James Sale

5. 10. 2025

Pád člověka odhaluje tři psychologické patologie, které podkopávají zdraví naší společnosti.

Jedním z důvodů, proč jsem tak vášnivým studentem světových mytologií, je to, že odhalují mnoho o naší současné psychologii. Proč? Protože lidská přirozenost se od počátku lidstva nezměnila. Jinými slovy – neposunuli jsme se vpřed.

Jak řekl Aseem Malhotra, uznávaný kardiolog a autor mnoha publikací, v rozhovoru pro pořad American Thought Leaders: „Ačkoli jsme za posledních 2 500 let pokročili technologicky, … psychologicky jsme se neposunuli, a dokonce bych řekl, že v posledních letech … psychologicky ustupujeme zpět.“

Naše technologické pokroky a exponenciální úspěchy jsou nepopiratelné. Ale k čemu nám jsou, pokud se jako lidé psychologicky nezlepšujeme – nebo dokonce upadáme?

Koneckonců, mluvit o této regresi přesahuje rámec psychologie a dotýká se také morální roviny: v moderním světě pozorujeme nárůst zla.

Dnes se takovým pojmům, jako je „zlo“, vyhýbáme, protože znějí absolutisticky a hodnotově. Místo toho říkáme třeba: „To je nepřijatelné.“ Lidský úpadek v průběhu času však tvoří ústřední motiv mnoha světových mýtů – sestup od zlatého věku lidstva ke stříbrnému, bronzovému a nakonec železnému, v němž zlo vládne.

Detail z díla „Zlatý věk“ od Pietra da Cortony. Palazzo Pitti, Florencie, Itálie. (Public Domain)

Tento koncept či jeho varianty jsou běžné v řecké, římské, hinduistické, severské (cyklus Ragnaröku), zoroastriánské, buddhistické (cykly úpadku) i aztécké mytologii.

Mýty o úpadku lidstva

Kosmolog Tony Rothman a fyzik George Sudarshan ve své knize Pochybnost a jistota (Doubt and Certainty) popisují hinduistickou verzi tohoto mýtu:

„Každý cyklus se skládá ze čtyř věků, z nichž každý je horší než ten předchozí. Čtvrtý věk, který se v indickém počítání uvádí jako první, je ‚zlatý věk‘, blažené období prosperity a spravedlnosti, kdy je dodržována dharma, tedy zákon a povinnost. Ve třetím věku se dodržuje už jen tři čtvrtiny dharmy; lidé poznávají utrpení a smrt. Druhý věk následuje s pouhou polovinou dharmy na zemi, zlo a utrpení rostou, lidský život se zkracuje. My samozřejmě žijeme v posledním, zlém věku (Kali Yuga), kdy se bohatství stává jediným měřítkem ctnosti, sex nahrazuje lásku a počítače nahrazují mysl. Po skončení čtyř věků, které trvají dohromady 12 000 božských let neboli 4 320 000 lidských let, nastává rozpad, všeobecné očištění.“

Kismet, robotická hlava vytvořená v 90. letech 20. století, dokáže rozpoznávat a napodobovat emoce. Ztrácíme s moderní technologií své lidství? (Rama / CC BY-SA 3.0)

Tento vzorec morálního úpadku je běžný. Jeho esencí – a snad i nejstarším mýtem vůbec – je pád Adama a Evy ze Zahrady Edenu (Genesis 3). Všechno bylo kdysi dokonalé – zlaté – a nyní už není.

Tyto mýty ovšem vyjadřují hluboké pravdy. Někteří myslitelé, jako Austin Farrer, významný anglikánský teolog 20. století, rozlišují mezi doslovným a mytologickým výkladem. Napsal: „Adam se ve starém příběhu setkává s Bohem, který se prochází po zahradě. … Ale to je poezie, a bylo by velmi pošetilé brát ji doslovně.“

Sám jsem ochoten přijmout, že události z příběhu o Adamovi a Evě se skutečně staly. Ale ať už jsou doslovně pravdivé či nikoli, není to podstatné – příběh je pravdivý v tom nejhlubším smyslu. Odpovídá na otázku o pravé povaze lidské existence. Můžeme věřit jednomu či obojímu; trvat na doslovnosti je nepodstatné – fakta i fikce nám zde předávají důležité poselství.

Psychologické patologie

Než se pustíme do samotného příběhu, je třeba vyjasnit, co mám na mysli pojmy jako psychologické problémy, poruchy či – podle současného slovníku – patologie. Je jich mnoho. V médiích se s nimi setkáváme neustále, když jsou určité zločiny či hrůzné činy připisovány některé z nich. Uveďme několik klíčových projevů negativního myšlení: potlačování reakcí, útlak, svalování viny, ztotožnění, sublimace, stažení se, projekce, racionalizace, otupělost, popírání a další.

Všechny tyto strategie jsou obranné mechanismy, které mají chránit naše ego před něčím, co vnímá jako ohrožení své jistoty nebo existence. Ne všechny patologie jsou však stejně závažné; některé jsou horší než jiné.

