K rozhovoru jsem si tentokrát pozvali Honzu Kršňáka, myslitele, pozorovatele, lektora a autora nedávno vydané knihy Digiděti. Přestože digitální svět je jeho primární zájem, schválně nevlastní chytrý telefon. Přestože je dospělý, dokáže krásně vysvětlit dětskou duši. Povídali jsme si o výchově dětí v kyberprostoru, o budoucnosti i o ohromné roli, kterou jako rodiče máme při vedení našich potomků k lidskosti a lidství.
Kniha Digiděti není strukturovaným přehledem s odrážkami a body toho, co máte či nemáte dělat při výchově dětí v moderní době. Často zabrušuje do filozofie a zajímavých úvah a rady s konkrétními čísly typu, kolik času by měly děti trávit na internetu, najdete v textu umístěné letmo, takříkajíc mezi řádky. Z toho vyplývá, že si text musíte opravdu pročíst, ne jen proskenovat očima a vyhledat si to, co zrovna potřebujete.
Mě by zajímalo, proč jste si u své knihy Digiděti zvolil takovou strukturu knihy, kde nejsou odrážky, seznamy, přehledy, co dělat, co nedělat. Aby se to všechno člověk dozvěděl, musí si knihu poctivě pročíst, a jen pak na něj hledané informace vyskočí z řádků…
Odrážky a stručná zjednodušení existují kvůli internetu. V momentě, kdy na internetu čteme čím dál stručnější zprávy a čím dál víc spěcháme, máme tendenci informace takto komprimovat. Pak máme pocit, že když si ty odrážky přečteme, tak že už to víme. Ale realita je taková, že většinu informací pak brzo zapomeneme. Přijde mi smysluplnější, když se člověk do textu ponoří a chvíli v něm bude. Je to médium knihy, ne blogového příspěvku. Holt to vyžaduje určitý typ pozornosti, který se tím, jak většinu informací vnímáme z internetu, postupně ztrácí.
Škodí digitální svět našim dětem?
Téma dětí a technologií je takovým hracím hřištěm, na kterém přemýšlíme, jaký vztah máme se světem kolem sebe a co digitální technologie způsobují životu obecně. Děláme to kvůli dětem a našemu vztahu k nim, jelikož kvůli sobě nemáme moc tendenci o těchto věcech přemýšlet.
Není úplné jasné, jestli digitální technologie pomáhají tak, jak se říká. Používáme-li intenzivně chytrý telefon, začínáme si uvědomovat, že to není tak růžové, jak se říká, a že vedle těch přínosů jsou také nějaká negativa. Pro mě je důležité přemýšlet, které technologie se dají využít smysluplně a jak. Kdybychom si řekli, že se nic neděje a všechny novinky jsou přínosné, nenutilo by nás to přemýšlet, jestli s jejich zavedením také něco důležitého neztrácíme.
A zase když si řekneme, že to je hrozně škodlivé a nebezpečné, tak se dostaneme do odporu a strachu, což by také nebylo praktické, protože žijeme ve společnosti, která je závislá na digitálních technologiích a těžko můžeme žít někde jinde. Internet je všude, je to stroj velký jako celá planeta.
Od kdy bychom měli naše ratolesti pouštět k mobilům a dalším digitálním přístrojům? Je tam nějaký věkový limit?
Čím později to uděláme, tím lépe. V předškolním věku se člověk učí používat své tělo a smysly a pomalu objevuje, co znamená být člověkem. Abychom mohli mluvit o tom, že se děti jednou v digitalizované společnosti neztratí, je fajn, když jim necháme dostatek času pro seznámení se s vlastním nitrem, s jejich lidstvím. Děti by se měly učit poznávat svět kolem sebe nejprve bez přístrojů, a pak se teprve seznamovat s nimi.
Takže není kam spěchat. Kolem třetí, čtvrté třídy už se to většinou vydržet nedá a pak může dítě dostat telefon a začne postupně poznávat kyberprostor. Tohle je ideální stav, který není realistický a většina lidí to nezvládne. Nevadí, když děti sem tam něco vidí nebo hrají na telefonu. Ale jde o to si nemyslet, že je třeba děti zavádět na internet ve třech letech, jinak o něco přijdou. To prostě není nutné. Aby jednou zvládaly digitální well-being, musí znát samy sebe. Když se učíme pracovat s technologiemi, není to jen o tom, jak fungují technologie a jak je ovládat, ale i o tom, jak vnímat sám sebe.
