22. 7. 2024

V rozhovoru s malířem Shao-Han Tsai hovoří o svém panelu v triptychu Nekonečná milost Buddhy.

Z mnoha mistrovských děl přihlášených do šestého ročníku Mezinárodní soutěže figurální malby televize NTD vyniklo zejména stříbrem oceněné dílo Nekonečná milost Buddhy. Každý panel triptychu, díla rozděleného na tři části, namaloval jiný umělec: Hung-Yu Chenová, Yuan Liová a Shao-Han Tsai.

Monumentální pravý panel triptychu, který namaloval tchajwanský umělec Tsai, zobrazuje nestárnoucí téma věčného trestu. V horní části panelu se půlkruh Buddhů noří do sytých mraků, zatímco dolů se vtlačuje zlaté kolo vyzařující paprsky světla, které pronikají temnotou. Dole se zmítající se vír zmučených postav vrhá do hořící propasti, která se otevírá v bezbřehých oceánech.

Pravý panel „Nekonečná milost Buddhy“ od Shao-Han Tsaie. (Mezinárodní soutěž figurální malby NTD)

Důmyslná kompozice a choreografie četných postav, vyvážená scénou spásy na levém panelu a božským triumfem na středním panelu, se vyrovná dramatu italských barokních mistrů.

Tsaiova umělecká dráha je úzce spjata s mezinárodními soutěžemi televize NTD ve figurální malbě. Jeho první učitel, Bei Cuiová (Tsui Hua Yangová), získala bronzovou medaili na 2. ročníku malířské soutěže NTD. Položila základy uměleckého vzdělávání Tsaie a seznámila ho s kresbou, akvarelem, tušovou malbou a kaligrafií.

Od střední školy se Tsai vzdělával v ateliéru Yuana Liho, japonského malíře a držitele zlaté medaile z 1. ročníku soutěže NTD. Pod jeho vedením získal Tsai formální vzdělání v evropské umělecké tradici. Poté, co s Liem pokračoval ve svém mentorství po více než deset let, zkoncipovali společně se svou spolužačkou, paní Chenovou, triptychovou malbu Nekonečná milost Buddhy.

Hung-Yu Chenová a Shao-Han Tsai získali 18. ledna 2023 v Salmagundi Clubu v New Yorku stříbrnou cenu na šestém ročníku mezinárodní soutěže NTD ve figurální malbě. (Samira Bouaou / The Epoch Times)

Rozhovor s umělcem

Měl jsem možnost se setkat s Tsaiem na výstavě finalistů v New Yorku a vyzval jsem ho, aby se podělil o něco málo o vzniku tohoto díla a o své zkušenosti s klasickou olejomalbou.

Epoch Times: Mohl byste pohovořit o námětu a technice svého letošního díla? Jaký byl proces tvorby tak monumentální práce?

Shao-Han Tsai: Byl jsem zodpovědný především za pravý panel Nekonečné milosti Buddhy, včetně počáteční kompozice, skic, malých návrhů, fotografování živých modelů a malby na plátno. Představuje konflikt různých duchovních sil ve vesmíru a jejich konkrétní projevy v lidském světě.

Vizuálním středobodem obrazu je zlatý Falun [kolo zákona složené z buddhistické svastiky a taoistického jinu a jangu]. Nad ním jsou zobrazeny Buddhové, kteří znázorňují pozitivní síly vesmíru, a pod ním jsou zkažení duchové, kteří reprezentují negativní síly. Samotný Falun symbolizuje mechanismus vesmíru, „zákon“ vesmíru.

Detail Falunu z pravého panelu obrazu „Nekonečná milost Buddhy“ od Shao-Han Tsaie. (Mezinárodní soutěž v malování figurální malby NTD)
Detail zkažených duchů z pravého panelu obrazu „Nekonečná milost Buddhy“ od Shao-Han Tsaie. (Mezinárodní soutěž figurální malby NTD)

Když z Falunu vyzařují paprsky světla, padají zkažení duchové, kteří se odchýlili od své dobré povahy, dolů s vířícími mraky. Tato negativní síla se odráží v lidském světě jako moderní vlna komunismu, který z historického hlediska není jen politickou ideou nebo modelem vlády. Spíše má své kořeny v souboru ideologií, které míří proti Bohu a které mají již více než sto let velký vliv na náboženskou víru, morálku, vzdělání, kulturu a geopolitiku. Ve skutečnosti otevírá lidstvu bezednou pekelnou propast, symbolicky znázorněnou na dně tohoto díla vedle symbolu srpu a kladiva.

