Autor článku: Mercura Wang

Kromě toho, jak dlouho by měla meditace trvat a jaká doba je pro meditaci je nejvhodnější, je další otázkou, na co má člověk během meditace myslet? Pokud s meditací začínáte, brzy na tento problém narazíte, a tak možná oceníte rady několika odborníků, kteří se s námi podělili o své názory na to, jak a proč zklidnit mysl během meditace.

Nemyslete na nic a zároveň si udržujte vědomí

Někteří odborníci na oblast tradiční čínské medicíny, včetně Naiwena Hu a Gwo-Bina Wu, doporučili během meditace nemyslet na nic. Přestože je vaše mysl prázdná, měli byste si zachovat vědomí a sebeuvědomění, a co je velmi důležité, vyhnout se usínání.

Hu, mezinárodně uznávaný lékař tradiční čínské medicíny, v minulosti studoval několik různých praktik zahrnujících meditaci. „Všechny praktiky, které jsem studoval, vyžadují, abyste během meditace na nic nemysleli,“ říká lékař.

Wu je ředitelem kliniky čínské medicíny Xinhetang na Tchaj-wanu. Podle něj „vaše mysl musí být klidná a prázdná“, abyste dosáhli co nejefektivnějšího stavu meditace.

„Nedívejte se, neposlouchejte a udržujte mysl v klidu. Pak se celé vaše tělo zklidní a uvolní a v tomto stavu klidu se automaticky začne upravovat a tonizovat,“ radí doktor Wu.

„Prostě se zbavte všech svých každodenních starostí a uvolněte se. Pokud vás rozptylují rušivé myšlenky, měli byste se je naučit rozlišovat od svého vlastního já, od své vlastní mysli,“ říká Wu.

Když svou mysl naplníte rozptylujícími myšlenkami, pak ani desetihodinové sezení nepřinese žádný efekt. Jakmile se však vaše mysl zklidní, budete podle doktora Wu schopni cítit, jak vám celým tělem proudí energie.

Soustřeďte se na své pocity

U některých typů meditace, jako je například meditace všímavosti, která je v současné době na Západě poměrně populární, se předpokládá, že se soustředíte na své pocity a vjemy, které během meditace prožíváte.

Při meditaci všímavosti byste se měli „velmi soustředit na přítomný okamžik, a to jak na své vnitřní procesy, tak na procesy vnější. Všímejte si teploty v místnosti, svého dechu a svých myšlenek. Váš mozek je přitom v plném chodu,“ vysvětluje metodu dr. Jessica Russoová, klinická psycholožka z Filadelfie.

„Na tom, že jste uvolnění, ale zároveň bdělí, je něco, co je pro mozek a tělo velmi ozdravné,“ dodává Russoová.

Poslouchejte hudbu

Poslech hudby může pomoci vaší mysli, aby byla klidná, uvolněná a připravená jednat, ale ne aktivní nebo ospalá, což je podle Ellen Wangové, certifikované funkční výživové poradkyně a neuroterapeutky to, čemu se říká „stav alfa“. Tohoto stavu dosáhnete, když váš mozek vysílá mozkové vlny alfa. „Vlny alfa jsou výrazné, když jste ve stavu klidu,“ vysvětluje poradkyně.

Podle jejího názoru mohou různé frekvence hudby „podpořit nárůst různých mozkových vln a pomoci tak mozku dostat se do určitého stavu. Pokud například chcete meditovat, hudba vám může pomoci dostat se do meditačního nebo relaxačního stavu“.

Počítejte dechy a představujte si barvy

Počítat při meditaci nádechy a výdechy a představovat si barvy doporučuje Meg Frodelová, poradkyně pro celostní medicínu, licencovaná akupunkturistka a certifikovaná instruktorka jógy.

Frodelová vysvětluje: „Je užitečné představovat si barvy, protože při tom nastartujete pravou část mozku, která je uvolněnější a kreativnější než levá část mozku.“

Tento přístup odůvodňuje poznáním, že pravá strana mozku není lineární systémem, její používání člověka automaticky přepne ze stavu „bojuj nebo uteč“, což pomůže vašemu tělu uvolnit se a přizpůsobit se.

Zaměřte se na dýchání

Dalším způsobem, jak zaměstnat mysl během meditace a přivést jí k soustředění, je zaměřit se na dýchání.

Tuto metodu doporučuje dr. Sony Sherpa, lékař zabývající se celostní medicínou. Říká: „Prostřednictvím soustředěného dýchání při meditaci se můžete naučit soustředit svou pozornost na kontrolu myšlenek a uvolnění napjatých svalů.“

„A pokud má někdo zaneprázdněný mozek, může mu počítání nádechů velmi pomoci,“ říká  Frodel.

Z původního článku newyorské redakce deníku The Epoch Times přeložila K. K.