Dustin Luchmee

17. 2. 2024

Vědci zjistili, že cvičení je účinnou metodou pro zvládání příznaků deprese, úzkosti a stresu. Zatímco výhody pohybu jsou obecně uznávány u fyzického zdraví, při léčbě poruch duševního zdraví jsou často přehlíženy.

Jeden z osmi lidí na celém světě trpí některou z poruch duševního zdraví. Tyto stavy se běžně léčí antidepresivy. U některých pacientů však mají antidepresiva nežádoucí vedlejší účinky jako gastrointestinální poruchy, ztráta chuti na sex a přibývání na váze.

Kvůli potenciálním vedlejším účinkům, nákladům na farmaceutické prostředky a potížím s nalezením správného léku hledá řada lidí s depresí a úzkostí alternativní možnosti léčby.

Ve srovnání s léky se cvičení ukazuje jako levná a zdravější alternativa pro účinné posílení duševního zdraví, což z něj činí jednu z možných forem léčby deprese a úzkosti.

Jak cvičení zlepšuje duševní zdraví

Cvičení se jeví jako slibná léčba deprese a úzkosti již od roku 1994. Fyziologicky cvičení zprostředkovává aktivitu serotoninových receptorů, které jsou spojeny s antidepresivním účinkem a zodpovídají za pocit štěstí.

Počítačové snímky mozku ukázaly, že deprese je spojena se strukturálními faktory, včetně snížení objemu mozku ve frontálních a temporálních lalocích. Tyto oblasti mozku mají na starosti emoční regulaci, učení a paměť.

Bylo prokázáno, že fyzická aktivita podporuje objem mozku, zejména u těch, kteří jsou náchylnější k jeho zmenšování. Zvýšený průtok krve do mozku dodává více biomolekul, které zlepšují růst a vývoj mozkových buněk. Jedna taková molekula, mozkový neurotrofický faktor (BDNF), se při nenáročném cvičení zvyšuje.

Jak zánět způsobuje depresi

Nedávný výzkum ukázal, že cvičení má nejen pozitivní dopad na fyziologii mozku, ale také snižuje záněty v těle. To je významný fakt, protože zánět je spojován s rozvojem deprese a dalších poruch nálady. Snížením zánětu prostřednictvím cvičení mohou být jednotlivci schopni zlepšit své duševní zdraví a celkovou pohodu.

Nedávná metaanalýza zjistila zvýšené hladiny zánětlivých biomarkerů ve vzorcích krve pacientů s depresí. Deprese může v těle vytvořit zánětlivý stav, který lidi s depresí vystavuje riziku dalších zdravotních komplikací.

Deprese může způsobit, že si lidé volí špatné jídlo, přejídají se a vyhýbají se pravidelné fyzické aktivitě. Toto chování může způsobit nárůst hmotnosti a vést k obezitě. Obezita způsobuje chronický zánět v těle, který může vést k dalším zdravotním problémům, jako je cukrovka, rakovina a srdeční onemocnění.

Nedávná studie zjistila, že obezita a deprese mají cyklický vztah: Lidé žijící s obezitou mají o 55 procent vyšší pravděpodobnost rozvoje deprese než jedinci, kteří nejsou obézní. Jedinci, kteří trpí depresí, mají o 58 procent vyšší pravděpodobnost, že se stanou obézními, než lidé, kteří deprese nemají.

Ilustrační záběr. (rosshelen/envato)

Bylo prokázáno, že fyzické cvičení snižuje zánět v těle, což může pomoci snížit příznaky deprese.

Zatímco konkrétní mechanismy jsou stále nejasné, u dospělých, kteří cvičí, bylo prokázáno, že mají snížené hladiny IL-6, klíčové zánětlivé molekuly, a zvýšený IL-6 se podílí na depresi. Vzorky krve odebrané od 116 dospělých, kteří hlásili mírnou až středně těžkou depresi, prokázaly snížení hladin IL-6 po třech 60-minutových cvičeních týdně po dobu 12 týdnů s významným snížením závažnosti deprese.

Cvičení zvyšuje mozkovou sílu a náladu

U lidí s depresí byly zjištěny kognitivní deficity. Snaha zpracovat a použít informace může způsobit zhoršení deprese. Mezi běžné kognitivní poruchy u pacientů s depresí patří deficity pozornosti, výkonných funkcí a paměti.

