27. 5. 2022

V poslední době se mezi příznivci přírodního přístupu ke zdraví hodně diskutuje o vitamínu D. Jako certifikovaná lékařka funkční medicíny sleduji stav vitaminu D velmi bedlivě.

Vitamín D je vlastně hormon, konkrétně prohormon, který tělo přeměňuje na steroidní hormon. Syntetizuje se v kůži při kontaktu se slunečními paprsky a aktivuje se v játrech a ledvinách.

V poslední době se vitamín D hodně probírá v souvislosti jeho rolí při podpoře imunitního systému, ovšem to zdaleka není jeho jediná role v lidském zdraví.

Funkce vitaminu D

Vitamin D plní v těle řadu funkcí, z nichž mnohé jsou klíčové pro základní fyziologické procesy. Pokud nemáme dostatečnou hladinu vitaminu D, ovlivňuje to všechny aspekty naší fyziologie, protože vitamín D se úzce podílí na funkcích buněk a genové expresi.

Hormon známý jako vitamin D:

  • Reguluje vápník a fosfor v séru
  • Působí synergicky s vitamínem A a K2
  • Snižuje buněčný růst
  • Podporuje apoptózu (správné odumírání buněk)
  • Zlepšuje buněčnou diferenciaci
  • Řídí genetickou expresi

Nedostatek vitaminu D je velmi rozšířený. Ve skutečnosti 70 % amerických dětí nemá dostatek vitaminu D. U nás v Restorative Wellness Center jsme během let provedli testy tisíců lidí a jen zřídka se setkáme s někým, kdo má optimální, funkční hladinu vitamínu D, pokud si na to opravdu nedává bedlivý pozor.

Měli jsme stovky pacientů, kteří žijí na Floridě, v Kalifornii a v dalších jižních státech, kteří mají výrazně nižší než optimální hladinu vitaminu D a také hořčíku. Hořčík je pro dobré fyziologické využití vitaminu D klíčový.

Příznaky nedostatku vitaminu D

Nízká hladina vitaminu D zvyšuje riziko vzniku rakoviny, autoimunitních onemocnění, cukrovky, vysokého krevního tlaku, kardiovaskulárních problémů a osteoporózy. Uvědomění si příznaků nedostatku vitamínu D vás může přimět k jeho řešení. Mezi tyto příznaky patří např:

  • Únava
  • Migrény
  • Bolest a slabost svalů
  • Deprese
  • Nízká nebo nesprávná funkce imunitního systému
  • Hormonální dysfunkce
  • Zvýšená zánětlivost
  • Alergie

Jak optimalizovat přísun vitaminu D

Z mého pohledu má konzumace stravy bohaté na živiny nepřekonatelnou hodnotu. Již téměř 15 let studuji práci Dr. Westona A. Price, zubaře, který se stal výzkumníkem v oblasti výživy. Jeho práce jasně ukazuje, že je důležité konzumovat nejen samotný vitamin D, ale brát ho také ve spojení s vitaminem A a vitaminem K2, kterému Price říká faktor X. Tyto vitaminy rozpustné v tucích – A, D a K – působí v součinnosti a K2 vlastně aktivuje správný metabolismus vitaminu D.

Výzkumy ukazují, že při konzumaci vitaminu D s vitaminů A a K2 je méně pravděpodobné, že „déčko“ dosáhne toxických hodnot.

Potravinové zdroje biologicky dostupných vitaminů A, D a K2

  • Vaječné žloutky od slepic s volným výběhem
  • Červené maso od zvířat krmených trávou
  • Orgánové maso, například játra
  • Syrové mléčné výrobky od zvířat krmených trávou, jako je ghí, máslo, smetana, mléko, kefír a sýry (pokud jsou tolerovány).
  • Olej z tresčích jater
  • Volně ulovené ryby (ne z odchovu), jako je losos, sleď, sardinky
  • Sádlo od zvířat z pastevního chovu, sádlo a tuk z kachen a kuřat chovaných ve volném výběhu

Je mnohem obtížnější dosáhnout toxických hladin těchto živin, pokud jsou konzumovány společně. Price pozoroval skupiny lidí žijících tradičním způsobem, které konzumovaly výživově bohatou stravu s vysokým obsahem těchto vitaminů rozpustných v tucích, a zjistil, že se u nich projevuje příkladné zdraví zubů a celková duševní pohoda.

