Zdá se, že pro milovníky olivového oleje se blýská na lepší časy. Letos na podzim se rýsuje slibná úroda, což povede ke snížení závratných cen olivového oleje, míní odborníci.
Hlavní evropští producenti olivového oleje očekávají tuto sezónu lepší sklizeň, což povede k umírnění rekordních sum, kterých jsme svědky v obchodech.
Podle dat oborové organizace International Olive Council (IOC) začaly ceny výrazně stoupat vloni v září, přičemž vrcholu dosahovaly v lednu a březnu 2024. Meziroční růst cen tehdy přesáhl 50 %. Od té doby je vidět mírný pokles ke 40 %.
Nejvyšší nárůst podle IOC zaznamenaly Dánsko (69 %), Bulharsko a Chorvatsko. Ceny olivového oleje v Česku byly k letošnímu červnu vyšší o 46,8 % než ve stejném období loňského roku, uvádí stejný zdroj.
„Ceny olivového oleje ve všech producentských zemích se za poslední dva roky téměř zdvojnásobily,“ řekla pro server Euractiv Dimitra Aliefsová, ekonomka a členka Vědecké společnosti encyklopedistů pro pěstování oliv (4E). Dodala však zároveň, že prognózy pro sklizeň 2024/2025 jsou „mnohem lepší, zejména ve Španělsku“.
Tato země produkuje 70 % olivového oleje v EU a na světovém trhu zaujímá 45 %. Proto výnosy ve Španělsku výrazně ovlivňují ceny na trzích. Dobrá úroda se podle Aliefsové očekává také v Řecku, které je třetím největším producentem olivového oleje v Evropě.
Ředitel španělské asociace výrobců olivového oleje Asoliva, Rafael Picó, pro Euractiv rovněž potvrdil, že situace v zemi je dobrá. Jarní deště olivovým hájům prospěly a výrobní náklady se opět vrací k normálu.
Upozornil však, že než se snížení cen projeví na pultech obchodů, nějaký čas to potrvá. „Ačkoli výroba začíná 1. října, [nové zásoby] budou na národním trhu dostupné až koncem listopadu a mezinárodně až koncem prosince nebo v lednu,“ uvedl Picó.
Místo olivového slunečnicový
Pokud vás kvůli ceně olivového oleje přešla chuť a sáhli jste raději po jiné alternativě, vězte, že jste nebyli jediní. Dokonce i ve Španělsku, kde je olivový olej základem tamní kuchyně, přecházeli zákazníci na levnější olej – slunečnicový. Ten se stal podle Euractivu na začátku roku 2024 poprvé po desetiletích nejprodávanějším olejem.
„Když ceny stoupnou tak vysoko, spotřebitelé se musí obrátit k náhradním produktům,“ podotkla Aliefová.
Vysoké ceny ovlivnily i vývoz, který podle Picóa klesl v první polovině roku 2024 ve srovnání s rokem 2022 přibližně o 40 %. Asijští konzumenti například o španělský olivový olej ztratili zájem naprosto, protože mají dostatek levnějších rostlinných olejů.