Skoro každý z nás se někdy v průběhu života setká s bolestí zad. , ať už se jedná o bolest v kříži, mezi lopatkami, o bolesti zad v těhotenství či jiné formy. Nejčastěji se jedná o mechanický problém – výsledek špatného držení těla, opakované nesprávné vykonávání pohybů nebo chybné zvedací techniky.

Když přijdete s bolestivými zády k lékaři, velmi pravděpodobně se vám dostane pouze povrchní léčby. Jen tak mimochodem, bolest zad je druhou nejčastější příčinou návštěvy lékaře v USA. Předčí je pouze infekce horních cest dýchacích.

Nejčastější formou léčby jsou léky na utišení bolesti. Za nimi následují injekce se steroidy a dokonce operace. Žádné z těchto řešení přitom zpravidla nevede k plnému zotavení a z pacientů se stávají oběti chronických bolestí zad.


A právě tady mohou zabrat přírodní metody léčby. Proto než přejdete na prášky, injekce nebo k operaci, vyzkoušejte těchto 15 cest k nápravě zad. Tento seznam není v žádném případě úplný, jde pouze o terapie, které jsem si vyzkoušel sám na sobě nebo jsem se s nimi setkal ve své profesi.

1. Chiropraktická péče

20161216-zada1
Newyorský fyzioterapeut Béla Gesztesi pracuje na policejním náčelníkovi Paulu Rickardovi po jeho dokončení desetikilometrového běhu Classic 10K v Middletown; 4. června 2016. (Yvonne Marcotte / Epoch Times)

Kvalifikovaný chiropraktik vám pomůže s řadou chronických bolestí včetně bolesti zad. Jistá studie publikovaná v odborném časopise Annals of Internal Medicine dokonce ukázala, že chiropraxe má u bolestí svalů a kostí často lepší efekt než léky.

2. Strečink, zejména Egoscueova metoda

Účastníci 52minutového protahovacího cvičení, které se soustředilo na protažení trupu a nohou, se dočkali stejné úlevy od bolesti jako ti, kdo chodili na jógu. Důležité je ovšem, jak se protahujete, protože statický strečink může vést ke zranění a natažení svalů.

Další možností je Egoscueova metoda. Jde o sérii velmi specifických protahovacích poloh a cvičení, které se připravují zvlášť pro každého klienta. Tato technika pomáhá nastolit svalovou rovnováhu a vyrovnání kostry. Osobně jsem tuto metodu použil a vyléčila mě z bolesti, kterou jsem zažíval při zvedání se ze židle nebo z auta.

Video ukázka Egoscueovy metody – cviky na záda

Vážení čtenáři, naší prací vyplňujeme mezery na českém trhu s informacemi. Sledujeme události v Číně i v USA z nezávislého úhlu. Podporujeme tradiční kulturu a vzestup morálních hodnot. Podpořte naši činnost darem, podpoříte tak naše zpravodajství. Děkuji Vám,

Milan Kajínek, šéfredaktor Epoch Times ČR.

3. Silový trénink

Pravidelný posilovací trénink vám posílí záda i střed těla, což je naprosto nezbytné pro úlevu od bolesti a předcházení zranění.

Posilování zádových svalů – cviky s vlastním tělem.

4. Osteopatie

Napravování těla pomocí osteopatie zahrnuje masáž měkké tkáně nebo manipulaci s klouby tak, aby se dostaly zpátky do své polohy. Studie, jíž se zúčastnilo 455 osob, zjistila, že tato metoda snižuje chronickou bolest beder.

Účastníkům se během osmi týdnů dostalo buď osteopatie, placebo léčby nebo léčby ultrazvukem. 63 procent těch, kdo prošli osteopatií, hlásilo mírné zlepšení bolesti, zatímco polovina uvedla, že se dočkala výrazného zlepšení.

5. Omezení stresu

Bolesti zad se častěji objevují o jedinců, kteří mají neustále negativní myšlenky a zažívají úzkost. Technika emocionální svobody (Emotional Freedom Technique) staví na principech akupunktury v tom, že vám pomáhá dostat váš energetický systém do rovnováhy.

Jak toho docílí? Vyřešením skrytých, často podvědomých negativních emocí, které mohou fyzickou bolest zvětšovat. Stimulací akupunkturních bodů tím, že na ně poklepáváte prsty, se nastoluje rovnováha energetického systému těla, což může rozptýlit bolest a uvolnit stres.

