentů, že mulberrofuran G a kuwanon C mohou inhibovat infekce simulovanými viry i skutečným koronavirem. Blokuje průnik do hostitelských buněk v počáteční fázi infekce koronavirem.

Morušovník potlačuje viry odolné vůči lékům

V současné době zahrnují léky na covid-19, jako jsou remdesivir a paxlovir, schválené americkým Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv (FDA), inhibitory replikace virové RNA ve formě malých molekul. Existují také inhibitory osmózy virových buněk, které jsou na bázi makromolekul.

Některé nové varianty koronavirů jsou však vůči inhibitorům replikace RNA rezistentní a jako protilátková léčiva je lze podávat pouze intravenózně.

Dr. Choi Jang-Gi, profesor Centra pro aplikaci korejské medicíny Korejského institutu orientální medicíny, řekl korejskému médiu NEWSIS, že virus způsobující covid-19 používá jako dědičný materiál RNA.

Proto by se u viru s největší pravděpodobností vyvinula antimikrobiální rezistence – jev, při kterém mikroorganismy mutují a stávají se odolnými vůči dříve účinným lékům.

Dr. Choi uvedl: „Použití mulberrofuranu G a kuwanonu C jako inhibitorů osmózy ve spojení v současné době s dostupnými a schválenými léčivy inhibujícími replikaci RNA zlepší míru zotavení z covidu-19 a také potlačí vznik virů rezistentních na tato léčiva.“

Z anglického originálu na The Epoch Times přeložil Ondřej Horecký.