Milan Kajínek

5. 10. 2019

Tradiční kultura

Naši předkové věřili, že pozemský svět není jediný. Věřili, že existují mnohé světy, oku neviditelné nad ním” a pod ním”. Mýty hovoří o různých časoprostorech, v nichž existují bohové nebo démoni, a existenci rozličných světů.

Ústředním dilematem živých bytostí je existence duše a její schopnost cestovat různými časoprostory. Toto cestování znamená možnosti pohybovat se k vyšším říším, které jsou lepší, vznešenější a krásnější. Naproti tomu také možnost pohybovat se dolů, což znamená „padat“ do nižších světů, které zároveň nejsou tak vznešené a krásné.

Příběhy o lidech, kteří byli schopni vystoupit do vyšších říší – na nebesa – díky jejich celoživotní snaze o to být lepšími, naplňují prastaré kroniky, stejně jako příběhy těch, kteří padli a zmizeli v nižších světech hlubin pekla nebo Avici.

Lidé různých kultur, ať už na východě nebo na západě, věřili, že bohové mohou z těchto odlišných časoprostorů pozorovat události ve světě, kde žijí lidé, zatímco lidé do jiných časoprostorů obvykle vidět nemohou.

Mnohé historické záznamy o zážitcích mnichů nebo obyčejných lidí, kteří se v těchto časoprostorech ocitli, uvádějí, že čas v těchto světech ubíhá jinak. Většina záznamů hovoří o tom, že časoprostor lidí je pomalejší – tedy čas zde ubíhá pomaleji, naproti tomu čas „tam” ubíhá rychleji.

Francesca Botticini
Obraz v Národní galerii v Londýně od malíře Francesca Botticiniho ukazuje svět lidí, tři mytologické úrovně nebes a devět řádů andělů. (Volné dílo)

Vzpomeňme na pověst z 15. století o kováři, který vstoupil do hory Blaníku, strávil zde jeden den a když vystoupil ven, zjistil, že uběhl jeden rok. Podobných pověstí a příběhů z historie i současnosti byla zapsána celá řada. Ale nebudeme je zde všechny vyjmenovávat. Namísto toho se pojďme podívat na staré obrazy a na příběhy, které nám o uspořádání světa vyprávějí.

Lidé věřili, že bohové mohou z těchto odlišných časoprostorů pozorovat události ve světě lidí, zatímco lidé do jiných časoprostorů obvykle vidět nemohou.

Uspořádání světa

Na kresbě z 15. století (níže), můžeme pozorovat některé detaily znázorňující úrovně existence. Spojující tři dimenze, tři světy, tři různé časoprostory – nebesa, zemi a podsvětí neboli „peklo“.

Z tohoto ale i jiných obrazů je patrné, že každá z těchto říší má také vnitřní členění a úrovně. Projdeme-li říší bohů a andělů, sestoupíme do říše lidí. Zde potom nejvýše stojí skuteční duchovní, ctnostní lidé na cestě k osvícení, následují králové, šlechticové, střední třída, běžní lidé. Ještě níže jsou lidé nemorální – prostitutky, zloději, vrazi a násilníci.

Následují říše zvířat, rostlin a hmyzu až se dostáváme do nejnižších říší pekla, kde má postupně dojít k úplnému zničení duše.

Celá vize je provázena řádem, podle kterého jsou duše rozmisťovány do různých úrovní a světů podle jejich zásluh. Mohou také setrvávat na různých úrovních nebo vzestupovat a padat mezi různými úrovněmi a světy. Otázkou je, co tedy duším umožňuje vzestupovat do lepších světů a co naopak způsobuje jejich pád?

Kresba z roku 1579 Velké řetězy bytí z Didacus Valades, Rhetorica Christiana. (Volné dílo)

Staré malby, svatí mužové či mudrcové uvádějí, že fungování světa podléhá určitému řádu nebo zákonitostem. Takzvané „svaté knihy” jsou jak na Západě, tak na i Východě nazývány „zákon”. Mudrcové radí – přizpůsob se „zákonům“ tohoto světa a žij s nimi v harmonii, dodržuj je, a budeš žít v klidu a štěstí.

Naproti tomu mytologičtí svůdci se člověka zpravidla pokoušejí přesvědčit o tom, že žádné zákony a pravidla neexistují a jakmile člověk začne jednat bez zábran, může se vydat snadno do nižších říší. Často mytologický „ďábel, Satan nebo Mára a podobně” znemožňuje duším vzestoupit či vede duše do nižších světů slibováním „svobody bez omezení”.

I podle mytologie vlastně „ďábel” tak moc nelže, protože skutečně v nižších říších žijí nižší bytosti s nižším charakterem a nejsou omezovány tak vysokými „morálními požadavky” jako bytosti ve vznešenějších říších. Ale ďábel zpravidla zapomene dodat, že pobyt v nižších říších přináší více utrpení a na nejnižší úrovni bude duše úplně zničena.

Francesca Botticiniho
Malba znázorňující příběh o vzestupu Buddhy na nebesa na zdi chrámu Si Šuang Pan Na v provincii Jün-nan, Čína. (123RF LICENSE)

Schody a žebříky – cesty nahoru i dolů

V předchozím článku Co je nalevo a co je napravo? jsme se věnovali otázkám legend o možnostech cestování mezi světy prostřednictvím následování ctností a obrazům zachycujícím žebříky nebo schody do nebes.

