Tim Sumpf

21. 3. 2024

Megalodon nebyl malý ani před touto osudnou lekcí, ale nové poznatky ukazují, že tento prehistorický žralok byl pravděpodobně ještě větší, než se dosud předpokládalo. Významně k tomu přispěli studenti, kteří pomocí fosilních zubů a dosud nejlepších vědeckých metod odhadli délku stejného zvířete na 12 až 45 metrů.

Tento článek se poprvé objevil na stránkách epochtimes.de 28. června 2021 a byl aktualizován tak, aby odrážel novou studii, která ukazuje obtíže při přenosu znalostí o žijících zvířatech na vyhynulé druhy, aniž by se změnil jeho obsah.

***

Spolehlivý způsob, jak odhadnout velikost prehistorického žraloka megalodona, je založen na jeho trojúhelníkových zubech ostrých jako břitva. Tyto výpočty však ne vždy poskytují správný výsledek. To zjistil Victor Perez, bývalý doktorand Přírodovědného muzea na Floridě, když ukázal zkamenělé zuby megalodona středoškolské třídě.

Překvapivě nebyl žralok u všech studentů zdaleka stejně velký. Vědci použili rozdílné odhady k revizi svých rovnic a upravili velikost megalodona o další dva metry na téměř 20 metrů. Megalodon se už do třídy nevešel. Perez a spol. publikovali svůj nový přístup k výpočtu v časopise Palaeontologia Electronica na začátku března 2021.

Neúspěšné matematické cvičení s „většími“ důsledky

Ten den Victor Perez vedl studenty matematickým cvičením, při němž použil 3D vytištěné repliky fosilních zubů skutečného megalodona a řadu běžně používaných rovnic založených na výšce zubů, aby odhadl velikost žraloka. Něco však nebylo v pořádku: výpočty studentů se pohybovaly od 12 do 45 metrů – pro stejného žraloka. Perez se přepnul do režimu řešení problémů.

„Obešel jsem je a zkontroloval: použili jste špatnou rovnici? Nezapomněli jste převést jednotky?“ vzpomíná Perez. A doplnil:

„Velmi rychle se ukázalo, že chybu neudělali studenti. Bylo to jednoduše tím, že rovnice nebyly tak přesné, jak jsme předpokládali.“

Ačkoli jsou rovnice od svého zveřejnění v roce 2002 vědci hojně využívány, cvičení ve třídě ukázalo, že vytvářejí různé odhady velikosti jednoho žraloka v závislosti na tom, který zub je měřen. „Byl jsem opravdu překvapen […], že spousta lidí rovnice slepě přijala.“

Megalodon: Tisíce fosilií téměř neřešitelné puzzle

Již více než sto let se vědci snaží vypočítat velikost megalodona – název znamená „velký zub“. Jedinými známými pozůstatky tohoto obávaného žraloka, který vládl oceánům zhruba před 23 až 3,6 miliony let, jsou však zkamenělé zuby a několik obratlů.

Zbytek megalodonovy kostry, včetně čelisti, byl tvořen lehkou chrupavkou, která se po smrti rychle rozkládala. Naopak zubní sklovina „je velmi dobře zachovaná“, řekl Perez.

Nejběžnější metody odhadu délky megalodona používají jako moderní náhradu velkého bílého žraloka, přičemž se opírají o vztah mezi velikostí zubů a celkovou délkou těla. Přestože velký bílý žralok a megalodon patří do různých čeledí, mají podobný dravý způsob života a široké trojúhelníkové zuby, které jsou vroubkované jako steakové nože. Podle Pereze je to ideální adaptace pro lov velkých masitých mořských savců, jako jsou velryby a delfíni.

Tyto metody však zároveň představují výzvu: Aby bylo možné odhadnout délku těla, musí vědci správně určit původní polohu fosilního zubu v čelisti megalodona. Stejně jako u lidí se velikost a tvar žraločích zubů liší podle toho, kde se v tlamě nacházejí, zuby megalodona se ale nejčastěji nalézají jako jednotlivé fosilie. A jak je u žraloků běžné, megalodon neměl jen jednu nebo dvě sady zubů: megalodonští žraloci vyměnili během svého života tisíce zubů, které nyní bylo třeba seřadit do správného pořadí.

Hra ve službách vědy

V roce 2015 daroval sběratel fosilií Gordon Hubbell Floridskému muzeu téměř kompletní sadu zubů ze stejného žraloka megalodona, čímž snížil počet dohadů. Poté, co výzkumníci muzea naskenovali zuby pomocí počítačové tomografie a zpřístupnili je online, spolupracoval Perez s učitelkou Megan Higbee Hendricksonovou na začlenění zubů do výuky na střední škole Academy of the Holy Names v Tampě.

