Flora Zhao

21. 2. 2024

Léčivé účinky medu mnohdy předčí i účinky léků.

Toto je 5. část seriálu „Dokonalý průvodce, jak se zbavit cukru“.

V této sérii se budeme zabývat správnými a špatnými sladidly, odhalíme nečekané výsledky vyřazení cukru a objevíme nejlepší způsob, jak toho dosáhnout.

Med je sladká potravina a lék, kterým nás obdařila příroda. Historie jeho léčebného využití sahá až do doby před 8 000 lety. Léčivé účinky medu mnohdy předčí i léky, zejména jeho vynikající antibakteriální a antivirové vlastnosti.

Med má mnohem lepší antibakteriální vlastnosti než antibiotika

„Bakterie se rychle naučí, jak se bránit účinkům antibiotik, ale obranu proti medu nemají,“ uvedla v rozhovoru pro Epoch Times Nural Cokcetinová, výzkumná pracovnice Australian Institute for Microbiology and Infection na přírodovědecké fakultě University of Technology Sydney.

Med se již tisíce let používá k léčbě kožních problémů a infekcí ran. Například už starověcí Řekové a Egypťané aplikovali med lokálně na kůži k léčbě poranění a popálenin. Účinnost medu při léčbě ran a ekzémů byla doložena také v perské tradiční medicíně. Zajímavé je, že v těchto historických obdobích možná ani nebyl znám pojem mikroorganismů, jako jsou bakterie a plísně, které způsobují infekce.

Širokospektrální antibakteriální působení medu je stále více uznáváno a prokázáno. V posledních letech se výskyt infekcí ran způsobených bakteriemi rezistentními vůči antibiotikům stal velkým celosvětovým problémem v oblasti zdravotní péče. Med dokáže narušit biofilmy, které jsou tvořeny těmito rezistentními bakteriemi, a někdy proniknout do struktury biofilmu a zlikvidovat usazené bakterie. Článek publikovaný v časopise American Society for Microbiology v roce 2020 neuvádí žádné zdokumentované případy bakterií, u nichž by se vyvinula odolnost vůči medu.

V medicíně se med používá různými způsoby. Jeho složení se používá do lokálních mastí, obvazů a obinadel k léčbě pooperačních infekcí ran, popálenin, nekrotizující fascitidy, nehojících se ran, vředů, žilních vředů, bércových diabetických vředů, ekzémů, lupénky a lupů. Kromě toho se ukázalo, že je účinný při prevenci i léčbě infekcí způsobených multirezistentními mikroorganismy.

Studie provedené metodou in vitro prokázaly, že med dokáže ničit bakterii helicobacter pylori. Kromě toho může ústní konzumace medu zkrátit dobu trvání bakteriálního průjmu.

Antibakteriální vlastnosti medu jsou dány jeho přirozenými vlastnostmi a rozmanitými složkami pocházejícími z rostlin produkujících nektar i ze samotných včel. (FabrikaPhoto/Envato)

Klíčové antibakteriální složky

Antibakteriální účinky medu jsou dány jeho přirozenými vlastnostmi a rozmanitými složkami pocházejícími z rostlin produkujících nektar i ze samotných včel. Některé z těchto složek navíc vznikají během procesu zrání medu.

Vysoká viskozita a pH

Med má vysoký obsah cukru, který dosahuje až 82,5 %. V důsledku toho má mazlavou a sirupovitou konzistenci, vykazuje hygroskopické vlastnosti (schopnost absorbovat vlhkost) a vysokou osmolaritu. Bakterie, které se dostanou do kontaktu s medem, podléhají dehydrataci a nakonec zahynou.

Med je kyselinotvorný díky různým organickým kyselinám a jeho hodnota pH se pohybuje od 3,2 do 4,5. Bakterie nemohou v medu přežít, jejich optimální pH se obvykle pohybuje mezi 6,5 a 7,5.