Tyto kognitivní poruchy  se objevují i ​​poté, co deprese člověka odezní. Náprava kognitivního poškození a zmírnění symptomů deprese hrají důležitou roli při zlepšování výsledků u pacientů s depresí. Proto kognitivní porucha představuje základní rys deprese, který nelze podceňovat a může být cenným cílem pro budoucí intervence.

Bylo prokázáno, že cvičení zvyšuje akademický výkon u dětí, zlepšuje učení a paměť u dospělých a zabraňuje kognitivnímu poklesu u starších lidí. Tyto kognitivní výhody jsou spojeny s fyziologickými změnami, ke kterým dochází při cvičení: zvýšení průtoku krve mozkem, zvýšení objemu mozku v klíčových oblastech mozku a snížení zánětu v těle. Děti, které pravidelně cvičí, prokázaly lepší výkon v předmětech, jako je matematika, čtení a jazyk. Předpokládá se, že je to důsledek toho, jak cvičení usnadňuje činnost různých mozkových sítí.

U starších žen bylo prokázáno, že cvičební režim využívající jak posilování pomocí odporových gum, tak chůzi třikrát týdně po dobu 60 minut snižuje příznaky deprese, zlepšuje kognitivní funkce a zvyšuje hladiny BDNF. Cvičení s odporovou gumou a chůze jsou nenáročné aktivity, díky čemuž jsou dostupné širokému spektru lidí.

Zatímco bylo klinicky prokázáno, že pohyb řeší depresi u různých populací pacientů, pravidelné cvičení lze také použít k prevenci deprese a úzkosti. V běžné populaci se ukázalo, že pravidelný pohyb jakékoli intenzity poskytuje ochranu před depresí.

Zatímco většina studií zkoumajících cvičení jako preventivní nástroj proti depresi a úzkosti se soustředila na dospělé, je zapotřebí dalšího výzkumu, který by prověřil jeho účinnost i u dětí a dospívajících. Pět malých klinických studií však také prokázalo, že cvičení snížilo depresi u zdravých dětí.

Cvičební metody jako tai-či, nízkointenzivní cvičení, aerobní cvičenísilový trénink nabízejí širokou škálu přínosů pro fyzické a duševní zdraví. Cvičení je životaschopnou možností léčby deprese a úzkosti a je důležité pro celkové duševní zdraví a pohodu.

Článek byl původně vydán americkou redakcí Epoch Times.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Státní zástupce se odvolal proti zprošťujícímu rozsudku v kauze Čapí hnízdo
Státní zástupce se odvolal proti zprošťujícímu rozsudku v kauze Čapí hnízdo

Státní zástupce Jaroslav Šaroch dnes podal odvolání proti rozsudku, kterým pražský městský soud v polovině února podruhé nepravomocně osvobodil předsedu hnutí ANO a bývalého premiéra Andreje Babiše.

Češi mají nezdravý životní styl, jsou na tom hůř ve srovnání se zeměmi EU, tvrdí vědci
Češi mají nezdravý životní styl, jsou na tom hůř ve srovnání se zeměmi EU, tvrdí vědci

Česko za 20 let od vstupu do Evropské unie (EU) nezvládlo dohnat evropský průměr ve zdraví.

EU zařadila jednotky Hamásu a Islámského džihádu na sankční seznam
EU zařadila jednotky Hamásu a Islámského džihádu na sankční seznam

Země Evropské unie dnes na sankční seznam organizací zařadily jednotky Hamásu a ozbrojené křídlo organizace Palestinský islámský džihád kvůli jejich zodpovědnosti za rozsáhlé sexuální násilí při teroristickém útoku na Izrael z loňského 7. října.

Biden vzkázal Íránu, aby neútočil na Izrael; USA budou Izrael bránit
Biden vzkázal Íránu, aby neútočil na Izrael; USA budou Izrael bránit

Americký prezident Joe Biden dnes vzkázal Íránu, aby neútočil na Izrael. Spojené státy podle něj pomohou Izraelcům s obranou a Teherán neuspěje.

„Děkuji za bolest, jež učí mne se tázat.“ Legendární Karel Kryl by se dnes dožil osmdesátky
„Děkuji za bolest, jež učí mne se tázat.“ Legendární Karel Kryl by se dnes dožil osmdesátky

Dnes je tomu právě 80 let od narození „malého velkého muže“ Karla Kryla, jedné z ikon odporu proti okupaci v srpnu 1968 i sametové revoluci v roce 1989. Hluboké myšlenky, které zaznívají v jeho písních, dodávaly odvahu těm, kteří se nebáli jim naslouchat za doby totality, a promlouvají k lidem i dnes.