Jan Kršňák (poskytl Jan Kršňák).
Pouštět děti tak pozdě k internetu je dneska tak trochu utopie. V současnosti je běžné, že se videa pouštějí už miminkům. Když už to rodiče dělají, jsou některá dětská videa více vhodná než jiná, a pokud ano, proč?
To, že je něco běžné, neznamená, že je to v pořádku. Videa pro malé děti by měla být pomalá, s co nejméně střihy, s klidnou hudbou. Ale mnohem důležitější než obsah je samotná interakce s médiem. Když dítě dělá puzzle ve dřevě, jeho smysly, jeho hmat a jeho mozek se učí více, mnohem smysluplněji, než když to samé puzzle bude skládat na tabletu.
Jsou situace, kdy dítě může koukat na pohádky, nevybouchne mu mozek. Když je rodič unavený nebo si potřebuje něco udělat, je to v pohodě, ale nemělo by to být každý den, nemělo by to být pravidelně. Také není vhodné propojovat obrazovky s každodenními rituály typu jedení, usínání nebo čištění zubů, protože tím se vytváří závislost. Ze stejného důvodu není dobré, řeší-li obrazovka nějaký emoční problém nebo nudu. Nuda je pro umění žít důležitá.
Kolik času denně by podle vás měly děti trávit před obrazovkami? Existují nějaká měřítka? Záleží tu asi na věku?
Nejsou žádná měřítka, záleží na věku a na rodinném nastavení a na pocitu, který rodiče mají z toho, co děti na těch technologiích zažívají. Zároveň je dobré si uvědomit, že když dítě hraje dvě hodiny Minecraft, tak pracuje a z jeho pohledu dělá něco smysluplného. Nám to třeba přijde moc, ale současně nám přijde v pořádku tři hodiny tvořit excelovou tabulku. Jenže excel je velmi škodlivá počítačová hra, protože způsobuje, že si člověk, který s ní tráví příliš času, představuje, že život lze rozčlenit do přihrádek a vyjádřit čísly. Asi tak 80-90 % naší práce s počítačem je zcela zbytečně strávený čas, který nijak nenapomáhá světu kolem nás a už vůbec ne poznávání sebe sama, o což v životě jde. Děláme to jenom proto, že to po nás chce ten stroj.
Nejen děti, především my máme problém. Jsme závislí na technologiích, používáme je příliš, nedokážeme si bez nich představit život. Děti poměrně často řeší, že jejich rodiče tráví příliš času na telefonu, ale neví, co s tím. Argument, že tam potřebujeme být kvůli práci, není vždy úplně smysluplný.
Uvádíte, že asi od sedmi let věku dítěte je dobré stanovit si v rámci rodiny pravidla pro užívání obrazovek, která se sepíší, vytisknou a vyvěsí. Co by v nich mělo být obsaženo?
Většina rodičů tam potřebuje mít omezený čas…
Rodičů?
Rodičů, ano. Čas, který děti tráví s obrazovkou. Děti obyčejně chtějí víc a cílem je dohodnout hranici, která uspokojí obě strany. Dohoda usnadňuje rodičům život právě v tomto ohraničování. Jde o nástroj, který eliminuje nutnost se každý den dohadovat s dítětem, že už to má vypnout. Je to zjednodušení vzájemné komunikace a zároveň budování komunikačního kanálu ohledně toho, co se děje v kyberprostoru. Děti i rodiče se společně učí, jak chápat internet, a současně se dohadují, jak technologie doma uspořádat.