Chronická onemocnění a choroby se u těchto skupin prakticky nevyskytovaly. Nutriční intervence však často nestačí, zejména u chronicky nemocných jedinců. Zkušený lékař při doporučování doplňků stravy zohlední stav vitaminu A, vitaminu D, vitaminu K2 a hořčíku a řídí se důkazy z laboratoře.

Vitamín D ze slunce

Nic nemůže nahradit zdraví prospěšný pobyt na živém, přirozeném slunečním světle. Koneckonců za produkci vitaminu D je zodpovědná naše pokožka. Během vystavení se slunečnímu svitu proniká ultrafialové záření do epidermisu (kůže) a fotolyzuje provitamin D3 na previtamin D3, který tělo využívá.

Odhaduje se, že 80 až 100 % vitaminu D, který potřebujeme, je výsledkem slunečního záření. Sluneční záření, které opálí pokožku (tzv. 1 minimální erytémová dávka), vytváří v našem těle ekvivalent 10 000 až 25 000 mezinárodních jednotek (IU) vitaminu D. Bohužel stárnutí, opalovací krémy a zvýšený obsah melaninu snížily schopnost kůže produkovat previtamin D3.

Kontakt se slunečními paprsky je ten nejlepší způsob, jak získat vitamín D. (Winniepix/Flickr)

Možná se ptáte: „Proč se prostě nevyhýbám slunci a místo toho neberu vitamin D?“ No, i kdybyste mohli získat veškerý vitamin D, který potřebujete, prostřednictvím doplňků stravy, a byl by stejně dokonale navržen a vstřebáván vaším tělem jako ten, který si vytváříte z vlastní kůže, stále byste přišli o další výhody slunečního záření, včetně zvýšené produkce mitochondriálního ATP (adenosintrifosfátu), buněčné signalizace a syntézy růstových faktorů a útlumu oxidačního stresu.

Nejlepší způsob, jak získat vitamin D, je tedy skrze pokožku. Já doporučuji 20 až 30 minut přímého, neomezeného pobytu na slunci denně mezi 10. a 15. hodinou. Osoby se světlou pletí se mohou muset k tomuto času propracovat, aby se nespálily. Osoby s tmavší pletí budou potřebovat delší dobu pobytu na slunci.

Bojíte se spálení?

Důkazy ukazují, že optimální hladina dalších vitaminů rozpustných v tucích, vitaminu C, hořčíku a esenciálních mastných kyselin výrazně přispívá k ochraně pokožky před spálením. Konvenční moudrost tvrdí, že slunce je třeba se bát a že si musíme na tělo nanášet chemické látky, které narušují hormony a způsobují rakovinu, abychom se ochránili před nemocemi.

Já se domnívám, že odborná literatura ukazuje pravý opak. Sluneční světlo chrání před mnoha chronickými nemocemi a symptomy. Studie z roku 2016, která sledovala 29 518 osob po dobu dvaceti let, ve skutečnosti zjistila, že u osob, které se vyhýbají pobytu na slunci, je dvakrát vyšší pravděpodobnost úmrtí ze všech možných příčin.

Měl bych jíst doplňky?

Když lékař doporučuje brát umělý vitamín D, musí vzít v úvahu celou řadu faktorů, které mohou ovlivnit způsob, jakým tělo tento doplněk metabolizuje. Mezi tyto faktory patří hladina vitaminu A, vitaminu K, vápníku, hořčíku a stav parathormonu spolu s tím, jak pacient asimiluje potravu.

Z mého pohledu je vitamin D3 jedinou formou, která by se měla doplňovat, a měl by se používat ve spojení s vitaminem K2. Každý, kdo bere vitamín D, by měl být pečlivě sledován, aby se zajistilo, že se nedostává mimo optimální rozmezí.

