Když je tělo zdravé, je zdravá i mysl. Pokud je narušená psychika, je těžké užívat si života.

Pro ty, kdo trpí depresí, existuje situační deprese (rekurentní depresivní porucha) a chronická deprese. Situační deprese je obvykle vyvolána traumatickou událostí, jako je například ztráta milovaného člověka nebo dlouhodobá neschopnost najít si práci. Chronická deprese často začíná situační depresí, ale může se také stát, že přijde zdánlivě z ničeho nic.

V každém případě je zbavit se deprese bez zdravého mozku mnohem těžší a často nemožné. Pro mnoho lidí, kteří zdraví neřeší, je to nejlepší, v co mohou doufat, situační štěstí, kdy smutek nebo úzkost jsou normálními stavy a ke spuštění pozitivních pocitů je třeba vnějších vlivů.

Zdravá mysl vyžaduje zdravá střeva

Střeva jsou nezbytná k rozkládání potravy, vstřebávání živin, vyrovnávají hormony a zásobují tělo prospěšnou mikroflórou, která zabraňuje šíření patogenních činností.

Nezdravá střevo neumožňuje správné vstřebávání živin, způsobuje hormonální nerovnováhu a propouští nezdravé, infekční mikroby a nestrávené jídlo do těla. To všechno vede k zánětu.

Je-li tělo zaníceno, týká se to i mozku. Studie ukázaly, že lidé s depresí mají vyšší hladiny zánětlivých markerů ve srovnání s lidmi, kteří nejsou depresivní. Chronicky vyšší míra zánětu vyvolaná nemocemi je také spojena s vyšší mírou deprese.

Špatná strava poškozuje funkci mozku i jinými způsoby. Rafinované cukry nacházející se ve většině zpracovaných potravin zvyšují obsah inzulínu a spouštějí uvolňování zánětlivých cytokinů. Pesticidy, herbicidy, umělá barviva, umělé příchutě a další chemikálie způsobují problémy také mnoha různými způsoby. Každá toxická složka poškozuje naše zdraví několika způsoby, přičemž zdraví střevní mikroflóry je obvykle nejlepším indikátorem celkového zdraví.

Některé účinky deprese můžete na chvíli potlačit léky, ale abyste se opravdu cítili dobře, musíte si vyléčit střeva. Léčení střevní mikroflóry si vyžaduje spoustu syrové zeleniny a bylin spolu s eliminací léčiv a dalších drog, jakož i omezení průmyslově zpracovaných potravin.

Pravděpodobně bude také nutné vyřešit i jiné problémy, které vedou k depresi, ale vzhledem ke skutečnosti, že klíčové hormony, které fungují také jako neurotransmitery, se vám tvoří v břiše, zdraví střev je fyziologickým předpokladem zdravého mozku.

Potraviny, které bojují s depresí

Tady se obvykle vyhrnou články o prospěšnosti konzumace lososa, čerstvého ovoce a zeleniny, zrnin, ořechů, čokolády, ústřic atd. Od čtenářů se očekává, že si ze seznamu vyberou několik svých oblíbených potravin, začnou je jíst a marně doufat, že se budou cítit lépe.

Jenže takhle to nefunguje.

Saláty jsou to nejlepší, co může člověk jíst, aby si uzdravil střeva a celé tělo – s výjimkou těch, kteří trpí histaminovou intoleranci, což je velmi zřídkavá výjimka.

Cílem každého, kdo si léčí chronickou chorobu, by mělo být dát si každý den salát. Nemluvíme tu jen o hlávkovém salátu a nějaké té mrkvi. Salát by se měl skládat alespoň z deseti druhů zeleniny a několika bylin. Kromě toho se zaměřte na rozmanitost stravy a přírodní potraviny bez co nejmenšího podílu zpracování. A nenechte korporace, aby vám připravovaly jídlo.

Salat
Saláty jsou to nejlepší, co může člověk jíst, aby si uzdravil střeva a celé tělo. (Buenosia Carol / Pexels)

Nejlepší je tedy jíst saláty, používat komerčně neupravované potraviny, vyhýbat se hotovým jídlům v obchodech s přídavkem chemikálií a připravovat si doma vlastní jídlo.

Dřepy a jiná cvičení

Ano, dřepy! Skvělá věc na dřepech je, že je můžete dělat téměř kdekoli. V přírodě jsme dřepěli, abychom se ukryli, vyprázdnili, zvedli věci ze země a místo sezení jsme taky dřepěli.

Dřepy pomáhají masírovat a aktivovat orgánové a žlázové funkce, uvolňují pozitivní hormony, vyrovnávají páteř a uvádějí do pohybu lymfatický systém. Pokud dřepy nezvládnete sami, zkuste se opřít o zábradlí nebo kus nábytku nebo požádejte někoho z vašich blízkých, aby vám byl oporou. Postupně by se vám měl zvyšovat rozsah pohybu. Můžete také zkusit cvičení, při kterém se ze sedu na zemi zvedáte do napřímeného postoje. Můžete střídat strany a nohy, kterými vstáváte. Viz video zde.