„80-90 % naší práce s počítačem je zcela zbytečně strávený čas.“
Když jde o skutečné dohadování, tedy nikdo nikomu nic nepřikazuje a slovo dětí má stejnou váhu jako připomínky rodičů, buduje se vzájemná důvěra. Důvěra je zabezpečovací zařízení v případě, že má dítě na internetu nějaký problém. Potřebujeme s dětmi mít důvěryhodný vztah, aby nám o případném problému řekly, aby se nebály trestu a věděly, že ať se děje cokoli, dá se to společně vyřešit. Při nastavování hranic a pravidel se učíme takový vztah mít. Zároveň dětem předáváme zodpovědnost, aby dokázaly technologie vědomě ovládat a přemýšlet o nich. A někdy se od nich během dohadování naučíme něco nového o fungování telefonů nebo sítí.
Jsou tam nějaké body, které by měla dohoda splňovat?
Těch je třeba padesát, pro inspiraci je možné se podívat na stránky digideti.cz nebo do knihy. Záleží na dané rodině, jak si dohodu nastaví. Může tam být třeba pravidlo, že kdykoli tě požádám, mohu se podívat, do tvého telefonu. To je smysluplnější, než dětem instalovat nějakou sledovací aplikaci, která dělá totéž. Může tam být i pravidlo týkající se toho, co máme na svém životě změnit my. Jedno pravidlo pro rodiče. To je důležité, protože to dává dětem moc, učí je to s ní zacházet a my chceme mít děti, které cítí, že mají moc uklidit kolem sebe digitální technologie a nastavit si je tak, aby jim pomáhaly, a ne aby je ovládaly.
Dohoda je proces, který dětem pomáhá pochopit, že internet se dá vypnout, že má nějakou hranici, že existují i místo nebo časy bez online připojení. My jsme poslední generace, která jim to může vysvětlit. Pro ně je internet přirozeně všude, stejně jako pro nás elektřina nebo vodovod. Je důležité, aby takové vymezení znaly, protože ona hranice je zároveň hranicí mezi digitalizovanou společností a lidským nitrem. Současné ambice internetu spočívají v obsazení lidských niter. To se digidětem děje denně. A my chceme, aby tato hranice nezmizela, protože v tom případě riskujeme, že veškeré vnímání, myšlení nebo cítění bude nějakým způsobem digitalizované.
Spousta lidí sdílí na internetu fotografie svých dětí. Myslíte si, že je to vhodné?
Když se dítě při nějaké příležitosti ocitne na internetu, nic se neděje. Ale dělat každý den deset fotek a sdílet je na Instagramu nebo Facebooku, abych dostala tři lajky za dětskou roztomilost, je blbost.
Mně totiž přijde, že než to dítě doroste, budou algoritmy sítí znát o dítěti všechno, dokonce víc, než ono samo, protože ho monitorují od raného dětství.
Chytré kamery, které dokáží rozpoznávat obličeje, se z těchto fotek mohou učit. Ony se to naučí docela dobře i z deseti, dvaceti fotek. Ale dětská fotka není zase takový problém. To, co o nás internet zaznamenává, je vše, co na internetu děláme, každý pohyb, každé video, jak dlouho jsme na to video koukali, v případě TikToku nebo Instagramu se pravděpodobně zaznamenává i způsob, jak pohybujeme palcem, když se posouváte na další video, tón hlasu při hlasových zprávách, jakýkoliv komentář, všechno je zaznamenáno a analyzováno, aby se zjistilo, kdo jsme.
Takže ano, dnešní děti budou mít virtuálního dvojníka v databázi každé z hlavních technologických firem. Podle jeho vlastností se internet rozhoduje, kudy lézt do našeho nitra za účelem manipulace, ať už z reklamních nebo ideologických důvodů.
Jan Kršňák při jedné ze svých školních přednášek. (poskytl Jan Kršňák).
Vy jste vyrůstal s počítačovými hrami, přesto jste prošel v životě obdobími, kdy jste žil v ústraní, odpojený. Myslíte, že po něčem takovém zatouží i dnešní digiděti přetížené informacemi a daty, anebo si život bez digisvěta nedokáží už ani představit?
To, že jsem nebyl roky na internetu, je dáno tím, že jsem z generace, kdy se internet zaváděl a není to pro mě nic samozřejmého. V momentě, kdy jsem nebyl na internetu, tak to pro mě nebylo nic divného.
Znamená to, že dnešní digiděti už toho schopny nebudou?
