Retrospektiva

Již 4. září 2020, publikovala Univerzita v Pittsburghu výsledky práce skupiny vědců z oddělení infekčních nemocí, kteří údajně izolovali dosud nejmenší biologickou molekulu, která zcela a specificky neutralizuje virus SARS-CoV-2, který je příčinou COVID-19. Tato protilátková složka byla použita ke konstrukci léčiva známého jako Ab8 pro potenciální použití jako terapeutikum a profylaktikum proti SARS-CoV-2.

14. září 2020 o tom Lékařské oddělení Univerzity v Pittsburghu (UPMC) informovalo na stránce Upmc.com. Ve stejný den zveřejnili vědci video reportáž (viz níže) o své práci, kde popisují podrobnosti výsledků prováděného výzkumu.

COVID‑19: Přehled aktuální situace v ČR

Vědeckou studii o Ab8 naleznete zde.

Dimiter Dimitrov, Ph.D. (University of Pittsburgh)

„Ab8 má nejenom potenciál jako terapie pro COVID-19, ale také by mohla být použita k tomu, aby zabránila tomu, aby byli lidé infikováni SARS-CoV-2,“ uvádí John W. Mellors, šéf oddělení výzkumu infekčních nemocí na University of Pittsburgh.

Vědec Dimiter Dimitrov, hlavní autor publikace a ředitel Centra pro protilátkové léčebné terapie, byl jedním z prvních, kdo objevil neutralizující protilátky pro původní koronavirus SARS v roce 2003. V následujících letech jeho tým objevil silné protilátky proti mnoha dalším infekčním chorobám, uvádějí stránky UPMC.

John Mellors: Drobná složka protilátky je vysoce účinná proti SARS-COV-2 (anglicky)

Na videu hovoří John Mellors, šéf oddělení výzkumu infekčních nemocí na University of Pittsburgh. Diskutuje o vědeckém průlomu, který je významným krokem k potenciálnímu léku pro účinnou léčbu a prevenci COVID-19.

Léčivo Ab8 by podle vědců mohlo být podáváno formou inhalátoru nebo intradermálně (injekcí do kůže).

Lék Ab8 byl testován Lékařskou fakultou University of Pittsburgh ve spolupráci s University of North Carolina v Chapel Hill, lékařskou pobočkou University of Texas v Galvestonu, University of British Columbia a University of Saskatchewan.

Podle tiskové zprávy má licenci na Ab8 společnost podporovaná Lékařskou fakultou University of Pittsburgh s názvem Abound Bio. Ab8 je vyvíjen pro celosvětové použití.

„Pandemie COVID-19 je globální výzva, které lidstvo čelí, ale biomedicínská věda a lidská vynalézavost ji pravděpodobně překonají. Doufáme, že protilátky, které jsme objevili, přispějí k tomuto vítězství,“ řekl vědec John Mellors.

Související: Profesor Bing Liu z Univerzity v Pittsburghu, který zkoumal COVID-19, byl na začátku května 2020 zastřelen. Policie tvrdí, že jeho smrt nesouvisí s výzkumem. Policie dále uvedla, že byl v automobilu před domem zemřelého vědce nalezen druhý muž, který údajně zastřelil Liua a poté spáchal sebevraždu. Více zde…

Ambulantní studie z července 2020

Studii zveřejnila trojice vědců – doktor Roland Derwand (Německo), Professor Martin Scholz, (Německo), doktor Vladimir Zelenko (USA). (thezelenkoprotocol.com)

2. července 2020 byla zveřejněna ambulantní studie, která zjistila, že využití kombinace zinku, hydroxychlorochinu a azithromycinu souvisí s úbytkem hospitalizací a úmrtí u pacientů s COVID-19.

Studie si klade za cíl „popsat výsledky pacientů s koronavirovou chorobou (COVID-19) v ambulantním prostředí po časné léčbě zinkem, nízkou dávkou hydroxychlorochinu a azithromycinu (trojitá terapie) v závislosti na stratifikaci rizika“, uvádí text studie.

Podklady pro výzkum byly získávány z pozorování 141 pacientů s COVID-19 s laboratorně potvrzenými infekcemi koronavirovým syndromem (SARS-CoV-2) v roce 2020.

„Ze 335 pozitivně testovaných pacientů na COVID-19 bylo 127 léčeno trojitou terapií. 104 ze 127 splnili definovaná kritéria stratifikace rizika a byli zahrnuti do analýzy,“ uvádí studie.

Po čtyřech dnech od nástupu symptomů podstoupilo 141 pacientů zmiňovanou trojitou terapii po dobu pěti dnů. Pravděpodobnost hospitalizace léčených pacientů byla o 84 % nižší než v neléčené skupině, kterou vědci paralelně sledovali.

Zatímco v léčené skupině zemřel jeden pacient, v neléčené skupině zemřelo 13 pacientů.

Vědci v závěru studie uvádějí, že léčba ambulantních pacientů s COVID-19 co nejdříve po nástupu symptomů pomocí použité trojité terapie byla spojena s „významně méně hospitalizacemi a 5x méně úmrtími ze všech příčin“.

Studie byla zveřejněna zde. (Ke stažení ve formátu PDF)