6. Meditace

Meditace může být účinným bojovníkem s bolestí. U jednoho pokusu s dobrovolníky, kteří nikdy předtím nemeditovali, prošli tito lidé krátkou, 20minutovou lekcí meditační techniky spočívající v soustředěné pozornosti na objekt či zvuk. Výsledkem bylo výrazné ustoupení bolesti – 40procentní úbytek intenzity bolesti a 57procentní snížení nepříjemného pocitu spojeného s bolestí zad.

7. Jóga

20161216-zada2
Cvičení jógy, ilustrační záběr. (Matt Cardy / Getty Images)

Jóga se hodí obzvlášť ke zlepšení pružnosti a zpevnění svalů středu těla a proto její cviky dokáží ulevit od bolesti zad. U lidí s bolestmi v bedrech, kteří chodili na jógu jednou za týden, se projevily větší zlepšení beder než u těch, kdo dostávali léky nebo se účastnili fyzické terapie.

8. Masáž

Masáž uvolňuje endorfiny, což napomáhá navodit uvolnění a snížit bolest. Desetitýdenní masáž podle jedné studie přinesla větší úlevu od bolesti zad než obvyklá léčba a účinky trvaly až šest měsíců. Samozřejmě, vždy záleží na kvalitě služeb maséra či masérky.

20161216-masaz
Ilustrační záběr masáže. (Pixabay)

9. Akupunktura

Akupunktura může být dalším užitečným přístupem, i když z vlastní zkušenosti musím poznamenat, že si vyžaduje trochu víc času než jiné metody. V jedné analýze publikované v Archivech interní medicíny dospěli vědci k závěru, že akupunktura zcela jistě chronickou bolest snižuje, a to více než standardní léčba bolesti.

10. Terapie K-Laserem

Při této léčbě dochází k několika blahodárným účinkům. Zaprvé infračervené paprsky pomáhají snižovat bolest a záněty a podporují léčivý proces tkáně, od svalů až ke kostem. Těchto účinků se dosahuje zvýšenou mikro cirkulací, protože K-laser stimuluje červené krvinky, aby se v léčené oblasti pohybovaly. Stejně tak dochází ke zlepšení žilního a lymfatického návratu a okysličení tkání.

Terapie K-laserem rovněž stimuluje enzym cytochromoxidázu v mitochodriích vašich buněk. Tohle je vlastně jedním z klíčových objevů laserové terapie. Cílí se na poškozené buňky, protože ty daleko snáze přijímají fotony světla, kdežto zdravé buňky tuto extra energii nepotřebují.

Tři infračervené vlnové délky K-laseru míří na vodu, hemoglobin a enzym, čímž velice účinně dochází ke stimulaci buněčného metabolismu. K-laser je jedinečný v tom, že jako jediný laser 4. třídy prostupuje hluboko do těla, kde se dostane až k oblastem, jako páteř nebo kyčel.

11. Kognitivně behaviorální terapie

Dialog s terapeutem či psychosomatikem se zaměřením na změnu myšlenek a chování pomohl zredukovat bolest zad už po šesti týdnech. Po jednom roce kognitivně behaviorální terapie hlásilo 60 procent účastníků výzkumu naprosté vymizení bolesti ve srovnání s 31 procenty těch, kteří terapií neprošli.

12. Tai-či

20161216-zada-taiji
Ilustrační záběr. (antonika/PEXELS)

Tai-či je forma čínského bojového umění, která má v těle napravovat rovnováhu mezi jangem a jinem, a tím vylepšit tok životní energie čchi. Tai-či, kterému se někdy říká také „meditace v pohybu“, je sledem elegantních a plynulých pohybů. Při jednom výzkumu vedla desetitýdenní výuka tai-či u pacientů s trvalou bolestí beder k umenšení bolesti.

13. Fyzioterapie

U lidí, kteří podstoupili fyzioterapii krátce poté, co se setkali s bolestmi zad, je menší pravděpodobnost, že budou následně potřebovat lékařskou péči. Proto čím dřív k fyzioterapeutovi se svými bolestmi zajdete, tím více nepříjemností si ušetříte později.

14. Kostival

Kostival je trvalka tradičně používaná nejenom ke zmírnění zánětů, ale také k zotavení z natažených svalů a vazů. Výzkumy ukázaly, že kostivalová mast dokáže výrazně ztlumit bolest zad. Mast by se však neměla používat déle jak deset dnů, protože může vést k poškození jater.

15. Vodní terapie

Aqua terapie se provádí v bazénu, kde vám terapeut jemným způsobem uleví od bolesti zad. Tato metoda je vhodná zejména pro těhotné ženy a osoby se sedavým způsobem života.

Autorem článku je doktor Joseph Mercola, úspěšný a oblíbený spisovatel. Jeho další články lze najít na Mercola.com.