Může to být pro ně těžší, ale zároveň je představitelné, že v rámci adolescentního vzdoru a hledání jiných cest se objeví nějaká menšina, která to programově udělá. Z toho vychází poslední kapitola mojí knihy.
Máte obrovský přehled o dění na internetu. Kolik času tam vlastně trávíte vy? Jak vypadá váš digitální detox?
Digitální detox provádím hlavně tak, že když jsem na cestách po besedách, tak nejsem na internetu. Mám každý týden dva až tři pracovní dny, kdy nejsem vůbec připojený na síť, protože nemám chytrý telefon a prostě nevím, co se na internetu děje. A zároveň, když jsem doma, tak jsem na internetu velmi omezeně. Zkoumám média a studuji rozšiřování digitálního světa přes dvacet let. Informace, ze kterých čerpám, pochází hlavně z knih anebo když jsem na internetu, čtu konkrétní věci. Míra mojí prokrastinace je poměrně malá.
Smartphone nemáte záměrně?
Nemám ho záměrně. Jednak vím, co to dělá, a také mám díky tomu více času na knihy a navíc zkoumám, jak dlouho se bude dát žít bez něj. Jak dlouho bude možné ho nemít. Kdy už společnost bude tak zdigitalizovaná, že vlastnictví bude povinné a považované za standard, takže už to bez něj nepůjde. A pak si ho pravděpodobně koupím, protože mi nic jiného nezbude.
Zatím to tedy podle vašich poznatků jde?
Rozhodně to jde. Já když někam jedu, tak si místo, kam jedu, najdu na Googlu, do papírového diáře si nakreslím mapu, kudy mám městem projít, abych našel školu, a pak tam prostě dojdu. Najdu si, kdy mi jede vlak a ten vlak mi potom jede. Když mi dvakrát ročně něco ujede, umím se zeptat někoho, kdo ví. Třeba někoho, kdo má chytrý telefon a on mi to řekne.
Já vnímám, že dnes společnost člověka v podstatě nutí, aby chytrý telefon vlastnil, ať už aby byl v kontaktu se svou rodinou prostřednictvím video hovorů, anebo aby mohl snadněji komunikovat s úřady, vykonávat určité úkony…
Pocit, že jsme s někým v kontaktu, když si s ním voláme, je uměle vytvořený. Jde o hlavní byznys trik firem na komunikační technologie. Namluvíme lidem, že komunikace přes telefon, telegram nebo video je stejně plná nebo živá jako běžná komunikace tváří v tvář. Reálně jsme v kontaktu s telefonem, a nikoli s člověkem. Ten tam není, proto mu voláme. Znepokojující je, že děti si klidně píší zprávy, i když stojí vedle sebe.
Čím víc komunikujeme online, tím častěji jsme sami a současně se tím více štěpí společnost. Epidemie samoty a neschopnost se dohodnout s druhým člověkem jsou příznaky toho, že komunikační technologie spíš poškozují vzájemnou komunikaci, než že by jí napomáhaly.
Teď vyšel v Kanadě výzkum komunikace matek a dětí. Nechali mámy a jejich děti ve věku 10-14 let mluvit tváří v tvář a pozorovali jejich mozek. Během hovoru se aktivovalo devět různých center a během komunikace se na sebe ladila, synchronizovala. A když to samé pak udělali online, tak se aktivovala jenom jedna část mozku. To znamená, oni spolu sice mluvili, ale osm z devíti částí mozků používaných během rozhovoru zakrňovalo. To se nám asi děje všem.
Je-li tedy pro mladé primární formou komunikace psaní textových zpráv, případně zvukové nahrávky, pak to narušuje schopnost přímé komunikace?
Když s někým komunikujeme převážně online, nevnímáme jeho řeč těla, neučíme se odezírat jeho emoce z non-verbálních znaků, to je oněch osm částí mozku. Děti nebo dospívající se toto všechno teprve učí, socializace je dlouhý proces a komunikaci se učíme vlastně celý život. Ale nevím, jestli to vnímat jen negativně. Způsoby komunikace se proměňují neustále, teď jen o poznání rychleji a pestřeji než dříve.