Perez a Hendricksonová se rozhodli být kreativní: Chtěli, aby děti vytiskly zuby na 3D tiskárně, určily velikost žraloka a postavily repliku jeho čelisti pro školní výstavu.

Společně pak navrhli pro žáky lekci založenou na tehdy nejoblíbenější metodě odhadu velikosti žraloka: přiřadit zub k jeho poloze ve žraločí čelisti, vyhledat rovnici, změřit zub od špičky korunky k čáře, kde se stýká kořen a korunka, a číslo dosadit do rovnice.

Po úspěšném pilotním testu několika zubů se studenty Hendricksonové rozšířil Perez plán výuky o celou sadu megalodonových zubů pro středoškoláky na Delta Charter High School v kalifornském Aptosu. Perez očekával, že se jejich výsledky budou lišit o několik milimetrů, ale tentokrát odchylky v odhadech studentů vystřelily na více než 30 metrů. Čím dále byla poloha zubu od přední části čelisti, tím větší žralok byl.

Nový přístup k výpočtu megalodona z Evropy

Poté, co Perez podrobně popsal výsledky svého „neúspěšného“ druhého školního projektu ve zpravodaji fosilní komunity, obdržel e-mail od Teddyho Badauta, amatérského paleontologa z Francie. Badaut navrhl jiný přístup. Proč neměřit šířku zubu místo výšky? Dřívější výzkumy předpokládaly, že šířka zubů je omezena velikostí žraločí čelisti, která je úměrná délce těla.

Ronny Maik Leder, v té době postdoktorand ve Floridském muzeu, spolupracoval s Perezem na vytvoření nové sady rovnic založených na šířce zubů.

„Změřením Hubbellovy sady zubů jsme vlastně mohli sečíst šířku zubů a získat ještě lepší přibližnou šířku čelisti,“ řekl Perez, nyní doktor Perez a asistent kurátora paleontologie v Calvertově mořském muzeu v Marylandu. Vědci analyzovali také sady fosilních zubů jedenácti dalších žraloků pěti druhů, včetně megalodona, jeho blízkých příbuzných a moderních velkých bílých žraloků.

Na základě měření kombinované šířky jednotlivých zubů v řadě vytvořili model, podle kterého určili, jak široký byl jeden zub ve vztahu k čelisti u konkrétního druhu. Když nyní paleontolog vykope osamělý megalodonův zub o velikosti dlaně, může jeho šířku porovnat s průměrem určeným ve studii a získat dobrý odhad, jak velký žralok byl.

„Docela mě překvapilo, že to nikoho předtím nenapadlo,“ říká Leder, který je nyní ředitelem Přírodovědného muzea v německém Lipsku. „Jednoduchá krása této metody byla asi příliš zřejmá, než aby se dala postřehnout. Náš model byl mnohem stabilnější než předchozí přístupy. Tato spolupráce byla nádherným příkladem toho, proč je spolupráce s amatérskými a hobby paleontology tak důležitá.“

Víme, že toho moc nevíme

Jakkoli elegantně nový přístup vypadá, tyto rovnice nejsou bezchybné. Při aplikaci na největší jedince má metoda stále chybové rozpětí kolem tří metrů, což je způsobeno rozdílnou velikostí jednotlivých druhů žraloků, upozorňuje Perez. Není také jasné, jak široká byla čelist megalodona, což lze jen těžko odhadnout pouze ze zubů. Některé druhy žraloků mají mezi jednotlivými zuby mezery, zatímco u jiných druhů se zuby překrývají.

„Přestože to potenciálně posunulo naše znalosti, dosud jsme neodpověděli na otázku, jak velký megalodon byl. Ještě by se toho dalo udělat víc, ale to by v tuto chvíli pravděpodobně vyžadovalo nalezení kompletní kostry,“ řekl Perez.

Do té doby pokračuje ve výuce o zubech megalodona, ale zaměření se změnilo. „Od té doby jsme tuto lekci využili k rozhovoru o podstatě vědy – o tom, že nevíme všechno. Stále existují nezodpovězené otázky.“

A studenti? Podle Hendricksonové projekt zažehl v jejích studentech nadšení pro vědu tak, jak to učebnice nedokázaly:

„Victor [Perez] byl pro děti úžasným vzorem. Je ztělesněním mladého vědce, který následoval svůj dětský zájem a udělal z něj kariéru. Tolik z těchto dětí nikdy nepracovalo a nemluvilo s vědcem, který by respektoval jejich názor a byl ochoten odpovídat na jejich otázky.“

(S využitím materiálů Floridského přírodovědného muzea)

Článek původně vyšel na stránkách německé redakce Epoch Times.