Z technického hlediska čerpá kompozice z mnoha uměleckých děl západní tradice – zejména z témat „Posledního soudu“.

Vytvoření vícefigurální kompozice je velmi náročné: Jak uchopit rozměr, počet a prostorové vztahy mezi postavami, … a zároveň ukázat správnou míru velkoleposti, s tím je třeba stále znovu experimentovat a upravovat. V počáteční fázi tvorby vzniklo téměř 30 verzí náčrtu a tři až čtyři dny jsme strávili fotografováním živých modelů.

„Poslední soud“, 1653, Jacob Jordaens. Olej na plátně. Muzeum Louvre, Paříž. Příklad vícefigurálního díla zobrazujícího Poslední soud. (Volné dílo)

Epoch Times: Co je podle vás na tvorbě umění v klasické tradici zvláštní ve srovnání s jinými současnými metodami?

Tsai: Myslím, že mezi tvorbou klasického a moderního umění je velký rozdíl. Účelem klasického umění je propojit různé úrovně krásy a pravdy, které umělec dokáže vnímat – nikoli usilovat o kreativitu a novost … nebo vyjádřit vlastní emoce. Toho se snažím dosáhnout i ve své vlastní tvorbě.

Tvorba obrazu zahrnuje spoustu specifických detailů od kompozice po techniku a při realizaci mohou vznikat obtížné problémy. Při jejich řešení se člověk musí opřít o léta tréninku v základních dovednostech a odkazy na minulá mistrovská díla [a] někdy i o nahromaděné osobní zkušenosti a zkoumání. Jindy nezbývá než čekat na náhodnou inspiraci z nebes. Každé nové dílo je cesta plná zkoušek, utrpení a příležitostí ke zdokonalení.

Stejně jako proces sebekultivace a osvícení spočívá konečná hodnota klasického umění v tom, že demonstruje život a stav bytí svého tvůrce. Jinak je prezentace jakéhokoli vizuálního efektu nanejvýš permutací tvarů a barev.

Epoch Times: Jak z pohledu klasického umělce hodnotíte mistrovská díla napříč staletími? Jak pro začátečníky a některé z nás amatérů rozpoznat dobrý obraz a pochopit jeho vynikající techniku?

Tsai: Začátečníkům v klasickém umění osobně doporučuji prostudovat vydání Dantovy „Božské komedie“ ilustrované francouzským malířem 19. století Gustavem Dorém. Doré na jedné straně vstřebal kompoziční a šerosvitné efekty klasických mistrů a byl velmi dokonalý ve schopnosti vyprávět scénu. Na druhé straně samotná Božská komedie je bohatá na nápadité scény, od podivného a hrůzného Pekla až po svaté a krásné Ráje, které jsou velmi zajímavé a inspirativní pro čtení.

Sám jsem se ostatně klasickým uměním nadchl, když jsem v dospívání četl čínské vydání Božské komedie s Dorého ilustracemi. Poté si člověk může stanovit určitý klasický mýtus nebo biblický příběh, shromáždí řadu kompozic minulých mistrů tohoto příběhu a porovná, jak odlišně interpretovali stejný děj nebo scénu. Myslím, že to může podnítit větší zájem a umožnit začátečníkům postupně si vypěstovat určitý vkus a schopnost uměleckého vnímání.

dante
„Dante a Vergilius v devátém kruhu pekla“ (Dante and Virgil in the Ninth Circle of Hell), 1861, Gustave Doré. Olej na plátně. Městské muzeum Bourg-en-Bresse, Auvergne-Rhône-Alpes, Francie. (Volné dílo)

Epoch Times: Jak vás inspirují dějiny evropského umění? Proč chcete tuto uměleckou tradici zachovat a propagovat i dnes? Jak jako malíř čínského původu vnímáte rozdíly a shody mezi východní a západní klasickou tradicí?

Tsai: Na vysoké škole jsem studoval čínštinu a mám malý základ ve starověké literatuře. Vždy jsem se velmi zajímal o tradiční východní kulturu. Zároveň jsem si také všiml, že na Západě existuje hluboké spojení mezi dějinami umění a [filozofií]. Formování klasického umění v Evropě je neoddělitelně spjato s jejím filozofickým a teologickým chápáním vesmíru.