Technologie se vyvíjejí. Pro nás je telefon hlasové spojení, ale pro děti je telefon spojení textové a vizuální. Ony jsou ve spojení se svými kamarády 24/7, přes WhatsUp, Instagram, Snapchat. Možná se při tom mezilidská komunikace ochuzuje a zakrňuje, snižuje se citlivost smyslů a narůstá samota nebo deprese, ale také je možné, že tam vzniká něco smysluplného, jen to ještě nevidíme. To budou schopni vidět oni, až budou dospělí.
Digiděti budou jiné než jsme my. Naším úkolem je, aby pořád byly lidmi, protože se může stát, že budou extenzí kybernetického organismu, kterému dnes říkáme internet, a nebudou si dokázat představit, že se od tohohle organismu můžou odpojit, že nemusí být připojeny na síť. To může být blbé, protože velmi nesvobodné, anebo to může být neskutečně životodárné. To se ještě uvidí. Může to být tak, že je člověk současně sám sebou a celým světem.
Pokud se ovšem něco takového odehraje ve většinové populaci, nepovede to k degeneraci, zakrňování?
Povede. Už se to děje. To je to, co se děje dospělým. Dospělí mají daleko větší problém než děti. Dospělí jsou hluboce závislí na digitálních technologiích. A čím víc jim důvěřujeme, tím míň máme moci, tím míň máme schopností. V naší společnosti existuje epidemie bezmoci. Víme, že máme spoustu problémů, známe jejich řešení a nedokážeme s tím nic dělat. My nejsme generace, která je v pohodě.
Čím dál tím víc ztrácíme schopnost vnímat sami sebe, komunikovat mezi sebou, domluvit se a čím dál tím míň máme schopnost si říct: „Tohle, co dělám, co mi někdo řekl, že mám dělat, mi vůbec nedává smysl, takže já to dělat nebudu nebo tomu nebudu věnovat pozornost. Protože to je můj život a já si jako svobodný člověk můžu ve svém životě dělat věci, z nichž vychází má spokojenost, a které mi dávají smysl.“ To je pro 80 % dnešních dospělých naprosto nepředstavitelná věc. My už jsme zakrnělí, už dlouho žijeme ve stroji a je to na nás znát.
Hodně se dnes hovoří o umělé inteligenci. Jak vidíte budoucnost stroje? Nestane se zlým pánem namísto dobrým sluhou?
Umělá inteligence je stroj, který nemáme pod kontrolou a ani přesně nevíme, jak funguje a proč dělá to, co dělá. Snad si brzo začneme všímat, co se kolem nás děje a také co se děje v nás a začneme to nastavovat tak, aby nám v tom bylo dobře.
Můžeme využít situace, že se stroj, v němž žijeme, digitalizuje. To totiž znamená, že tak jako tak je potřeba ho celý proměnit. Naše společnost (založená na knihtisku) se radikálně mění a všechno se v příštích letech změní. Mění se naše vnímání a cítění a mění se také společenské struktury řídící náš svět. Při této změně bude docházet k velkým rozpadům a ty je možné využít k tomu, abychom zpomalili a zamysleli se, jaký svět chceme dělat, aby to dávalo smysl. Některé stroje bude fajn si ponechat, jiné, jako třeba byrokracii, můžeme značně ořezat.
Můžeme si říct, které technologie nám smysl dávají a které ne. Internet může být fajn, ale ne když je tam sociální síť, která je vlastně velký reklamní panel, nebo když je tam digitalizovaná organizace s totalitními nápady. My nepotřebujeme na ulicích chytré kamery, aby bylo bezpečněji, my se k sobě potřebujeme začít chovat s důvěrou a láskou. Nepotřebujeme chytré domovy, potřebujeme domov, kde se děti cítí bezpečně, protože jim věnujeme pozornost a jsme v klidu. Proto mě téma dětí a technologií tak baví, protože v sobě obsahuje všechny tyto velké otázky.
Níže nabízíme příběh pana Petra, kterému soud přiznal nárok na odškodnění za poškození mRNA vakcínou Comirnaty. Jeho případ ukazuje, jak velkou finanční zátěž pro pacienta znamená domáhat se odškodnění – navíc bez jistoty, že jej dosáhne.
