Jingduan Yang

20. 1. 2024

Sladkost cukru je velmi lákavá a jeho nadměrná konzumace může vést k závislosti a špatnému zdraví.

Zdravotní hlediska

Konzumace příliš velkého množství cukru může vést k různým onemocněním – a dokonce i k závislosti. Ačkoli se mnozí snaží konzumaci omezit nebo s ní úplně přestat, někdy je to snazší říct než udělat. Cukr je nejen návyková látka, ale je také všudypřítomnou složkou. Tento přidaný cukr je spojován s chronickými onemocněními a biochemickými změnami v těle.

Příčiny závislosti na cukru

Proč konzumace cukru vede k závislosti? Jakmile se cukr dostane do těla, spustí v mozku vylučování dvou chemických látek. Jednou z nich je dopamin, jehož vylučování vyvolává příjemný pocit, který chce člověk opakovat. Druhou je serotonin, který ovlivňuje náladu, sexuální touhu, spánek a chuť k jídlu. Může také uklidňovat nervy.

Pravidelná konzumace cukru způsobuje, že mozek člověka je na jeho účinky méně citlivý. Člověk pak musí sníst více cukru, aby dosáhl stejného účinku, a časem bude obecně jíst více cukru.

Lidé, kteří mají přirozený sklon k úzkosti nebo depresi, jsou obzvláště náchylní k závislosti na cukru. Konzumace sladkostí jim může přinést pocit štěstí nebo zdánlivě zmírnit napětí a úzkost, což může vést k závislosti. Pro takové jedince je cukr formou samoléčby, a proto je obtížné ho jíst méně.

Závislost na cukru může mít následky

Pokud si na cukru vytvoříte silnou psychickou a fyzickou závislost, jaké jsou pravděpodobné důsledky?

Za prvé, závislost na cukru způsobuje prudký nárůst a pokles hladiny cukru a inzulinu v krvi. Cukr je pro tělo primárním zdrojem energie. Sacharidy se rozkládají na cukr a mnoho různých potravin obsahuje mnoho různých druhů cukru, který se pak dostává do krve.

Aby byl cukr účinný, musí se dostat do buněk a dodat jim potřebnou energii. Pro splnění tohoto úkolu, musí tělo vylučovat inzulin, který krevní cukr do buněk dopraví. Proto když člověk sní hodně cukru – zejména přidaných cukrů – musí tělo vylučovat další inzulin, aby udrželo rovnováhu krevního cukru. Bez inzulinu zůstává cukr v krvi, kde může stoupnout na hodnoty, které mohou být smrtelné nebo vést k onemocnění.

Při pravidelné konzumaci velkého množství cukru mohou být buňky stále méně citlivé na inzulín. Je to podobné, jako když někoho opakovaně žádáte, aby za vás přenášel těžké věci; nakonec se unaví a odmítne to udělat. V tomto případě je to inzulín, který žádá buňky, aby obsorbovaly krevní cukr. Když odmítnou, tělo musí vyloučit více inzulínu, aby je přimělo tuto práci vykonat. Tomu se říká inzulinová rezistence.

Výsledkem této rezistence je, že bez ohledu na to, kolik cukru sníme, buňky ho nevyužijí a hladina cukru v krvi neklesne. To lze snadno odhalit při lékařské prohlídce, která ukáže vysokou hladinu cukru v krvi a vysokou hladinu inzulinu, což je známka toho, že inzulin nepůsobí tak, jak by měl.

Pokud se situace nadále zhoršuje, mohou se buňky produkující inzulin také unavit z tvorby inzulinu a začnou ho produkovat stále méně. V této době je hladina cukru v krvi velmi vysoká, ale hladina inzulinu může klesnout, nikoliv proto, že by se zlepšila inzulinová rezistence, ale proto, že se stav stal vážnějším a přešel do stadia cukrovky. V tomto ohledu jsou inzulinová rezistence a cukrovka pouze různými stádii téhož problému.

Druhým důsledkem závislosti na cukru je ztukovatění jater. Někteří lidé si myslí, že ztučnění jater je způsobeno konzumací příliš velkého množství tuku, ale není tomu tak. Ztukovatění jater vzniká, když se cukr, značné množství škrobu a další sacharidy dostanou do jater, aniž by je buňky využily. Ty se pak přeměňují na triglyceridy a ukládají se v nich.

Pokud člověk sní hodně cukru a ten nemá kam odejít, přejde do jater a vytvoří to, čemu říkáme nealkoholická ztukovatělá játra. Nejlepší způsob, jak zvrátit ztučnění jater, je vzdát se přidaného cukru a omezit sacharidy.

Třetím důsledkem závislosti na cukru je obezita. Nadměrné množství cukru se nakonec promění v tuk, a to i ve viscerální tuk. Viscerální tuk bude nadále produkovat hormony, které v těle způsobují záněty a stres, což má za následek další obezitu.

Způsoby, jak s cukrem skoncovat

Přestat s cukrem není snadný úkol.

Naše chování je ovlivňované naším podvědomím, které souvisí s našimi emocionálními a fyzickými zkušenostmi z minulosti. Naše záměry nejsou vždy v souladu s naším zakořeněným tělesným a duševním chováním.