Hlavní antibakteriální látka: peroxid vodíku

Důležitý enzym obsažený ve včelím medu usnadňuje oxidaci glukózy, což vede k produkci peroxidu vodíku.

Peroxid vodíku je účinná baktericidní látka, která dokáže potlačovat a ničit mikroorganismy.

Zajímavé je, že k vyvolání produkce peroxidu vodíku v medu je nezbytná voda. Podle článku v časopise International Journal of Microbiology lze maximální množství peroxidu vodíku získat zředěním medu na koncentraci 30 až 50 %.

Včely přispívají antibakteriální složkou

Včelí defensin-1 je další přírodní antibakteriální složkou medu pocházející z hypofaryngeální žlázy včely medonosné.

Tato složka je antimikrobiální peptid, který dokáže ničit různé bakterie a mikroorganismy. Konkrétně bylo prokázáno, že protein defensin vytváří póry v membráně bakteriálních buněk, což vede k jejich usmrcení.

Kromě toho může včelí defensin-1 pomáhat při hojení ran tím, že stimuluje keratinocyty, nejběžnější typ kožních buněk.

Unikátní antibakteriální složka obsažená v manukovém medu

Manukový med je často zmiňován ve studiích týkajících se antibakteriálních účinků různých druhů medu. Jako celosvětově uznávaný med s vysokou antibakteriální účinností disponuje jedinečnou přírodní složkou zvanou methylglyoxal (MGO).

Poté, co včely medonosné nasbírají nektar z květů stromů manuka, dochází ke spontánnímu vysrážení přírodní látky, která se v nich nachází, což vede k tvorbě MGO v medu.

„Čím více (methylglyoxalu) je v medu, tím více je antibakteriální,“ uvedla pro Epoch Times Dee Carterová, profesorka ze School of Life and Environmental Sciences na University of Sydney.

MGO sám o sobě vykazuje pozoruhodné antibakteriální vlastnosti. Dokáže změnit strukturu bakteriálních fimbrií a bičíků (přívěsků) a vyvolat poškození jejich buněčných membrán, což nakonec vede k buněčné smrti.

Tato látka je však citlivá na teplotu. Zahřátí manuka medu na teplotu 37 °C může zvýšit obsah MGO, avšak zahřátí na teplotu 50 °C vede ke ztrátě MGO.

Manukový med obsahuje jedinečnou sloučeninu získanou ze stromu manuka zvanou methylglyoxal (MGO), což je antibakteriální sloučenina, která se v jiných druzích medu nevyskytuje. (AtlasComposer/Envato)

Antivirové vlastnosti medu mohou snížit komplikace covidu-19

Med má nejen antibakteriální vlastnosti, ale vykazuje také antivirové účinky, které pomáhají chránit organismus a posilovat imunitní systém. Mnoho jedinců nachází úlevu od příznaků nachlazení a respiračních onemocnění konzumací medové vody a tento účinný prostředek má své opodstatnění.

Bojuje proti chřipce a covidu-19

Methylglyoxal může potlačovat růst obalených virů, včetně viru, který způsobuje covid-19.

Podle studie zveřejněné v časopise Eurasian Journal of Medicine and Oncology v roce 2020 počítačové simulace odhalily, že několik sloučenin obsažených v medu se může vázat na proteázu viru SARS-CoV-2 a účinně tak bránit jeho množení.

MGO obsažený v manuka medu může také bránit šíření chřipkových virů, včetně kmenů rezistentních vůči lékům.

V současné době vědci zkoumají potenciál MGO pro boj s covidem-19 a jeho léčbu.

Posiluje imunitní systém

Med dokáže aktivovat několik imunitních buněk a umožňuje jim účinně odstraňovat viry. Například oligosacharidy obsažené v medu mohou zvýšit aktivitu přirozených buněk zvaných zabíječi. Kromě toho si některé imunitní buňky mohou během protivirové reakce „zapamatovat“ konkrétní viry a nabídnout tak budoucí ochranu proti stejným virovým invazím.