Spíše než srovnávání povrchních rozdílů mezi východním a západním uměním mě zajímá tradiční kulturní víra a kosmologie, které za nimi stojí. Mám pocit, že mezi nimi stojí mnohem více společného, než si většina lidí myslí. Různé národy a země světa mají různé zvyky, obyčeje, temperament a záliby, ale umělecké koncepty nebo estetické principy, které se v průběhu tisíciletí staly kanonickými, mají často kořeny v něčem zásadnějším a univerzálnějším. To je pravděpodobně myšleno čínským příslovím „technika může být zdokonalena, aby dosáhla tao, a umění může usměrňovat božské“.

Domnívám se, že východní a západní umělecké tradice jsou sjednoceny ve smyslu „Tao“ – cesty vesmíru. Jsem nadšený z pochopení těchto univerzálních a základních kulturních hodnot, protože si myslím, že se musí dotýkat některých pravd o člověku, životě a vesmíru.

Myslím, že celá lidská civilizace čelí jistému druhu degradace způsobené postmoderním rozpadem všech tradičních vazeb a systémů. Mnoho lidí dnes chápe věci zploštěle a roztříštěně a postupně ztrácí schopnost metafyzicky uvažovat o různých kulturních jevech – včetně umění.

Tvorba klasického umění je určitým druhem vnitřní praxe, a jen díky ní můžeme skutečně dosáhnout jeho hlubších významů. Myslím, že to je důvod, proč jsem odhodlaný na této cestě pokračovat.

ete

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Útok ISIS v New Orleans ukazuje, že vliv jeho propagandy trvá dál, říkají analytici

To, zda ISIS fyzicky existuje nebo ne, je pro islámské extremisty „irelevantní“, říká odbornice na boj proti terorismu. Proč je jeho ideologie stále atraktivní?

Sněmovna schválila růst platů vrcholných politiků pro letošek téměř o sedm procent

Do budoucna se mají podle přijatého pozměňovacího návrhu meziročně zvyšovat nejvýše o pět procent.

norsko krajina domy
Jak se miliardáři v Norsku stali ohroženým druhem

Kritici varovali, že norská daň z bohatství „vyvolá odliv kapitálu a ohrozí tvorbu pracovních míst“, a přesně to se také stalo. Norský novinář Rupert Neate poznamenal, že v roce 2022 opustilo Norsko více „superbohatých lidí“ než „během předchozích 13 let“.

Po rozhodnutí Nejvyššího soudu má čínská sociální síť TikTok v neděli v USA ukončit činnost

U amerických uživatelů populární služba by podle zákona měla v neděli ukončit činnost, pokud by ji čínská mateřská firma ByteDance do té doby neprodala.

Kyle Bass, zakladatel a investiční ředitel společnosti Hayman Capital Management a zakládající člen Výboru pro současné nebezpečí: Čína, ve Washingtonu, 26. září 2019. (Samira Bouaou / The Epoch Times)
Čínský trh s dluhopisy je známkou kolabující ekonomiky, říká Kyle Bass

Podle manažera hedgeového fondu se čínská ekonomika potýká také s problémy v bankovnictví a realitách.

Esenciální oleje pro zahřátí, lepší spánek a usnadnění trávení v zimě

Esenciální oleje jako zimní spojenci se snadno používají a nabízejí řadu výhod pro tělo i mysl. V zimě se lidé často cítí depresivně, když se dny zkracují a teplota klesá. Tehdy mohou esenciální oleje dělat zázraky. Wej Čchen-i, koordinátorka zdraví certifikované společností TÜV Rheinland, doporučuje esenciální oleje, které podporují spánek a teplo a zklidňují trávicí trakt. Tyto oleje pomáhají uvolnit […]

Česko vypustilo do vesmíru svou největší družici, sloužit bude obraně

Česko v úterý vypustilo do vesmíru zatím svou největší družici SATurnin-1. Sloužit má k obraně a bezpečnosti. Na rozdíl od jiných družic není závislá na zahraničních technologiích.

„Tohle je pro mě silný příběh,“ říká režisér Dan Svátek o osudech čínského obhájce Kao Č‘-šenga

V Senátu zazněl silný příběh renomovaného čínského právníka Kao Č‘-šenga, jenž upadl v nemilost komunistického režimu. Jak jej vnímají režisér Dan Svátek a senátorky Jitka Seitlová a Jaromíra Vítková?

National Geographic Society: Jak a kde vznikla tato nejvlivnější geografická společnost na světě?

Vznik National Geographic Society v roce 1888 spojil objevitele a vědce s cílem šířit geografické poznání a podporovat vědecké expedice.