Další cvičení, která jsou vhodná pro zmírnění deprese, zahrnují:

Běh: lidské tělo je k běhu stvořeno. Každý den by mělo běhat a dřepět. Studie ukazují, že aerobní cvičení je při léčbě deprese často stejně účinné jako antidepresiva. A pokud se vám podaří dosáhnout pocitu štěstí, který běžci zažívají, budete chtít běžet znovu a znovu.

Pěší turistika v lese: ve studiích bylo prokázáno, že dostat se na čas ven do přírody je stejné či dokonce lepší než antidepresiva. Když jste venku, zkuste se uzemnit tím, že budete chodit bosí.

Prochazka V Lese
(Tobi/Pexels)

Jóga a meditace: studie ukazují, že i jóga a meditace zmírňují depresi.

Silový trénink: kolem vzpírání a dalších forem posilování co by prostředku proti depresi dosud neproběhl takový výzkum jako u jiných aktivit, ale to málo, co bylo objeveno, vypadá slibně. A kdokoli, kdo může při dřepu s váhou zvednout víc než vlastní tělesnou hmotnost, může potvrdit, jak úžasný pocit to je.

HITT: Pokud chcete ze svého volného času vymáčknout co nejvíc, intervalový trénink s vysokou intenzitou je neporazitelnou volbou. Zkuste to jednou a budete vědět, proč jde o tak dobrý způsob zmírnění deprese.

Dýchání

Většina z nás dýchá rychle a mělce. Zvedneme ramena, roztáhneme bránici a naplníme nádechem jen horní část plic. A to je špatně.

Když dýcháte správně, spolu s bránicí a hrudním košem se vám rozšiřuje i břicho. Důležité je i hluboké vydechování. Nezapomeňte, že vdechujete vzduch bohatý na kyslík a vydechujete oxid uhličitý a toxiny.

Doplňky k léčbě deprese

Pokud hledáte doplňky stravy, které nahradí zdravý jídelníček, bude to fungovat jen o něco lépe než si dát místo cvičení proteinový koktejl. Doplňky jistě mohou pomoci zlepšit některé příznaky, ale bez správné výživy nelze skutečného zdraví dosáhnout.

Chronická deprese naznačuje nějaký nedostatek v těle a patogenní aktivitu. Většina lidí trpících chronickou depresí trpí také hojností střevních bakterií zvaných Candida, které mohou být i patogenní. Ve skutečnosti má většina lidí, kteří trpí jakýmkoli chronickým problémem, příliš mnoho Candidy.

Ať už polykáte jakékoliv doplňky, nezapomeňte, že zdravé stravě se spoustou salátu se nic nevyrovná.

Probiotika

Jak bylo uvedeno dříve, zdravý střevní mikrobiom je nezbytný pro zdravý mozek. Naše symbiotické bakterie hrají klíčovou roli při asimilaci živin, produkci hormonů, funkčnosti imunitního systému a věda právě objevila, že střevní bakterie ovlivňují také funkci mozku.

Probiotika mohou pomoci přivést střevo do homeostázy a mohou zabránit rozkvětu patogenních mikroorganismů. Probiotika jsou protizánětlivá a některé studie naznačují, že probiotika mohou zmírnit depresi. Buďte však opatrní. Neužívejte jen tak nějaká probiotika s tím, že čekáte skvělé výsledky.

Kvalitní probiotikum spolu s probiotickou stravou (syrovou zeleninou) může pomoci vybudovat zdravý střevní biom, zatímco levné probiotikum může ve skutečnosti živit patogeny a způsobit více škody než užitku.

Mastné kyseliny

Náš mozek tvoří ze 60 procent tuk. Aby mozek, střeva a celé tělo správně fungovaly, potřebují řadu tuků. Potřebujeme nasycené tuky, mononenasycené tuky (omega 9) a polynenasycené tuky (omega 6, omega 3). Typická západní strava je bohatá na trans-mastné kyseliny, které způsobují záněty. Někteří lidé nejí dostatek tuků a většina lidí má příliš mnoho špatných tuků.

Velká norská studie ukázala, že u lidí, kteří pravidelně konzumovali olej z tresčích jater, byla asi o 30 procent nižší pravděpodobnost projevů deprese. Čím déle účastníci brali rybí tuk, tím menší byla pravděpodobnost vysoké deprese.

V jiné studii se 49 pacienty, kteří měli v anamnéze sebepoškozování, byly účastníkům studie náhodně přiděleny buď dávky esenciálních mastných kyselin, nebo placeba. Oběma skupinám se také dostala pomoc odborného terapeuta. Studie trvala 12 týdnů a výsledkem bylo, že skupina, která dostávala doplňky stravy v podobě tuku, vykazovala výrazně lepší výsledky než skupina na placebu.

I řada dalších studií ukázala slibné výsledky v léčbě deprese a úzkosti a jiných poruch duševního zdraví za pomoci užívání tuků ve formě doplňků stravy. Nejlepší je přirozeně získat zdravé tuky zdravou stravou, ale doplňky stravy mohou pomoci urychlit hojení a téměř okamžitě snížit zánět a posílit zdravý mozek.