Lidé, kteří rádi jedí hodně přidaného cukru, jsou na něm závislí nejen psychicky, ale i fyzicky. Pokud cukr nějakou dobu nejedí, mohou trpět bolestmi hlavy, zácpou, průjmem, nadýmáním, celkovým nedostatkem energie, depresemi, úzkostí a dalšími příznaky. Pokud se tito lidé pokusí s cukrem přestat, mohou to vzdát na půli cesty. Tyto obtížné případy vyžadují při odvykání cukru strategičtější přístup.

Správná cesta, jak přestat s cukrem?

1. Snažte se překonat základní psychologické problémy.

Musíte zjistit, proč jste na cukru závislí a co vás přimělo k tomu, že jste si zvykli jíst cukr. Pro některé lidi je konzumace sladkých pochoutek způsobem, jak se uklidnit po stresujícím dni, nebo způsobem, jak zkrotit depresivní pocity. Zjištění kořenů tohoto chování může vyžadovat trochu odborné pomoci.

2. Postupujte krok za krokem.

Příjem cukru můžeme snižovat postupně, počínaje čistým cukrem i přidaným cukrem, abychom v těle nevyvolali příliš velký odpor. Například při nakupování byste měli věnovat zvláštní pozornost obsahu přidaného cukru v kupovaných potravinách.

3. Pijte hodně vody.

Někdy mají lidé skutečně žízeň, ale místo toho cítí, že mají chuť na cukr. Být hydratovaný proto může lidem pomoci překonat chuť na cukr.

4. Omezte konzumaci sladkých pochutin.

Plánujte a řiďte příjem svačin, zejména pomalu nahrazujte svačiny s vysokým obsahem cukru svačinami s nízkým obsahem cukru.

5. Udržujte své tělo aktivní.

Cvičení je nejúčinnější a nejrychlejší způsob boje proti inzulinové rezistenci. Randomizovaná klinická studie zjistila, že u účastníků, kteří po dobu osmi týdnů prováděli aerobní cvičení, došlo ve srovnání s kontrolní skupinou k významnému snížení hladiny glukózy v krvi, koncentrace inzulinu a inzulinové rezistence.

6. Ovládejte své emoce.

Špatná nálada může aktivovat touhu po sladkých potravinách. Kromě toho ve výzkumném přehledu zveřejněném v roce 2019 v časopise Neuroscience & Biobehavioral Reviews vědci zdůraznili, že existuje množství důkazů, které naznačují, že nadměrný příjem cukru může změnit část mozku zodpovědnou za zpracování emocí, kognitivních funkcí a paměti a vést k poruchám nálady, jako jsou deprese, úzkost a strach.

Své emoce se můžeme snažit regulovat a zmírnit stres mnoha způsoby, například zlepšením svého pohledu na svět, zlepšením svých očekávání od lidí kolem nás, soustředěním se na věci, které můžeme ovlivnit hned teď, pravidelnou meditací a relaxací.

Konzumace cukru může celkově přinést tělu energii a psychicky navodit šťastné pocity, ale toto potěšení je krátkodobé. Častá konzumace cukru nebo konzumace příliš velkého množství cukru může vést k závislosti. Tato závislost může vést k následkům, jako je cukrovka, ztučnění jater, obezita a deprese. Doufám, že vám tento článek pomůže kontrolovat příjem cukru a chránit své zdraví.

Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times.

Související témata

Přečtěte si také

Ministerstvo zdravotnictví skartuje dokumenty ke kauze Metacrill, říká advokátka
Ministerstvo zdravotnictví skartuje dokumenty ke kauze Metacrill, říká advokátka

Na Státní ústav pro kontrolu léčiv, který povolil k užívání látku METACRILL jako estetického implantátu, se chystá žaloba. Pacienti hlásí poškození zdraví. Ministerstvo skartuje související dokumenty...

Koalice doporučila svým europoslancům, aby hlasovali proti zájmům českých zemědělců, tvrdí Knotek z ANO
Koalice doporučila svým europoslancům, aby hlasovali proti zájmům českých zemědělců, tvrdí Knotek z ANO

Europoslanec Knotek obvinil ministra zemědělství, že tahá české farmáře za nos, a vládní koalici z toho, že instruovala své poslance v Evropském parlamentu, aby nepodpořili zavedení cel na ukrajinské zboží.

Termín eurovoleb v ČR byl vyhlášen ve Sbírce zákonů, oficiálně tím začala kampaň
Termín eurovoleb v ČR byl vyhlášen ve Sbírce zákonů, oficiálně tím začala kampaň

Termín voleb do Evropského parlamentu, které se v Česku budou konat 7. a 8. června, byl v úterý vyhlášen ve Sbírce zákonů. Oficiálně tím začala volební kampaň s povinnostmi pro kandidující strany a uskupení.

Z eurokandidátky Spolu odstoupil na žádost ODS a TOP 09 lidovec Hayato Okamura
Z eurokandidátky Spolu odstoupil na žádost ODS a TOP 09 lidovec Hayato Okamura

Kandidátka Spolu do červnových evropských voleb není opět kompletní. Kvůli dohodě mezi ODS, lidovci a TOP 09, že nebudou na zadních místech výrazné osobnosti, odstoupil od kandidatury poslanec KDU-ČSL Hayato Okamura.

V Paříží byla z vlaku ukradena taška s bezpečnostními plány pro olympiádu
V Paříží byla z vlaku ukradena taška s bezpečnostními plány pro olympiádu

Z vlaku na pařížském nádraží Gare du Nord bylo ukradeno zavazadlo s počítačem a dvěma USB disky s bezpečnostními plány policie pro letní olympijské hry, které se letos budou konat ve francouzské metropoli.