Med může podporovat proliferační aktivitu imunitních buněk, a tím zvyšovat jejich množství.

Podporuje fyziologické procesy autofagie

Med může podporovat autofagii, která má zásadní význam v boji proti smrtícím virům, jako je SARS-CoV-2, který způsobuje covid-19. Jedná se o vnitřní buněčný proces, který zahrnuje degradaci a metabolismus buněk, což umožňuje odstranění a recyklaci nežádoucích nebo poškozených buněk a nečistot. Tento proces přispívá k tvorbě zdravějších buněk a podporuje zotavení.

Protizánětlivé a prospěšné účinky medu na zdraví střev

Zánět je běžným jevem při bakteriálních nebo virových infekcích. Pokud se neléčí, může výrazně poškodit organismus a vést až k život ohrožujícím komplikacím.

Navíc se předpokládá, že med má dvojí úlohu při potlačování zánětu. Může snižovat protizánětlivé faktory, čímž snižuje poškození způsobené zánětem, a stimulovat tvorbu zánětlivých mediátorů, čímž podporuje hojení ran.

V jedné ze studií Nural Cokcetinové se ukázalo, že med může snížit hladinu zánětu ve střevech. Tento účinek přisuzuje bohaté přítomnosti fenolových sloučenin, které se v medu nacházejí.

Vysvětlila, že med obsahuje také oligosacharidy a polysacharidy, což jsou složité cukry. Tyto sloučeniny slouží jako prebiotika, podporují růst prospěšných bakterií ve střevech a potlačují růst škodlivých bakterií. Konzumace medu navíc podporuje tvorbu mastných kyselin s krátkým řetězcem ve střevech.

Výběr medu

Obecně platí, že domácí a tmavší druhy medu mají zpravidla vyšší účinnost.

Komerčně dostupný med na pultech supermarketů se liší od domácího medu prodávaného včelaři nebo na tržištích, protože je většinou pasterizovaný. Výzkum ukázal, že tepelné zpracování může snížit antioxidační potenciál medu o 33,4 %. Případně si můžete vybrat med zpracovaný vysokotlakou technikou.

Med se dodává v rozmanité škále barev, od světle žluté přes jantarovou, tmavě červenou až po téměř černou. Tyto barvy odrážejí různé složení medu, jako jsou polyfenoly, minerály a pyl. Četné studie naznačují, že tmavě zbarvený med obecně obsahuje vyšší množství fenolických sloučenin a vykazuje účinnější potenciál.

Chcete-li získat manuka med s výjimečnými antibakteriálními vlastnostmi, doporučuje se vybírat čistý med pocházející z Nového Zélandu a Austrálie.

Strom manuka roste výhradně ve specifických oblastech Nového Zélandu a Austrálie a jeho roční výnos je omezený. Některé výrobky označené jako manuka med mohou obsahovat směsi jiných druhů medu, což může ovlivnit jeho vlastnosti. Některé z těchto výrobků mohou navíc obsahovat i méně kvalitní složky, jako je sacharóza.

Doporučujeme vybírat med s jediným původem, který pochází výhradně z manuka stromu, a zkontrolovat jeho hodnocení unikátního manukového faktoru (UMF). Vyšší hodnocení UMF znamená vyšší obsah látek souvisejících s methylglyoxalem. U některých medů je rovněž uvedeno množství MGO v miligramech na kilogram.

Manukový med s vyšším hodnocením UMF však může mít výraznou chuť, která některým lidem připadá štiplavá.

Paní Cokcetinová vzpomíná, že když začala s výzkumem antibakteriálních vlastností medu, jeden z profesorů, s nímž spolupracovala, jí řekl: „Už máme tento skvělý dar od přírody, který je řešením pro superbakterie. Jen musíme zjistit, jak funguje a proč tak funguje.“

V následujícím dílu série si povíme o javorovém sirupu.

Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times.