Prezident Petr Pavel požaduje, aby spory o vývoz dronů na Ukrajinu byly rychle, transparentně vyšetřeny a výsledky zveřejněny. Odmítá jednání zúčastněných stran přes média.
Poradce amerického prezidenta Donalda Trumpa pro národní bezpečnost Michael Waltz a prezidentův zmocněnec pro Blízký východ Steve Witkoff dnes odletí do Saúdské Arábie na jednání o ukončení ruské války na Ukrajině.
Rakouští vyšetřovatelé se domnívají, že sobotní útok ve Villachu, při němž třiadvacetiletý Syřan s právem pobytu v alpské zemi ubodal chlapce a pět dalších lidí zranil, měl islamistický motiv.
Vyšetřování Epoch Times čínské umělé inteligence DeepSeek zjistilo, že chatbot je naprogramován podle cenzurních a propagandistických not Komunistické strany Číny.
Nákup bytových doplňků z druhé ruky je nejen úsporný, ale i ekologický. Designéři radí, které dekorace se vyplatí pořídit z bazarů a jak je upravit, aby působily stylově a originálně.
Kořen macy může mít řadu pozitivních účinků na reprodukční, s věkem související a psychické zdraví. K potvrzení těchto tvrzení je zapotřebí dalšího výzkumu. Kořen macy neboli peruánský ženšen má v Latinské Americe pestrou historii, která trvá více než 2000 let. Maca se pěstuje ve vysokých nadmořských výškách a v drsných podmínkách peruánských And. Podle legendy ji jedli inčtí válečníci, aby si […]
Potřebujeme Váš souhlas k využití jednotlivých dat, abychom Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho komfortu při procházení webem či jeho funkčnosti. Z nich se ve vašem prohlížeči ukládají soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto cookies budou uloženy ve vašem prohlížeči pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Cookie
Délka
Popis
__cf_bm
1 hour
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
_csrf
session
This cookie is essential for the security of the website and visitor. It ensures visitor browsing security by preventing cross-site request forgery.
AWSALBCORS
7 days
This cookie is managed by Amazon Web Services and is used for load balancing.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
__atuvc
1 year 27 days
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
__atuvs
30 minutes
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
advanced_ads_pro_server_info
1 month
No description available.
na_id
1 year 1 month
The na_id is set by AddThis to enable sharing of links on social media platforms like Facebook and Twitter.
na_rn
1 month
The na_rn cookie is used to recognize the visitor upon re-entry. It allows to record details on user behaviour and facilitate the social sharing function provided by Addthis.com.
na_sc_e
1 month
The na_sc_e cookie is used to recognize the visitor upon re-entry. It allows to record details on user behaviour and facilitate the social sharing function provided by Addthis.com.
na_sr
1 month
The na_sr cookie is used to recognize the visitor upon re-entry. It allows to record details on user behaviour and facilitate the social sharing function provided by Addthis.com.
na_srp
1 minute
The na_srp cookie is used to recognize the visitor upon re-entry. It allows to record details on user behaviour and facilitate the social sharing function provided by Addthis.com.
na_tc
1 year 1 month
The na_tc cookie is used to recognize the visitor upon re-entry. It allows to record details on user behaviour and facilitate the social sharing function provided by Addthis.com.
ouid
1 year 1 month
Associated with the AddThis widget, this cookie helps users to share content across various networking and sharing forums.
visitorId
1 year
No description
wp_woocommerce_session_*
2 days
WooCommerce sets this cookie to make a unique code for each customer so that it knows where to find the cart data in the database for each one.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
_gat
1 minute
This cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites.
AWSALB
7 days
AWSALB is an application load balancer cookie set by Amazon Web Services to map the session to the target.
d
3 months
Quantserve sets this cookie to anonymously track information on how visitors use the website.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_*
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to store and count page views.
_gat_gtag_UA_*
1 minute
Google Analytics sets this cookie to store a unique user ID.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
advanced_ads_page_impressions
10 years
This cookie is set by the Advanced Ads. This cookie is used to measure the number of previous page impressions.