Biblický příběh o Zahradě Edenu odhaluje tři psychologické patologie, ke kterým má člověk sklon – a které v nás přetrvávají, protože naše přirozenost se nezměnila.

Podívejme se na ně v opačném pořadí. První z nich je svalování viny.

Svalování viny

Mědirytina Theodora de Bryho (1528–1598) podle Jodocuse van Wingheho (1544–1603). Eva možná utrhla jablko ze stromu poznání, ale Adam se příliš nebránil tomu, aby ho snědl. (Public Domain)

Adam a Eva se provinili tím, že neposlechli Boží výslovný příkaz. Adam svalí vinu na Evu a Eva na hada. Není to jejich vina!

Svalování viny přesouvá odpovědnost na druhého – jinými slovy říká, že za svůj čin nenesu odpovědnost. Někdo jiný za to může. Dá se říci, že právě vina je nejrozšířenější, nejzákeřnější a nejničivější z psychologických neřestí, které lidstvo sužují. Je ústředním bodem všeho negativního v nás. Není divu, že působí takovou spoušť. A je velmi těžké ji překonat.

Když uděláme chybu, poctivější by bylo říci: „Mea culpa“ – má vina. Ale to je, žel, poměrně vzácné. Studium mýtu nám pomáhá pochopit, jak hluboko je tato neřest – obviňování druhých – zakořeněna. V širším pohledu vidíme, že národy obviňují jiné národy a křivdy přetrvávají celá staletí.

Svou vlastní zemi v tom možná nezastavíme – snad jen u volebních uren –, ale jak můžeme my sami přestat vinit ostatní?

Pokud se ponoříme do událostí v Zahradě Edenu, mohou nás zcela zaujmout a stát se jakýmsi osobním rozvojovým programem na způsob „udělej si sám“. Uvidíme, že tento problém se týká i nás samotných.

Další, zásadní aspekt toho, proč je svalování viny tak zhoubné, spočívá v tom, že – řečeno jazykem osobnostního rozvoje posledních padesáti let – jde o málo pochopený fakt. Pokaždé, když obviňujeme druhé, zabíjíme sami sebe. V okamžiku, kdy svalíme vinu na druhé, dochází k jakési vnitřní smrti, protože popíráme část skutečnosti, která vznikla spolu s námi, skrze nás a naším přičiněním – a tvrdíme, že s ní nemáme nic společného.

V podstatě tím popíráme sami sebe jako spolutvůrce reality a s tím i přijetí věcí takových, jaké jsou. Proto je obviňování jistým druhem rouhání. Popíráme tím své „božské“ schopnosti spolutvorby. Stručně řečeno, vyčleňujeme se a izolujeme od vědomí – či Taa nebo Boha – které řídí vesmír, jehož jsme součástí.

Teologickým jazykem řečeno, směřujeme do pekla. Z pohledu světského můžeme říci, že peklo není místo po smrti, ale stav mysli, do něhož vstupujeme tady a teď. Jak to vyjadřují tradiční buddhisté: „Nebudeš potrestán za svůj hněv [či obviňování]. Budeš potrestán svým hněvem [či obviňováním].“ Jinými slovy, každá neřest se stává sama svým vlastním trestem.

Projekce

„Adam a Eva s jablkem a hadem“ od Marcantonia Raimondiho podle Albrechta Dürera. The Metropolitan Museum of Art. (Public Domain)

Druhou výraznou psychologickou patologií je projekce. Projekce je negativní nastavení mysli, kdy nejen obviňujeme druhé, ale také v nich vidíme a cítíme neřest, která ve skutečnosti charakterizuje nás. Každý z nás jistě potkal přítele, který neustále tvrdí, že ostatní jsou žárliví nebo soutěživí. Časem si však uvědomíme, že právě žárlivost, soutěživost či jiná chyba jsou jejich vlastními rysy – oni je jen nevidí. C. S. Lewis k tomu poznamenal: „Omyl i hřích mají společnou vlastnost – čím hlouběji jsou zakořeněny, tím méně si je jejich oběť uvědomuje.“

Adam a Eva si zjevně nejsou vědomi závažnosti svého hříchu, ani když jsou vyháněni z Edenu. Promítají svou vinu na hada. Myslí si, že v nich samotných zlo není, ale je v hadovi.

Projekce a obviňování působí společně a vzájemně se posilují. Pokud je had vinen, pak musí být také viníkem – a tudíž my ne! To, co poprvé vidíme v Zahradě Edenu, dnes nacházíme na pracovišti, kde se tomu říká „excusitis“ – chorobné hledání výmluv.