Tryptofan

Tryptofan je esenciální aminokyselina, kterou naše tělo nedokáže vyprodukovat. Potřebujeme jej pro anabolické procesy a produkci různých hormonů, včetně serotoninu. Játra mohou z tryptofanu syntetizovat niacin.

Několik studií ukázalo, že nízká hladina tryptofanu může vést k depresím a způsobovat úzkost. Doplněk 5-HTP se obecně doporučuje před l-tryptofanem, protože prochází hematoencefalickou bariérou a přeměňuje se na serotonin efektivněji než l-tryptofan. Studie prokázaly lepší výsledky při léčbě deprese s přípravkem 5-HTP.

Selen

Jedna studie s celkem 978 mladými lidmi ve věku 17 až 25 let zkoumala vztah mezi selenem a depresí. Účastníci vyplňovali dotazník, který sledoval jejich náladu denně po dobu dvou týdnů, a zachycovali svůj stupeň deprese.

K určení hladiny selenu byly provedeny krevní testy. Výsledky ukázaly, že když jsou hladiny selenu příliš nízké nebo příliš vysoké, depresivní příznaky jsou mnohem pravděpodobnější. Studie také ukázala, že nižší koncentrace selenu jsou škodlivější než vyšší hladiny.

Vitamín D

Mnoho studií prokázalo souvislost mezi nedostatkem vitamínu D a depresí. Lidé s nízkým obsahem vitaminu D měli mnohem větší riziko deprese. Doporučujeme denní přístup na sluneční světlo. Pro ty, kteří žijí v oblastech, kde není dostatek slunečního světla, a pro ty, kteří mají nadváhu, má suplementace vitamínem D rozhodně smysl.

B-komplex vitamíny

Podle některých odborníků je jednou z běžných příčin chronické deprese nedostatek nebo nevyváženost vitamínů B. O vitamínech B3, B6, B9 a B12 je známo, že jsou nezbytné pro správné fungování mozku a k produkci hormonů. Užívání pouze jednoho vitamínu B po dlouhou dobu může způsobit nerovnováhu a být víc škodlivé než nízký příjem všech skupin vitamínu B. Špatné vstřebávání vitamínu B je známkou špatné střevní mikroflóry.

Ashwagandha

Ashwagandha je účinné přírodní antidepresivum bez závažných vedlejších účinků, které s sebou léky často nesou. V jedné studii byl laboratorním potkanům podáván imipramin (běžný antidepresivní lék) nebo ashwagandha, někdy známý jako indický ženšen. Výsledky byly překvapivě téměř totožné. V jiné studii bylo také zjištěno, že ashwagandha působí na depresi a úzkost způsobenou se sociální izolací stejně jako diazepam.

Eleuthero

Eleuthero má mírný sedativní účinek a podporuje nadledviny a potlačuje stresové hormony. Zatímco tato bylina může být pro některé darem od boha, může být také nadměrně stimulující a u některých lidí je kontraindikována, zejména u lidí s velmi vysokým krevním tlakem.

Bazalka indická (tulsi)

Bazalka indická, také nazývaná jako bazalka posvátná, je známá svou schopností redukovat záněty, stres a úzkost a může pomoci zvládat depresi. Výzkum ukázal, že bazalka snižuje množství kortizolu uvolněného během stresových událostí.

Kořen maca

Ukázalo se, že kořen rostliny maca, někdy označované také jako peruánský ženšen, pomáhá snižovat depresi a úzkost. Studie srovnávala ženy po menopauze, které užívaly kořen macy, oproti těm, které užívaly placebo. Studie prokázala významné snížení úzkosti, deprese a sexuální dysfunkce po konzumaci macy.

Třezalka tečkovaná

„Přírodní antidepresivum“ třezalka tečkovaná je velmi populární přírodní alternativou k antidepresivům. Několik studií ukázalo, že tato bylina může být stejně účinná jako léky na mírnou až střední depresi. Mohla by pravděpodobně pomoci také s těžkou depresí, nicméně dosud nebylo provedeno dostatečné množství studií.

Závěr

Žádné léky nebudou fungovat k léčbě chronické deprese navždy, a to samé platí pro doplňky stravy. K depresi může vést i nedostatek různých živin. Užívání jednoho nebo dvou doplňků může trochu pomoci, ale hlavní příčina nebude rozřešena bez změn v životním stylu.

Pokud trpíte depresí, nenechte velkofirmy, aby vám připravili jídlo, uzdravte si střevní mikroflóru, choďte do přírody a nebojte se zabrat, jde o vaše zdraví. Vím, že se to snadněji řekne, než udělá. Sám jsem tím prošel. Mám sklony k depresi a hodně jsem tím trpěl. Doporučuji začít s malými krůčky. A zdravá střeva jsou na prvním místě!

Michael Edwards je zakladatelem a šéfredaktorem časopisu Organic Lifestyle Magazine. Tento článek byl poprvé publikován na OrganicLifestyleMagazine.com

Z originálního článku deníku The Epoch Times New York přeložila M.S.