ANON_ID
3 months
This cookie, set by Tribal Fusion, collects data on user visits to the website, such as what pages have been accessed .
at-rand
never
AddThis sets this cookie to track page visits, sources of traffic and share counts.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
suid
1 year
Simpli. fi sets this cookie to store a distinct session ID.
u
1 year
This cookie is used by Bombora to collect information that is used either in aggregate form, to help understand how websites are being used or how effective marketing campaigns are, or to help customize the websites for visitors.
uid
1 year 1 month
This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments.
uvc
1 year 27 days
Set by addthis.com to determine the usage of addthis.com service.
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.
Cookie
Délka
Popis
__gpi
1 year 24 days
Google Ads Service uses this cookie to collect information about from multiple websites for retargeting ads.
A3
1 year
Yahoo set this cookie for targeted advertising.
ab
1 year
Owned by agkn, this cookie is used for targeting and advertising purposes.
advanced_ads_ad_impressions_42453
1 hour
No description
advanced_ads_ad_impressions_42453_timeout
1 hour
No description
advanced_ads_ad_impressions_42458
1 hour
No description
advanced_ads_ad_impressions_42458_timeout
1 hour
No description
advanced_ads_ad_impressions_42459
1 hour
No description
advanced_ads_ad_impressions_42459_timeout
1 hour
No description
advanced_ads_ad_impressions_44259
1 hour
No description
advanced_ads_ad_impressions_44259_timeout
1 hour
No description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
anj
3 months
AppNexus sets the anj cookie that contains data stating whether a cookie ID is synced with partners.
ANON_ID_old
3 months
This cookie helps to categorise the users interest and to create profiles in terms of resales of targeted marketing. This cookie is used to collect user information such as what pages have been viewed on the website for creating profiles.
cid_*
1 year
Crimtan sets this cookie as remarketing cookie that is used to send relevant ads to users on subsequent sites.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMRUM3
1 year
CMRUM3 cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMST
1 day
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
DSID
1 hour
This cookie is set by DoubleClick to note the user's specific user identity. It contains a hashed/encrypted unique ID.
everest_g_v2
1 year
The cookie is set under the everesttech.net domain to map clicks to other events on the client's website.
gid_*
1 year
Crimtan sets this cookie to enable targeted advertising and user profiling.
i
1 year
This cookie is set by OpenX to record anonymized user data, such as IP address, geographical location, websites visited, ads clicked by the user etc., for relevant advertising.
id
1 year 1 month
Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
KADUSERCOOKIE
3 months
The cookie, set by PubMatic, registers a unique ID that identifies a returning user's device across websites that use the same ad network. The ID is used for targeted ads.
KTPCACOOKIE
1 day
The cookie, set by PubMatic, registers a unique ID that identifies a returning user's device across websites that use the same ad network. The ID is used for targeted ads.
loc
1 year 27 days
AddThis sets this geolocation cookie to help understand the location of users who share the information.
mc
1 year 1 month
Quantserve sets the mc cookie to anonymously track user behaviour on the website.
mdata
1 year 1 month
This cookie is used by Media Innovation group and registers a unique ID to identify a visitor on their revisit, in order to show them relevant ads.
ov
1 year 1 month
This cookie is set by the provider mookie1.com. This cookie is used for serving the user with relevant content and advertisement.
pxrc
2 months
This cookie is set by pippio to provide users with relevant advertisements and limit the number of ads displayed.
rlas3
1 year
RLCDN sets this cookie to provide users with relevant advertisements and limit the number of ads displayed.
suid_legacy
1 year
Collects information on user preferences and interaction with web-campaign content which is used on CRM-campaign-platforms used by website owners for promoting events or products.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
UserID1
3 months
Adition sets this cookie as a unique anonymous ID for a website visitor. This ID is used to identify the user across sessions and to track their activity on the website. The data collected is used for analysis purposes.
uuid
3 months
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
uuid2
3 months
The uuid2 cookie is set by AppNexus and records information that helps in differentiating between devices and browsers. This information is used to pick out ads delivered by the platform and assess the ad performance and its attribute payment.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
wfivefivec
1 year 1 month
W55c sets this cookie to collect data on the user's visits to the website, such as what pages have been loaded. The registered data is used for targeted ads.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.