Popírání

„Pokárání Adama a Evy“, 1740, Charles Joseph Natoire. The Metropolitan Museum of Art. Dříve než Bůh pokárá Adama a Evu, klade jim otázky. (Public Domain)

Třetí patologií, která úzce souvisí se svalováním viny, je popírání. Bůh se Adama ptá třemi otázkami: „Kde jsi?“ – Adam odpovídá nepřímo; pak: „Kdo ti pověděl, že jsi nahý?“ – na tuto otázku Adam vůbec nereaguje. A nakonec: „Jedl jsi ze stromu, z něhož jsem ti zakázal jíst?“– Adam odpovídá prostě tím, že obviní svou ženu. Stručně řečeno, Adam – a Eva stejně tak – se snaží popřít skutečnost toho, co se stalo, přičemž zároveň promítají zlo do druhého a vinu svalí na hada.

V jádru těchto činů probíhá popírání – zuřivé odmítání pravdy, skutečnosti, života. V řeckých mýtech je nejhorším zločinem hybris, což je také forma popírání pravdy: pravdy o tom, kým jsme, a jaký je náš vztah k bohům. Jde o chybu spočívající v překročení našich hranic jako smrtelných bytostí.

Tyto mýty – zejména příběh o Zahradě Edenu – přímo odporují moderním představám o pokroku a dokonalosti člověka. Měli bychom jim věnovat mnohem více pozornosti; pokud bychom to udělali, lépe bychom chápali, co se děje ve světě i v našich vlastních srdcích.

Jak to vyjádřil profesor a filozof Terry Eagleton: „Je zapotřebí … znovuzrození mýtu, které ukončí sekulárního ducha pokroku a optimismu, jenž dnes klame masy.“ Amen k tomu.

Máte tip na téma z oblasti umění a kultury, které byste chtěli, abychom zpracovali? Napište nám své nápady či podněty na e-mail namety@epochtimes.cz.

ete

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Dostane Okamura pozvánku k Moravcovi? Jeho dlouhodobá nepřítomnost dle ředitele ČT porušuje kodex

Nezvání Tomia Okamury do Otázek Václava Moravce řeší členové Rady ČT již delší dobu. Ředitel televize dnes na jednání Rady pronesl závěr, že dlouhodobá nepřítomnost Okamury ve vysílání představuje porušení kodexu, a přijal opatření.

Pavel chce, abych vysvětlil řešení střetu zájmů veřejnosti, a ne jemu, řekl Babiš po schůzce

Pravděpodobný budoucí premiér Andrej Babiš se vyjádřil před novináři po schůzce s prezidentem Pavlem k řešení střetu zájmů kvůli vlastnictví holdingu Agrofert.

Matej Gregor
„Voliči sledují, jak se k sobě chováme.“ Gregor apeluje na zlepšení pokleslé kultury projevů ve Sněmovně

„Mimo Sněmovnu existuje a vždy bude existovat svět venku, který nás bedlivě sleduje, a naši voliči sledují naše vystoupení a to, jak se tady vzájemně k sobě chováme,“ říká nově zvolený poslanec Matěj Gregor...

Zelenskyj vyzval k rezignaci ministry spravedlnosti a energetiky kvůli korupčnímu skandálu

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dnes vyzval k rezignaci ministra spravedlnosti a ministryni energetiky v souvislosti s korupčním skandálem v energetickém sektoru.

Cena za dekarbonizaci – energie budou dražší, my budeme chudší, ale zelení, říká šéf chemického průmyslu v ČR

Green Deal přinese Evropě nízkoemisní průmysl, ale nikdo už nehovoří o tom, že vede ke zdražování výroby a životních nákladů, upozorňuje šéf strádajícího chemického průmyslu v ČR.

Policista hlídkuje u kongresového centra v Tianjinu během summitu Šanghajské organizace pro spolupráci.
Čínské soudní spisy odhalují „důkazy“, které režim používá k pronásledování věřících

Dokumenty potvrzují dlouhodobé represivní postupy KS Číny: za texty Falun Gongu, materiály souboru Shen Yun či sledování nezávislých médií lidé čelí vězení a nuceným pracím. Ukázané příběhy zachycují perzekuci napříč dvěma dekádami.

Telefon je štěnice, kterou nosíte v kapse, zachytit se dají i šifrované zprávy, varuje šéf francouzské tajné služby

Před odposlechem není stoprocentně chráněná žádná digitální komunikace, upozorňuje ředitel francouzské zahraniční rozvědky. Před tajnými službami a hackery vás neochrání ani šifrovaná komunikace v aplikacích jako WhatsApp nebo Signal.

Dvě studentky sedí na venkovní houpačce a společně čtou knihy, soustředěně o nich diskutují v neformálním prostředí.
Studenti by měli číst celé knihy, ne jen úryvky

Studenti ve školách stále častěji čtou jen úryvky místo celých knih, což může oslabovat rozvoj hlubšího porozumění textu i kritického myšlení.

Léčba syndromu neklidných nohou snižuje riziko Parkinsonovy choroby

Léčba syndromu neklidných nohou dopaminovými léky může snížit riziko Parkinsonovy choroby, ukazuje rozsáhlá studie.