Český spolek, který je součástí mezinárodní iniciativy nevládních organizací, upozorňuje rodiče a zákonodárce, že moderní technologie by měly zůstat mimo dosah dětí, ať už kvůli záření, které vydávají, nebo kvůli návykovosti a negativnímu vlivu na vývoj dítěte. Opírají se při tom o různá vyjádření evropských institucí a výsledky vědeckých studií.
V době, kdy moderní technologie naplňují každodenní život dospělých i dětí, je podle nevládních organizací třeba vzít v potaz negativní vlivy těchto technologií a snažit se je co nejvíce eliminovat.
Podle spolku Life Resonance je třeba uvažovat nad potenciálním nebezpečím a udržovat děti od zařízení vysílajících záření v co největší vzdálenosti.
V minulém roce se spolek účastnil kulatého stolu v Senátu, který diskutoval právě dopad nových médií a komunikačních sítí na děti a mládež. Přítomní senátoři Daniela Kovářová, Jitka Chalánková a Bohuslav Procházka považují za nutné otevřít celospolečenskou debatu a vyzvat zodpovědné ústřední výkonné orgány k aktivním krokům.
Zároveň v rámci svého zapojení do aliance 40 organizací, které se sdružují do uskupení Europeans for Safe Connections, volá spolek po přijetí takzvané „Mezinárodní deklarace týkající se lidských práv dětí v digitálním věku“, která by podle nich měla na úrovni OSN ustavit tři níže uvedená práva, která propagují a objasňují jejich význam v nedávno zveřejněním video-spotu (viz níže).
- Právo dětí nebýt vystaveny záměrně návykovým zařízením, platformám a aplikacím.
- Právo dětí nebýt vystaveny škodlivému bezdrátovému záření.
- Právo dětí nebýt komerčně vykořisťovány.
Vývoj ve světě
Negativní vliv na vývoj dětí si uvědomila americká technologická špička. Děti této technologické elity se učí co nejvíce bez technologií.
V kalifornském Silicon Valley, centru digitálního pokroku, dává mnoho rodičů přednost veřejným školám, kde jejich děti používají počítače jen málo nebo vůbec. Na oplátku akceptují dlouhé čekací doby a vysoké školné. Německo mezitím dělá pokroky v digitalizaci škol. Švédsko se vrací k tabulkám, tužkám a knihám.
Výsledky posledních výzkumů také ukazují, že tradiční výuka přináší lepší výsledky, zatímco přítomnost chytrého telefonu snižuje inteligenci.
Jedna ze studií například porovnává psaní rukou na papír s psaním do počítače během výuky a první způsob přináší dětem lepší výsledky. Další studie porovnává vliv čtení z tištěných knih nebo z obrazovek na učení dětí a opět zde ve výsledcích vyhrávají tradiční tištěné knihy.
Supervizor a školitel psychologů Marek Macák z Institutu klinické psychologie na ETS Praha v říjnu minulého roku v Poslanecké sněmovně prezentoval zjištění, která ukazují, že u mladých dospělých dnes psychologové začínají pozorovat negativní posuny v duševním zdraví, které zřetelně souvisejí s přítomností sociálních sítí a digitálních obrazovek v posledních 10–15 letech.
V České republice a potažmo v celé Evropské unii se nyní řeší a diskutuje zákaz telefonů ve školách nebo omezení přístupu dětí k sociálním sítím. Zároveň se také posiluje zavádění 5G sítí a digitálních technologií do všech aspektů lidského života od finančních služeb přes automobilový průmysl až ke komunikaci s úřady nebo přáteli.
Spolek Life Resonance proto nabádá k uvážlivému používání těchto technologií a zvažování jejich vlivu na lidské zdraví, psychiku a vývoj dětí a dospělých.