Kontrola nad doplňky stravy v podobě vitamínu D vznikla proto, že vitamin D je hormon. Ne každý si ho musí doplňovat. Nicméně existuje čas a místo pro suplementaci, pokud se používá ve správném poměru s jinými živinami. Mnoho lékařů považuje hladinu 25(OH)D (metabolitů vitaminu D v krvi) pod 30 ng/ml za problematickou. Bez optimální hladiny tohoto důležitého vitaminu a dalších vitaminů se těžko uzdravíte z chronického onemocnění nebo uvedete autoimunitní onemocnění do původního stavu.

Můžete do sebe dostat příliš mnoho vitaminu D?

Rozhodně ano, zní odpověď! Stejně jako nízká hladina vitaminu D je důvodem k obavám i jeho nadměrná hladina. Ideální hladina vitaminu D, stejně jako u mnoha jiných věcí, se pohybuje po křivce ve tvaru zvonu. Pokud se hladina 25(OH)D v krvi blíží 100 ng/ml a více, je považována za toxickou.

Vzhledem k tomu, že mnoho lidí propaguje brát vitaminu D v umělé podobě, často ve vysokých dávkách, je moudré vědět, že tento vitamin může v těle narůstat až do toxických hodnot, protože je rozpustný v tucích. To znamená, že se ukládá v játrech, tukové tkáni a kosterním svalstvu a je pravděpodobnější, že se stane toxickým než vitaminy rozpustné ve vodě, které se z těla poměrně rychle vylučují.

Existují případy, často při nadměrném dávkování, které mohou způsobit značné problémy. Patří mezi ně např:

  • Infarkt
  • Mrtvice
  • Ledvinové kameny
  • Bolesti hlavy
  • Nevolnost
  • Zvracení
  • Průjem
  • Anorexie
  • Úbytek hmotnosti
  • Nízká hustota kostí

Vitamin D může být živinou, která může změnit život. Proto je důležité pochopit jeho význam pro lidské zdraví a být vyzbrojen bezpečnými a vhodnými strategiemi pro optimalizaci jeho hladiny v těle.

Dr. Ashley Turnerová je tradičně vyškolená naturopatka a certifikovaná lékařka celostní medicíny v Restorative Wellness Center. Jako odbornice na funkční medicínu je doktorka Turnerová autorkou příručky pro léčení střev Restorative Kitchen (Regenerační kuchyně) a Restorative Traditions (Regenerační tradice), kuchařek obsahujících nezánětlivé sváteční recepty.

Přeloženo z anglického originálu na TheEpochTimes.com.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Trump byl zraněn při zjevném pokusu o atentát. Jeden návštěvník akce a střelec zemřeli
Trump byl zraněn při zjevném pokusu o atentát. Jeden návštěvník akce a střelec zemřeli

Trump byl lehce postřelen do ucha. Strážci zákona uvedli, že se Trump zřejmě stal terčem atentátu.

4 stoické principy, jak obstát ve světě
4 stoické principy, jak obstát ve světě

Senecovy dopisy inspirovaly miliony lidí, aby si vypěstovali vyrovnanost a žili skvělý život uprostřed trápení a nejistot.

Příroda klade bariéry rizikovým virům, zatímco čínské laboratoře je prolamují
Příroda klade bariéry rizikovým virům, zatímco čínské laboratoře je prolamují

Zatímco vědci usilují o zlepšení lidského zdraví a blahobytu, výzkum zisku funkce by mohl způsobit více škody než užitku. Mnoho virů v přírodě je vysoce smrtelných, nicméně člověka nakazit nemohou. Strach nastává, až když tyto viry prolomí druhovou bariéru.

Můžete se vitaminem B12 předávkovat?
Můžete se vitaminem B12 předávkovat?

Je nezbytný pro zdravou funkci mozku a nervů, a protože se v rostlinné stravě téměř nevyskytuje, na jeho dostatečný příjem by si měli dávat pozor zejména vegani a vegetariáni.

Čínská armáda může být silná reálně jen na papíře
Čínská armáda může být silná reálně jen na papíře

Navzdory cílům Xi Jinpinga modernizovat Lidovou osvobozeneckou armádu a vyzvat Spojené státy na souboj o pozici nejvyšší vojenské mocnosti na světě je čínský režim pravděpodobně jen „tygrem na papíře“.