Je zajímavé zmínit několik možností, jak podle tradiční kultury lze vzestoupit, nebo naopak sestupovat do nižších říší a jaké jsou důsledky takové cesty.

Podobné „návody” především vyjmenovávají ctnosti a hříchy, což lze označit za rozlišování dvou protichůdných kvalit – dobra a zla. Následováním a zosobňováním dobrých kvalit můžete stoupat. Následováním zla můžete klesat. Lež a pravda, soucit a bezohlednost, odpuštění a pomsta, pracovitost a lenost, věrnost a smilnost, odvaha a zbabělost, vůle snášet těžkosti a touha po pohodlí, vznešenost a úpadek, sobeckost a obětování se pro druhé a tak dále.

(Zleva) 1) Žebřík do nebes – Florian Prischl (12. století), démoni se pokoušejí stáhnout kultivující při jejich snaze vzestoupit na nebesa, žebřík je metaforickým zpodobněním morálního vzestupu a těžkostí na cestě k osvícení. Vlevo nahoře dohlížejí andělé a vpravo dole scénu pozorují lidé. 2) Socha anděla – postava ukazuje pravou rukou k nebi. 3) Anděl strážný – Španělský malíř Bartolomé Esteban Murillo (cca 1665). Anděl ukazuje pravou rukou k nebesům, drží dítě za pravou ruku a pozvedá ji nahoru. Malba, mimo jiné, naznačuje vzdělávání dětí k vznešeným hodnotám a principům. (Public domain)

Všechny tyto kvality jsou navzájem odděleny a patří buďto „napravo” nebo „nalevo” do sféry dobra nebo zla.

Jedno české přísloví říká: „Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění”, a tedy skutky špatné kvality nás postupně povedou k horšímu životu, do horšího prostředí a horšího fyzického a psychického stavu. A také duši po smrti fyzického těla umístí do nižších říší.

Naproti tomu cesta napravo bude možná provázena těžkostmi a utrpeními, ale zároveň povede ke zlepšení. Bude to ale vyžadovat dodržování morálních pravidel, ve východní i západní kultuře často vzpomínaných jako „přikázání”. Bude se po člověku žádat sebeovládání, zdrženlivost, pravdomluvnost nebo myšlení na druhé před myšlením sám na sebe a podobně.

Vzkaz, který po sobě zanechal český panovník a jeden z největších císařů v evropské historii se také drží v tomto duchu:

Nástupcům svým, kteří seděti budou po mně na mém trůně, kladu na srdce, aby poznali dvojí život tohoto světa a zvolili si lepší.“ – Karel IV.

Celý článek…

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Dotace na elektromobily nejsou třeba, na trhu se prosadí samy, myslí si ministr Kupka
Dotace na elektromobily nejsou třeba, na trhu se prosadí samy, myslí si ministr Kupka

Podle ministra dopravy Martina Kupky není třeba dotovat koupi elektromobilů, cestu na trh si najdou samy, jakmile spadnou ceny. Stát zainvestuje 5 miliard do dobíjecích stanic.

Trump se setkal s polským prezidentem Dudou v Trump Toweru
Trump se setkal s polským prezidentem Dudou v Trump Toweru

Bývalý prezident Donald Trump se ve středu večer v New Yorku setkal s polským prezidentem Andrzejem Dudou, přičemž dvojice diskutovala o zásadních mezinárodních otázkách, jako je situace na Ukrajině, Blízký východ a výdaje NATO.

„Jsme v té nejhorší čtvrtině v rámci Evropy.“ Obezita u dětí se v ČR zvyšuje, má vliv i na duševní zdraví
„Jsme v té nejhorší čtvrtině v rámci Evropy.“ Obezita u dětí se v ČR zvyšuje, má vliv i na duševní zdraví

Na téma Obezita, vliv prostředí a duševní zdraví se ve středu v Poslanecké Sněmovně konal kulatý stůl, kde se sešli a diskutovali spolu zástupci různých odvětví medicíny, kteří se problému obezity u dětí věnují.

„Přece nechceme ztratit další generaci.“ Senátoři chtějí širší diskuzi o vlivu sociálních médií na děti
„Přece nechceme ztratit další generaci.“ Senátoři chtějí širší diskuzi o vlivu sociálních médií na děti

Senátorka Daniela Kovářová iniciovala širší diskuzi o negativních dopadech nových médií a sociálních sítí na děti a eventuálně problematiku i legislativně omezit. Kolegové z podvýboru ji podpořili.

Vít Rakušan a jeho slavná výjimka z migračního paktu
Vít Rakušan a jeho slavná výjimka z migračního paktu

Vít Rakušan tvrdí, že z migračního paktu budeme mít výjimku kvůli velkému počtu ukrajinských uprchlíků. Nebudeme prý muset přijímat migranty, ani platit pokutu půl milionu Kč za nepřevzatého migranta. Už v červenci 2023 jsem psal o tom, že s výjimkou pro Ukrajince v migračním paktu je to mnohem složitější.