Upozornění: Tento článek byl publikován v roce 2023. Některé informace již nemusí být aktuální.
Francouzský fotograf s vášní pro oceán zachytil dechberoucí snímek bouřkových vln, které zdánlivě zobrazují tvář Poseidona s korunou, jak se vynořuje z hlubin.
Bývalý inženýr Mathieu Rivrin, 34 let, je profesionální fotograf žijící v obci Landerneau v departementu Finistère v Bretani na severozápadě Francie. V lednu byl Finistère pod dešťovým varováním kvůli několikadenní bouři. Fotograf vyčkával na vhodný okamžik a poté vyrazil pořídit snímky oceánu.
„Dorazil jsem tam kolem poledne, byl odliv a vlny byly opravdu velké, ale odpoledne měl příboj zesílit,“ řekl Rivrin pro Epoch Times. „Kolem šesté večer se začalo stmívat a vlny byly působivé. Asi 10 až 15 minut trvala celá série vln, které měly zvláštní tvary. Byly obrovské.“
Když se vlny tříštily o vlnolam Lesconil, chránící přístav a jeho lodě, jedna vlna, větší než ostatní, se odlišila.
„Teprve doma jsem si všiml tohoto obrazu a této tváře ve vlně,“ uvádí Rivrin, který obvykle svým snímkům nedává názvy. „Mým cílem je, aby si lidé obraz přivlastnili a viděli v něm to, co chtějí vidět.“
Nicméně po zhlédnutí snímku mnozí lidé důrazně trvali na tom, aby byl nazván „Poseidonem“.
„Nevím, jestli bych jej sám nazval ‚Poseidonem‘, ale protože si jej veřejnost přivlastnila, stalo se přirozeným mu toto jméno dát,“ zmiňuje.
Cesta Rivrina od inženýrství k fotografii začala před 10 lety, když si kompaktním fotoaparátem vyfotil hmyz na zahradě svých prarodičů v Bretani. Uchvátila ho „možnost zachytit pomíjivý okamžik“ a tehdy, žijící v Grenoblu, cítil potřebu fotografovat přírodní krásy Bretaně pokaždé, když se do regionu vrátil.
Dnes dělí svou krajinářskou fotografii do tří hlavních témat: zima, vlny a bouře. Rivrin často rozlišuje mezi bouřemi a vlnami, protože bouře bez vln existují a naopak.
„Zní to docela paradoxně,“ podotýká, „ale kvůli příboji z Atlantiku neznamená větrná bouře vždy velké vlny, a proto rád odlišuji tyto dvě věci“.
„Bouře má opravdu zvláštní atmosféru,“ sdílí. „Je tu drsný prvek s krupobitím; větrný element; studený aspekt, protože je zima; a všechny zvukové vjemy – se zvukem větru, vln narážejících na skály nebo hráze.“
„To vše je pro mě něco, co mám opravdu rád, dobrodružný prvek bouře nad rámec fotografického aspektu a tématu vln.“
Když přemýšlel o své touze zachytit vlny v Bretani, pan Rivrin uvádí, že ho moře vždy přitahovalo.
„Vyrostl jsem s otcem, který byl námořníkem … s fotografií majáku v bouři nad mou postelí,“ prozrazuje. „Jednoho dne jsem to chtěl vidět na vlastní oči tím, že tam půjdu fotografovat s dalšími fotografy.
„U pobřeží Finistère je největší koncentrace majáků v Evropě. … Každý maják má svůj příběh, spojený s jedním nebo více strážci majáků. To byly příběhy, které jsem četl jako malý.“
V roce 2016 pořídil Rivrin fotografie během bouře Ruzica u majáků Jument a Tévennec z vrtulníku.
„Přizpůsobuji se povětrnostním podmínkám,“ vysvětluje. „Předem neplánuji konkrétní místo; je to charakteristika bouře, která rozhoduje, kam se vydám.“
Při těchto fotografováních se snaží být v bezpečí, ale zároveň si užívá snímky pořízené z okraje vody, což mu umožňuje zachytit plnou výšku vlny.
„Díky dobré znalosti terénu se mi daří dostat se na místa, kam by jinak nebylo možné dojít,“ zmiňuje. „Občas mě vlna postříkala, ale nikdy mě nestrhla.“
Ohledně své fotografické výbavy Rivrin prozradil, že používá plnoformátové bezzrcadlovky Sony s ohniskovými vzdálenostmi od 16 do 100 mm, které pokrývají všechny typy snímků, včetně širokoúhlých a detailních záběrů. Někdy jsou jeho objekty vzdáleny více než 2 kilometry od pobřeží. Když správně načasuje záběr a zvolí dobrou kompozici, tvrdí, že retušování téměř není potřeba.
„Nikdy nepoužívám blesk; jakmile je šedivo, ztrácím zájem,“ uvádí. „Ale snímek Poseidona mě trochu přiměl změnit názor, protože i bez světla můžete pořídit krásné fotografie.“
Rivrina fascinují barvy Bretaně, zejména odstíny při východech a západech slunce a tyrkysové vody. Měl štěstí zachytit polární záři u Mont Saint-Michel. Cestoval a vedl fotografické kurzy s francouzskou agenturou Photographes du Monde a jeho fotografie přílivů v Saint-Malo z března 2022, pořízené dronem na rozhraní moře a města, byly zveřejněny v magazínu Paris Match.
Přijetí oceánské fotografie globálními médii změnilo pravidla hry pro Rivrina a jeho kolegy.
„Před pár lety jsme na pobřeží byli maximálně dva až tři fotografové, kteří fotili bouře a vlny,“ konstatuje pro Epoch Times. „Dnes se to nesmírně zdemokratizovalo. Je skvělé vidět lidi, kteří místo aby zůstali doma během bouře a větru, vyrazí ven a obdivují podívanou na pobřeží.
„To, že sdílím své snímky a inspiruji lidi, aby chtěli přijít a vidět tyto krajiny sami – ať už jde o bouři nebo tyrkysové vody – mě naplňuje hrdostí.“
–ete–