Abychom si udrželi tělo v dobré rovnováze, musíme kromě dostatečné dávky pohybu a spánku dávat pozor i na to, co a jak jíme. Zdravé stravování si nejlépe zajistíme výběrem surovin bohatých na rozmanité živiny, které se zároveň dají jednoduše připravit.

Řepa, bavíme-li se o té červené, nabízí širokou škálu možnosti servírování a zároveň i výbornou nutriční hodnotu. Dá se jíst syrová, nakládaná, uvařená v páře, vařená nebo osmažená samotná či v kombinaci s jinou zeleninou. Často se přidává do nejrůznějších salátů, jimž propůjčí nový chuťový rozměr.

Pečením v troubě získá červená řepa příjemně štiplavou sladkou chuť. Pečte ji zabalenou do alobalu. Bude to trvat minimálně hodinu (závisí na velikosti), ale vyplatí se počkat.


Rozkrojená červená řepa. (Tris_T7/Wikimedia Commons)

Vlastnosti červené řepy z ní dělají „superjídlo“ s dobrými účinky na zdraví. Má vysoký obsah folátů (vitamínu M), což znamená, že vám pomůže vypadat a cítit se mladě, jelikož foláty jsou nutné při tvorbě a udržování nových buněk. Předchází také vrozeným vadám novorozenců, protože jsou nezbytné pro normální růst tkání.

Řepa je bohatá na pektin, rozpustnou vlákninu, která váže toxiny, těžké kovy a nadbytečné hormony a odplavuje je z těla ven, takže se zpětně nevstřebají.

Polévka z červené řepy. (Pixabay)

Kromě toho je červená řepa výborným zdrojem draslíku, který vám může chybět v situaci, kdy trpíte nadměrným vylučováním tekutin následkem silného pocení, zvracení či průjmu. Konzumace řepy je přirozený způsob, jak ztracený draslík nahradit. Pokud se nám tohoto prvku nedostává, můžeme trpět únavou, svalovými křečemi a bolestí žaludku.

V neposlední řadě je tato zelenina známá vynikajícími účinky na srdce. Červená řepa svými protizánětlivými složkami pomáhá bránit se proti srdečním chorobám a snižovat hladinu LDL („špatného“) cholesterolu.